Plan: | bestemmingsplan De Zevenster |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1892.BPDeZevenster-Va01 |
De Wet geluidhinder (Wgh) bepaalt dat er akoestisch onderzoek verricht dient te worden gedurende de bestemmingsplan-procedure, indien het bestemmingsplan het volgende mogelijk maakt:
De Wgh geeft aan dat wegen, met een rijsnelheid van 50 km/uur of hoger, wettelijke onderzoekszones heeft. Indien er binnen deze zones een nieuwe geluidgevoelige functie juridisch-planologisch wordt mogelijk gemaakt, dient er een akoestisch onderzoek plaats te vinden. Als uit het akoestisch onderzoek blijkt dat de maximaal toelaatbare waarde van 48 dB op de gevel van een nieuwe geluidsgevoelige functie wordt overschreden, zal er een hogere grenswaarde vastgesteld moeten gaan worden (uitgaande dat er geen maatregelen te treffen zijn, waardoor de gevelbelasting wel aan de voorkeursgrenswaarde voldoet). Dit is een bevoegdheid van het college van burgemeester en wethouders. Het ontwerpbesluit van de hogere grenswaarde dient gelijktijdig met het ontwerpbestemmingsplan ter inzage gelegd te worden.
De realisatie van het zorg-welzijnscomplex wordt aangemerkt als geluidsgevoelige functie. de wegen in de directe omgeving zijn de Knibbelweg, de Noordelijke Dwarsweg en de Leliestraat. Zowel op de Knibbelweg als de Noordelijke Dwarsweg geldt een maximale rijsnelheid van 50 km/uur. Voor deze wegen geldt een wettelijke onderzoekszone van 200 meter. De nieuwe Zevenster valt binnen beide onderzoekszones. Het verrichten van akoestisch onderzoek is daarom verplicht. Op de Leliestraat geldt een maximale rijsnelheid van 30 km/uur. Hier geldt geen wettelijke onderzoekszone.
Consequentie plangebied
Uit het verrichtte onderzoek door de milieudienst van Midden-Holland (zie bijlage 2, 5 en 6) blijkt dat:
Vanuit de Wet geluidhinder bestaat er geen bezwaar tegen de bouw van het zorgcentrum in verband met de overschrijding van de voorkeursgrenswaarde. De maximale ontheffingswaarde van 53 dB en 63 dB worden niet overschreden. Er moet een hogere waarde procedure gevolgd worden om de realisatie van het pand mogelijk te maken.
Er is geen gezoneerd bedrijventerrein in de omgeving.
Op circa 1 km afstand van het plangebied ligt de spoorlijn Den Haag - Gouda (traject 530). Op grond van artikel 1 Wgh hebben spoorwegen een zone. Deze zone is weergegeven op een krachtens artikel 1.3 en 1.4 van het Besluit geluidhinder (Bgh) vastgestelde kaart. De zonebreedte van dit traject bedraagt 300 meter. Het plangebied ligt daarmee buiten de invloedssfeer van railverkeer.