direct naar inhoud van 4.2 Verkeer en vervoer
Plan: Aansluiting A20 Moordrecht, reparatie
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1892.BPA20reparatie-Va01

4.2 Verkeer en vervoer

In het kader van het bestemmingsplan 'Aansluiting A20 Moordrecht' zijn op basis van onderzoek inzake verkeer en vervoer de volgende conclusies getrokken.

4.2.1 Hoofdwegenstructuur

De A20 is de belangrijkste wegverbinding tussen Rotterdam en Utrecht. In de huidige situatie ontstaan er in de spits files op de A20 door de slechte doorstroming op de afrit Moordrecht. De nieuwe aansluiting van de N456 op de A20 zal een betere doorstroming waarborgen en een eind maken aan deze situatie.

4.2.2 Langzaam verkeer

De bestaande onderdoorgang onder de A20 blijft voor het langzaam verkeer gehandhaafd. Daarnaast wordt een nieuwe tunnel onder het spoor gerealiseerd ten behoeve van het fietsverkeer, (beperkt) autoverkeer en ten dele landbouwverkeer. Landbouwverkeer is toegestaan voor zover dit verkeer niet de maximale doorrijhoogte van de tunnel overschrijdt.

4.2.3 Duurzaam veilig

Om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen is in Nederland het concept 'Duurzaam Veilig' geïntroduceerd. De nieuw aan te leggen en de te reconstrueren wegvakken zullen aan deze principes voldoen.