direct naar inhoud van 4.2 Verkeer en infrastructuur
Plan: Wijzigingsplan A. de Graaflaan 31
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1884.WPADEGRAAFLAAN31-VAS1

4.2 Verkeer en infrastructuur

4.2.1 Ontsluiting gemotoriseerd verkeer en langzaam verkeer

Op de locatie A. de Graaflaan 31 zal een ligboxenstal, een carrouselmelkstal en een melklokaal gerealiseerd worden. De locatie wordt ontsloten vanaf de A. de Graaflaan. Deze weg geeft in noordelijke richting verbinding met de N446 (Leiderdorp-Ter Aar). De A. de Graaflaan geeft in zuidelijke richting verbinding naar Alphen aan den Rijn. De A. de Graaflaan is gecategoriseerd als erftoegangsweg buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 60 km/h.

Voor het langzaam verkeer wordt de locatie ontsloten via dezelfde wegen als het autoverkeer. Het verkeer wordt hierbij gemengd afgewikkeld conform de inrichting volgens Duurzaam Veilig.

4.2.2 Verkeersgeneratie en verkeersafwikkeling

Uit de bedrijfsgegevens welke gehanteerd zijn in het akoestisch onderzoek, waarbij de geluidssituatie van de agrarische inrichting in beeld is gebracht, blijkt dat het aantal verkeersbewegingen 36 mvt/etmaal bedraagt. Dit verkeer bestaat uit personenauto's, bestelbussen en vrachtwagens die van en naar de locatie rijden. Maximaal 6 keer per jaar zullen tevens tractoren van en naar de locatie rijden voor het lossen van ruwvoer en het laden van drijfmest. Op deze dagen zal het aantal verkeersbewegingen van en naar de locatie hoger zijn. Het betreft hier een incidentele pieksituatie.

Op de A. de Graaflaan zijn geen verkeersintensiteiten bekend. De verkeersintensiteit is dan ook gebaseerd op een inschatting op basis van het aantal woningen in de omgeving. Aangenomen kan worden dat de verkeersintensiteit niet meer dan 1.600 mvt/werkdagetmaal zal bedragen. Inclusief het gemiddelde aantal verkeersbewegingen bedraagt de intensiteit circa 1.650 mvt/etmaal. De A. de Graaflaan is gecategoriseerd als erftoegangsweg. Op dergelijke wegen is een verkeersintensiteit van 4.000 tot 6.000 mvt/etmaal aanvaardbaar. De intensiteit van circa 1.650 mvt/etmaal ligt ver onder de maximaal aanvaardbare intensiteit zodat het verkeer op een vlotte en veilige manier afgewikkeld kan worden.

4.2.3 Parkeren

Het parkeren gebeurt op eigen terrein. Hier is voldoende ruimte om in de eigen parkeerbehoefte te voorzien.

4.2.4 Conclusie

De bereikbaarheid voor zowel het gemotoriseerd verkeer als het langzaam verkeer is goed. Ook de verkeersveiligheid rond de locatie is voldoende gewaarborgd. De weg is voldoende ingericht om een verkeersveilige en adequate afwikkeling van het verkeer mogelijk te maken. Ten aanzien van parkeren zijn geen problemen te verwachten. Het aspect verkeer staat de realisatie van de genoemde functies dan ook niet in de weg.