Toetsing Wet milieubeheer onderdeel luchtkwaliteitseisen:
Per ontsluitingsweg worden minder dan 1500 woningen en/of minder dan 100.000 m2 bvo kantoor gerealiseerd. Volgens bijlage 3B van de Regeling draagt het plan hierdoor “NIBM” bij. Er hoeft daarom niet getoetst te worden aan de grenswaarden.
Toetsing aan milieubeleidsplan:
Uit oogpunt van goede ruimtelijke ordening dient wel afgewogen te worden of het aanvaardbaar is om het project op die locatie te realiseren. Daarbij speelt de mate van blootstelling aan de luchtverontreiniging een rol. Voor deze afweging kan getoetst worden aan de ambitie uit het Milieubeleidsplan 2003-2010.
De ambitie van het milieubeleidsplan 2003-2010 luidt: op het merendeel van de plaatsen waar mensen wonen, sporten of anderszins langdurig verblijven is de concentratie aan luchtverontreinigende stoffen in 2010 beduidend lager dan de toegestane grenswaarden. Waarbij in de praktijk de term beduidend lager dan de grenswaarde is gesteld op 36-38 µg/m3. Hierbij is aangesloten bij het regionaal beleidskader duurzame stedenbouw.
Planspecifiek
Door het ministerie van Infrastructuur en Milieu is een digitale monitoringstool beschikbaar gesteld (
www.nsl-monitoringstool.nl). Uit deze monitoringstool blijkt dat langs het Noordeinde dichtbij de planlocatie in 2011 de concentraties stikstofdioxide en fijn stof beduidend lager zijn dan de grenswaarden (respectievelijk 28,9 µg/m3 en 18,6 µg/m3). Het is de verwachting dat door het schoner worden van de autotechniek de concentratie van met name stikstofdioxide in de toekomst nog lager is. Hiermee wordt voldaan aan de ambitie uit het Milieubeleidsplan 2003-2010 en de extra ambitie uit het regionaal beleidskader duurzame stedenbouw.
In het rapport van Goudappel Coffeng (bijlage 2) is uitgerekend dat de uitbreiding van het gemeentehuis 300 motorvoertuigbewegingen per etmaal oplevert. Hiervan is 0% vrachtverkeer. Het project is hiermee aan te wijzen als NIBM project. Het plan voldoet aan de Wet milieubeheer, onderdeel luchtkwaliteitseisen. Verder wordt voldaan aan de ambitie uit het milieubeleidsplan 2003-2010 en de extra ambitie uit het Regionaal beleidskader duurzame stedenbouw. Hierdoor zijn er geen belemmeringen voor dit plan met betrekking tot de luchtkwaliteit.
De herbestemming naar wonen betreft geen toevoeging van een gevoelige functie en heeft geen invloed op het aantal verkeersbewegingen.