Plan: | Stationsomgeving Sittard |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1883.BPStationSittard-VA02 |
Op 26 juni 2013 is het bestemmingsplan 'Stationsomgeving Sittard' vastgesteld door de raad van de gemeente Sittard-Geleen. Op 2 april 2014 heeft de Afdeling Bestuursrechtsrechtspraak van de Raad van State (verder te noemen 'Afdeling') het plan op één onderdeel vernietigd. Het betreft het parkeerterrein ter plaatse van Stadswegske 11 te Sittard. Het onderhavige bestemmingsplan ziet in de reparatie hiervan.
In het vigerende bestemmingsplan Stationsomgeving Sittard is aan de gronden ter plaatse van de locatie Stadswegske 11 de bestemming 'Verkeer- en Verblijfsgebied' toegekend. Ingevolge artikel 18, lid 18.1, van de planregels zijn de voor 'Verkeer- en Verblijfsgebied' aangewezen gronden bestemd voor: (a) wegen, voet- en fietspaden, (b) pleinen en (c) parkeerterreinen en andere openbare ruimten.
In haar uitspraak van 2 april 2014 (zaaknummer 201308879/1/R1) overweegt de Afdeling dat uit het verweerschrift volgt dat ter plaatse van het perceel aan het Stadswegske 11 ongeveer 157 parkeerplaatsen zullen worden gerealiseerd ten behoeve van de in de nabijheid van het perceel aanwezige supermarkten. Het perceel aan het Stadswegske 11 grenst direct aan het woonperceel van een appellant. Vast staat dat de raad geen onderzoek heeft verricht naar de geluidbelasting ten gevolge van het gebruik van het parkeerterrein op de betreffende woning. Naar het oordeel van de Afdeling heeft de raad derhalve niet inzichtelijk gemaakt wat de gevolgen van het parkeerterrein voor het woon- en leefklimaat van appellant zullen zijn. De door de raad naar voren gebrachte omstandigheden dat de wegen in de nabijheid van het parkeerterrein zijn aangewezen als 30 km-zone en dat de ontsluitingsweg wordt verplaatst, maken dit niet anders, nu dit onverlet laat dat het gebruik van de parkeerplaats, direct grenzend aan het woonperceel, gevolgen kan hebben voor de geluidbelasting op de woning.
De Afdeling oordeelt dat het bestreden besluit, voor zover dit betrekking heeft op artikel 18, lid 18.1, onder c, van de planregels en voor zover deze bepaling het gebruik van het perceel aan het Stadswegske 11 regelt, is genomen in strijd met de bij het voorbereiden van een besluit te betrachten zorgvuldigheid.
Het besluit van de Afdeling zie toe op de vernietiging van het bestemmingsplan, voor zover dit betreft artikel 18, lid 18.1, onder c, van de planregels voor zover deze bepaling het gebruik ter plaatse van het perceel aan het Stadswegske 11 regelt.
Naar aanleiding van de uitspraak van de Afdeling is een akoestisch onderzoek (17 oktober 2014,met kenmerk HL.BD2165.NO1b, v3; zie bijlage 1) uitgevoerd naar de gevolgen van de uitbreiding van het parkeerterrein. In dat onderzoek wordt geconcludeerd dat ten gevolge van de aanpassingen aan het parkeerterrein over het algemeen geen wettelijke geluidsnormen worden overschreden. Alleen het piekgeluidsniveau vanwege het dichtslaan van autoportieren in de avondperiode is met 70 dB(A) vrij hoog. Deze waarde doet zich echter zowel in de bestaande situatie als in de toekomstige situatie voor. Vaak wordt deze geluidsbron verwaarloosd, vanwege het algemeen karakter ervan. Het ligt niet in de verwachting dat deze geluidsbron hinder veroorzaakt, mede omdat de gevelgeluidwering van de omliggende woningen adequaat is.
Voor het overige wordt zonder meer voldaan aan de geluidsnormen uit de Wet geluidhinder en de Wet milieubeheer. Als aanvulling hierop is, in het kader van een goede ruimtelijke ordening, beschouwd welke toenames in de geluidsbelasting optreden. Hieruit blijkt dat ten gevolge van de aanpassingen aan het parkeerterrein de gecumuleerde geluidsbelasting vanwege alle omliggende wegen tezamen en de rijdende winkelwagentjes op het parkeerterrein stijgt met ten hoogste 1,6 dB. Hiermee wordt de gestelde norm van 2 dB niet overschreden. Verwacht wordt dat de toename niet of nauwelijks hoorbaar zal zijn. De berekende maximale geluidsniveaus vanwege het wegzetten van winkelwagentjes voldoen ruimschoots aan de grenswaarden die worden genoemd in het Activiteitenbesluit en zijn derhalve toelaatbaar.
Met het oog hierop wordt de parkeerterreinfunctie ter plaatse ruimtelijke aanvaardbaar geacht.
In de voorliggende reparatie wordt de parkeerterreinfunctie op de locatie Stadswegske 11 opnieuw mogelijk gemaakt. Daartoe wordt artikel 18, lid 18.1, onder c (bestemming "Verkeer- en verblijfsgebied) van het bestemmingsplan "Stationsomgeving Sittard" opnieuw vastgesteld voor de betreffende locatie.
De uitkomsten van het akoestisch onderzoek zijn voorgelegd aan de appellant die in de uitspraak van de Afdeling in het gelijk is gesteld. Deze heeft op een aantal onderdelen een reactie gegeven. De betreffende reactie heeft echter geen aanleiding gegeven om het akoestisch onderzoek bij te stellen. Voor de weerlegging van de reactie wordt verwezen naar het vaststellingsbesluit.