direct naar inhoud van 6.1 Overleg ex artikel 3.1.1 Bro
Plan: herinrichting sportpark Maasland
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1842.bpML10sportp-va01

6.1 Overleg ex artikel 3.1.1 Bro

In het kader van het overleg ingevolge artikel 3.1.1 Bro, wordt het bestemmingsplan 'herinrichting sportpark Maasland' aan de volgende overlegpartners toegestuurd:

  • 1. Hoogheemraadschap van Delfland;
  • 2. provincie Zuid-Holland;
  • 3. VROM-Inspectie regio Zuid - West;
  • 4. Kamer van Koophandel Den Haag;
  • 5. Dagelijks Bestuur Stadsgewest Haaglanden;
  • 6. Reconstructiecommissie Midden-Delfland;
  • 7. Burgemeester en wethouders van Vlaardingen;
  • 8. Ministerie van Defensie dienst gebouwen, werken en terreinen directie West;
  • 9. Rijkswaterstaat directie Zuid-Holland;
  • 10. Rijksdienst voor Archeologie, Cultuurlandschap en Monumenten;
  • 11. Ministerie van LNV;
  • 12. Ministerie van Economische Zaken;
  • 13. Recreatieschap Midden-Delfland;
  • 14. VWS pipeline control b.v.;
  • 15. Vereniging tot behoud van natuurmonumenten Nederland;
  • 16. Burgemeester en wethouders van Maassluis;
  • 17. TenneT Zuid-Holland;
  • 18. Westland Energie Infrastructuur BV;
  • 19. Gastransport Services;
  • 20. RIVM;
  • 21. VAC voor de woningbouw;
  • 22. Vereniging Maaslandse Ondernemers.

Van de instanties onder 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 16, 17, 19, 20 en 21 is een reactie ontvangen. Van de overige instanties is geen reactie ontvangen. Overlegpartners onder 1, 5 en 21 hebben een inhoudelijke reactie gegeven. De overige overlegpartners hebben geen inhoudelijke opmerkingen.

De inhoudelijke reacties worden hierna behandeld:

Hoogheemraadschap van Delfland

Het hoogheemraadschap draagt zorg voor de uitwerking van de normen voor waterberging. Vanwege de herprioritering van het Hoogheemraadschap, gaat de geplande waterberging op korte termijn niet door. Omdat door de functieverandering van 'groen' naar 'recreatie' het verhard oppervlak niet zal toenemen en daarom de waterhuishouding niet verslechterd is in overeenstemming met het Hoogheemraadschap en gemeente besloten dat aanvullende waterberging niet noodzakelijk is. Voor het overige is het hoogheemraadschap akkoord met het bestemmingsplan.

Reactie gemeente

Zoals aangegeven vindt er op dit moment een herprioritering plaats van projecten van het hoogheemraadschap. Begin 2011 is deze prioritering bekend. In een gezamenlijk overleg is duidelijk geworden dat de waterberging voorlopig niet gerealiseerd wordt. De gemeente gaat er wel vanuit dat de waterbergingsopgave binnen de planperiode van 10 jaar wordt gerealiseerd. Om deze reden blijft het onderdeel water dan ook in het plan.

Stadsgewest Haaglanden

Het stadsgewest kan zich vinden in het bestemmingsplan, maar mist in de toelichting een verwijzing naar het regionaal beleid RSP Haaglanden 2020 dat is vastgesteld op 16 april 2008 als toetsingskader voor bestemmingsplannen. Verzocht wordt om in de toelichting dit beleid te beschrijven en de passenheid van het bestemmingsplan daarbinnen aan te geven.

Reactie gemeente

De gemeente kan zich vinden in de reactie. De toelichting wordt aangevuld met het regionaal beleid.

VAC

De VAC vraagt in het plan aandacht voor de licht- en geluidsoverlast voor de woningen die nabij het nieuwe wedstrijdveld zijn gelegen.

Een extra speelveld zal een grotere verkeersstroom tot gevolg hebben, vooral in de Doelstraat. Er wordt daarom aandacht gevraagd voor de verkeersveiligheid van fietsers in de Doelstraat.

Reactie gemeente

Licht

Op het huidige veld is reeds verlichting aanwezig. In de rapportage 'Kunstgrasvelden in Midden-Delfland', op grond waarvan onder andere is besloten om de procedure te starten voor het aanleggen van een volwaardig wedstrijdveld, komt duidelijk naar voren dat verlichting van het veld nodig blijft. De huidige verlichting van het trainingsveld is inmiddels 5 jaar oud. De technische ontwikkelingen hebben in die tijd niet stilgestaan. Hierdoor is het mogelijk om, naast het feit dat wordt voldaan aan de nieuwe normen, de situatie met betrekking tot verlichting te verbeteren ten opzichte van de huidige situatie.

In de nieuwe situatie komt het nieuwe trainingsveld 4 meter dichter op de woningen te liggen. In deze vier meter dienen bomen te worden gekapt. Ter compensatie voor de bewoners wordt de bestaande groenstrook rondom het trainingsveld aan de bebouwingszijde verdicht door het plaatsen van extra bomen en heesters.

Verkeer

Voor wat betreft de verkeersaantrekkende werking is navraag gedaan bij de voetbalvereniging MVV '27. Het nieuw aan te leggen wedstrijdveld voorziet in een behoefte die er nu al is. De aanleg is niet bedoeld om meer wedstrijden te laten plaatsvinden. Omdat er nu een tekort is wordt er ook doordeweeks gespeeld op de maandag, dinsdag of woensdagavond. Door de aanleg van het vijfde wedstrijdveld is er minder behoefte om doordeweeks wedstrijden te spelen omdat er dan voldoende capaciteit beschikbaar is om wedstrijden op zaterdag te spelen. De geluidsoverlast neemt op doordeweekse avonden daardoor af.

Op het nieuw aan te leggen wedstrijdveld worden verder alleen wedstrijden gespeeld van lagere elftallen. Bij deze wedstrijden worden maximaal 20 toeschouwers verwacht.

Conclusie

Hoewel het nieuw aan te leggen veld iets dichter op de huidige bebouwing is gesitueerd worden er voldoende afschermende maatregelen genomen door de extra beplanting. De nieuwe verlichting betekent verder een verbetering ten opzicht van de huidige situatie.

Er is geen sprake van een toename in verkeer omdat het aan te leggen wedstrijdveld voorziet in een behoefte die er nu al is. Door de aanleg van het extra veld is er minder behoefte om doordeweeks in de avond wedstrijden te spelen.

De toelichting van het bestemmingsplan is op onderdelen aangevuld met bovenstaande infromatie.