Plan: | herprofilering Dusinksweg |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1774.BUIbphpdusinksweg-0401 |
Problematiek Dusinksweg
De weg is momenteel, gezien de breedte, afgestemd op beperkte verkeersaantallen waarbij de kans klein is dat voertuigen elkaar tegenkomen. Het verkeer op de weg beperkt zich in theorie tot bestemmingsverkeer. Het gebruik van de weg komt in praktijk niet overeen met de theorie. De toename van het autogebruik, het gebruik van de weg als verbindende route tussen het bedrijventerrein de Mors en onder andere Oldenzaal zorgen ervoor dat het gebruik van de weg nog meer toeneemt. Om de verkeersdruk op de bestaande wijken ten noorden van Brookhuis niet te laten toenemen wil de gemeente de verkeersstroom van de hoofdontsluiting van de nieuwe wijk(en) ook via de Dusinksweg laten verlopen. Doordat op enkele plaatsen de bebouwing zeer dicht op de Dusinksweg staat, de breedte van de weg beperkt is en de kruising Dusinksweg -Timmusweg zeer onoverzichtelijk is, laat de verkeersveiligheid van deze weg te wensen over. Door het opwaarderen van de Dusinksweg ontstaan er mogelijkheden om deze bestaande knelpunten aan te pakken.
Afbeelding 4.1 Onoverzichtelijke kruising Dusinksweg - Timmusweg
Toekomstige situatie
In de toekomstige situatie, wanneer de eerste en tweede fase zijn afgerond, de woonwijk Brookhuis is gerealiseerd en de weg een functie heeft voor zowel het doorgaande verkeer (bijvoorbeeld verkeer vanuit Groot Agelo richting Denekamp en voor het vrachtverkeer van de Rossumerstraat naar de Mors) als voor het bestemmingsverkeer, bedraagt het gebruik van de weg circa 1700 motorvoertuigen per etmaal. Ten opzichte van de huidige situatie is dit een groei van ongeveer 300 motorvoertuigen in een etmaal.
Vrachtverkeer van en naar het bedrijventerrein de Mors en de N736 richting Rossum rijdt nu langs het centrum via de Oldenzaalsestraat - Almelosestraat - Nieuwe Almelosestraat - Rondweg - Denekamperstraat naar de Mors. Nadat ook de tweede fase is gerealiseerd biedt het opwaarderen van de Dusinksweg de mogelijkheid voor het vrachtverkeer een alternatieve route te bieden waardoor het centrum wordt ontlast.
De gemeente heeft op basis van de problematiek drie verkeerskundige doelen gesteld voor het opwaarderen van de Dusinksweg: