direct naar inhoud van 2.3 Toekomstige situatie
Plan: Verbindingsweg Dodewaard
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1740.bpVerbindingsweg-vst1

2.3 Toekomstige situatie

De verbindingsweg wordt aangelegd in het verlengde van de Dodewaardsestraat. De maximale snelheid op het noordelijke deel tussen de Matensestraat en de Kalkestraat bedraagt 80 km/uur. Op het zuidelijke deel is een maximale snelheid van 60 km/uur toegestaan tussen de Kalkestraat en de Waalbandijk. De Matensestraat en de Kalkestraat worden op het tracé aangesloten in de vorm van een rotonde. De snelheid op de Waalbandijk tussen de aansluiting van het tracé en de toegangsweg naar het bedrijf wordt verlaagd naar 30 km/uur. Op onderstaande afbeelding is het tracé weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.1740.bpVerbindingsweg-vst1_0005.png"

Tracé verbindingsweg

afbeelding "i_NL.IMRO.1740.bpVerbindingsweg-vst1_0006.jpg"

Huidige situatie komende vanaf de Waalbandijk in de richting van de Kalkestraat

afbeelding "i_NL.IMRO.1740.bpVerbindingsweg-vst1_0007.jpg"

Impressie toekomstige situatie komende vanaf de Waalbandijk in de richting van de Kalkestraat

afbeelding "i_NL.IMRO.1740.bpVerbindingsweg-vst1_0008.jpg"

Huidige situatie komende vanaf de kruising van de Dodewaardsestraat en de Matensestraat in de richting van de Kalkestraat

afbeelding "i_NL.IMRO.1740.bpVerbindingsweg-vst1_0009.jpg"

Impressie toekomstige komende vanaf de kruising van de Dodewaardsestraat en de Matensestraat in de richting van de Kalkestraat

Het tracé volgt in grote lijnen de loop van de verbindingsweg zoals al sinds 1997 is voorzien. De met name in 2001 gemaakte afweging, zoals beschreven in paragraaf 2.2, voor de ligging van het tracé tussen de Kalkestraat en de Waalbandijk is nog steeds valide. Er zijn sinds die tijd geen ruimtelijke ontwikkelingen (bijvoorbeeld de bouw of sloop van woningen in de omgeving) die tot een andere conclusie leiden. Wat wel een nieuwe ontwikkeling is die aanleiding geeft tot een andere keuze voor de precieze loop van het tracé is dat de hogedruk-gasleiding komt te vervallen. Deze leiding was nodig om grote hoeveelheden gas naar de steenovens op de Waalwaard te brengen. Met het vertrek van de steenfabriek is ook de noodzaak voor dergelijke hoeveelheden gas en de leiding vervallen. De Gasunie heeft in maart 2012 een vergunning aangevraagd voor het verwijderen van de leiding. Het tracé is hierop aangepast, door een grotere afstand aan te houden tot de omliggende woningen bij de Waalbandijk (de huisnummers 47, 48 en 49).

Het tracé zorgt voor een grote ontlasting van de Dalwagen en andere wegen in de kern van het doorgaand (vracht)verkeer. Dit is gunstig voor de leefbaarheid in de kern en de verkeersveiligheid van het langzaam verkeer. Het meeste verkeer rijdt door de verbindingsweg niet meer via de Pluimenburgsestraat, de Dalwagen en de Bonegraafseweg van en naar de A15, maar via de Kalkestraat, de Waalbandijk en de verbindingsweg.