Plan: | Inrichtingsplan Dwingelderveld, Midden-Drenthe |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1731.DWVELD-VST1 |
Dit bestemmingsplan vormt de basis die noodzakelijk is om het Inrichtingsplan Dwingelderveld op het grondgebied van de gemeente Midden-Drenthe mogelijk te maken. Zoals gezegd vormen de werkzaamheden die dit bestemmingsplan mogelijk maakt een onderdeel van het totale Inrichtingsplan.
Een deel van de aan te leggen grondwal langs de A28 ligt net binnen de grenzen van de gemeente Midden-Drenthe. Daarnaast worden opritten voor het talud van het ecoduct en het ecoduct zelf binnen de grenzen van de gemeente Midden-Drenthe gerealiseerd. Het ecoduct zal aansluiten op een voormalig agrarisch perceel dat door DLG is aangekocht aan de oostzijde van de A28.
De geluidswal komt te liggen in een bosgebied parallel aan de A28. Een deel van de wal zal worden aangelegd binnen de beheerszone van de A28. De geluidswal, voor zover gelegen binnen de gemeentegrenzen van Midden-Drenthe, wordt voornamelijk binnen deze beheerszone aangelegd. Deze zone maakt onderdeel uit van het snelweg tracé.
Landschappelijk ingepaste grondwal en ecoduct
Ten oosten van het Dwingelderveld, parallel aan de A28 zal een landschappelijk ingepaste grondwal met een geluidswerende functie worden aangelegd. Deze valt voor een heel klein gedeelte binnen het grondgebied van Midden-Drenthe. Bij de aanleg van het grondlichaam zal zowel bezien vanuit het Nationaal Park als bezien vanaf de A28 sprake zijn van een hoge landschappelijke kwaliteit. Bovendien zal in het meest noordelijke deel het grondlichaam onderdeel uitmaken van het talud van een aan te leggen ecoduct over de A28. Dit ecoduct zal als verbinding tussen het Dwingelderveld en het gebied Ter Horsterzand/De Moraine dienen.
De grondwal en het ecoduct worden landschappelijk ingepast op basis van een ontwerp van Parklaan Landschapsarchitecten (juli 2010). Het ontwerp is gebaseerd op bestaande landschappelijke structuren, waarbij rekening is gehouden met aanwezig geomorfologische structuren en de variatie tussen bos, heide en agrarisch gebieden langs het tracé. Het grondlichaam moet een eenheid vormen met het Nationaal Park Dwingelderveld en passen in het bestaande snelwegbeeld. Het grondlichaam biedt een optimale mix van landschapsbeleving, geluidsreductie en oppervlakte natuurgebied.
Het ontwerp van de wal maakt gebruik van de variatie van het landschap langs het tracé dat bestaat uit bos, heide en landbouwgebieden. De wal wordt glooiend door het landschap aangelegd. Daarmee refereert het ontwerp aan het dekzandlandschap met golvend maaiveld. In het noordelijke deel wordt de wal ingeplant met eiken- en beukenbos waardoor een gevarieerde bosrand ontstaat (zie figuur 4).
![]() |
Fig.4: noordelijke tracé: geluidwal wordt opgenomen in bosrand (Parklaan, What's Behind, juli 2010) |
Het ecoduct wordt vormgegeven als een beboste stuifduin (zie figuur 5 en 6). Hotel Van der Valk kan op termijn opgenomen worden in de vloeiende vorm van de wal.
![]() |
Fig. 5: vogelvlucht noord; ecoduct ligt als een beboste dekzandrug over de snelweg (Parklaan, What's Behind, juli 2010) |
![]() |
Fig 6: Ontwerp ecoduct (Parklaan, What's Behind, juli 2010) |
In het zuidelijk deel van het traject wordt de grondwal ter hoogte van het Holtveen aangelegd als een heidewal met heischrale vegetaties en jeneverbes (zie figuur 7). Het selling point van het Dwingelderveld, het uitgestrekte heidegebied, wordt daardoor vanaf de weg beleefbaar. Nabij de oude boskern wordt de wal bebost. Ter hoogte van het agrarisch gebied in het meest zuidelijke deel wordt de wal als graswal aangelegd. In het zuidelijk deel van de wal wordt een uitzichtpunt gecreëerd waarmee prachtige vergezichten over de Holtveenslenk, het agrarisch landschap en de A28 ontstaan.
![]() |
Fig. 7: vogelvlucht zuid; glooiende geluidwal met met heidevegetatie als verwijzing naar het achterliggend landschap (Parklaan, What's Behind, juli 2010) |
In de tijd gezien loopt de aanleg van het grondlichaam parallel met het verwijderen van de bovengrond in het Noordenveld en het Kloosterveld. De wal wordt aangelegd met de grond die daarbij vrijkomt. Ook de nog in de holtveenslenk aanwezige gronddepots zullen verwerkt worden in de wal. Het grondlichaam zal zo dicht mogelijk tegen de snelweg A28 worden aangelegd, rekening houdend met de verkeersveiligheidszone (13 meter). De hoogte wordt circa 6 meter ten opzichte van het wegdek van de A28, voor een maximale geluidsdemping (Noordelijk Akoestisch Adviesburo Assen, okt. 2008). Het ecoduct zal een hoogte krijgen van circa 7 meter ten opzichte van de weg en een breedte van circa 50 meter.
Omdat het zuidelijke tracé van de aarden wal deels op de plek van bestaande recreatieve routes komt te liggen worden over een lengte van circa 500 meter vervangende routes op/in de wal meegenomen, namelijk een pad voor aangespannen wagens en een wandel-/mountainbikepad. Aan de zijde van het Dwingelderveld worden deze routes in de nieuwe situatie afgeschermd met struiken en bomen. Eventuele extra natuurmaatregelen die genomen worden zijn de aanleg van buizen/kelders voor vleermuizen (verblijfplaatsen).
Het aanwezige oost-west lopende pad door de holtveenslenk, nabij de gronddepots, zal na het verwijderen van de depots, worden verwijderd (zie fig. 8).
![]() |
![]() |
|
Fig. 8: Uitsnede Inrichtingsplan Dwingelderveld: geluidswal langs A28 |