direct naar inhoud van 5.1 Verkeer en infrastructuur
Plan: Kloosterlaan 2
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1709.Kloosterlaan2-0401

5.1 Verkeer en infrastructuur

Met de realisatie van het voorliggend plan wordt geen wijziging in de huidige verkeersstructuur tot stand gebracht. De toevoeging van een woning zorgt evenmin voor een (relevante) toename van de verkeersintensiteit van de directe omgeving. De ontsluiting van het voorliggend plangebied zal geschieden via het (privé)terrein aan de noordzijde van het klooster. Dit terrein is in de huidige situatie reeds ontsloten via de Kloosterlaan door middel van het poortgebouw. Met de voorgestane ontsluitingsroute wordt dan ook geen nieuwe in/uitrit direct aan de Kloosterlaan toegevoegd. Het ontstaan van verkeersonveilige situaties als gevolg van de toevoeging van deze woning wordt dan ook niet reëel geacht.

Ten aanzien van het parkeren dient rekening gehouden te worden met het 'Parkeerbeleidsplan Moerdijk 2010-2030'. Op basis van het gemeentelijk parkeerbeleid, uitgaande van een dure woning binnen een weinig stedelijk gebied, dient een parkeernorm van 2 parkeerplaatsen per woning gehanteerd te worden. Hiervoor geldt dat deze op het eigen terrein gesitueerd dienen te worden.

Het voorliggend plan voorziet in de situering van een dubbele parkeerplaats zonder garage met een minimale diepte van 5 meter en een breedte van ten minste 4,5 meter. Op basis van het gemeentelijk beleid wordt aan een dergelijke parkeervoorziening een rekenwaarde toegekend van 1,7 parkeerplaatsen. Op basis van deze rekenwaarde ontstaat een theoretische tekort van 0,3 parkeerplaatsen. Echter, aangezien het hier één enkele woning betreft is het (theoretisch) tekort van 0,3 parkeerplaats acceptabel.