direct naar inhoud van 6.2 Maatschappelijke uitvoerbaarheid
Plan: Golfbaan Moerdijk
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1709.GolfbaanMoerdijk-0401

6.2 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

6.2.1 Inspraak

Het voorontwerpbestemmingsplan 'Golfbaan Moerdijk' heeft van 29 december 2011 tot en met 8 februari 2012 bij het Gemeentelijke Informatiecentrum ter inzage gelegen. De volgende inspraakreacties zijn hierop binnengekomen:


Inspraakreactie
 

Beantwoording  

inspraakreactie 1
Inspreker nr. 1 geeft aan graag te zien dat de Dikkendijk ter hoogte van de Pelikaan niet gebruikt wordt als aan- en afvoerroute van de golfbaan. Dit met de verwachting dat de Dikkendijk als aan- en afvoerroute van de golfbaan zeer druk zal worden met gemotoriseerde voertuigen en dat dit problemen op kan gaan leveren met andere weggebruikers zoals wandelaars en fietsers. Tevens herkent de inspreker zich niet in de geschetste verkeersintensiteit op de Dikkendijk en de gemiddelde snelheid van 65 km/h op de A17 (en daarmee samenhangend de luchtkwaliteit in het gebied).

Daarnaast worden zorgen geuit over de netten rondom de golfbaan van 10 m hoog voor het opvangen van golfballen omdat deze een gevaar voor overvliegende vogels kunnen vormen. Graag wordt gezien dat deze netten niet hoger dan 10 m kunnen worden.

Ook wordt de hoop uitgesproken dat de reclameborden op de golfbaan niet zichtbaar zullen zijn vanaf de openbare weg zodat het groene karakter gewaarborgd blijft.

Verderop langs de A17 maakt het gebied deel uit van de ecologische verbindingszone waarin reclameborden niet zijn toegestaan.
 


De Dikkendijk is gesloten verklaard voor motorvoertuigen (behalve landbouwverkeer). Het gebruik maken van de Dikkendijk om de Golfbaan vanaf die zijde te bereiken is dan ook wettelijk niet toegestaan. Bij negeren van dat verbod zal dan ook nadrukkelijk moeten worden gehandhaafd.








De hoogte van de ballenvangers is geregeld in artikel 5.2.2. onder c. Hierin wordt geregeld dat de netten maximaal 10 m hoog worden.




Bij de plaatsing van eventuele reclameborden op de golfbaan zal de gemeente bij de aanvraag om omgevingsvergunning toetsten of deze ruimtelijk aanvaardbaar zijn.

De EHS is met de provincie herzien. De eerder aanwezige stukjes EHS zijn nu niet langer aangewezen in het plangebied. De EHS vormt dus geen belemmering voor het plaatsen van reclameborden.  

6.2.2 Overleg ex artikel 3.1.1 Bro

In het kader van het overleg ingevolge artikel 3.1.1 Bro, wordt het bestemmingsplan Golfbaan Moerdijk in ieder geval aan de volgende overlegpartners toegestuurd:

  • 1. Provincie Noord Brabant;
  • 2. Evides (DELTA Infra B.V.);
  • 3. Waterschap Brabantse Delta;
  • 4. Rijksdiensten;
  • 5. Regionale Brandweer;


Overlegreactie
 

Beantwoording  

In de overlegreactie van de Provincie Noord-Brabant wordt aangegeven dat de ruimtelijke onderbouwing van het voorontwerp tekort schiet. Een verantwoording van de geplande recreatieve functie zoals bedoeld in artikel 2.1 van de Verordening ruimte (Vr) ontbreekt. Zo blijkt uit de toelichting niet dat de vestiging plaatsvindt op een VAB-locatie, zoals is vereist op grond van artikel 11.10 Vr.
Ook voorziet het bestemmingsplan niet in kwaliteitsverbetering van het landschap zoals bedoeld in artikel 2.2 Vr.
Daardoor is het bestemmingsplan op bovengenoemde punten strijdig met artikelen 2.1, 2.2 en 11.10 van de Verordening ruimte.

Verder wordt geconstateerd dat de golfbaan deels in EHS is gepland. Een dergelijke functie is strijdig met artikelen 4.1 en 4.2 Vr omdat de betreffende gebieden niet als EHS zijn begrensd en beschermd.
 

De toelichting zal worden aangevuld met een toetsing aan de geldende Verordening ruimte Noord-Brabant. Hieruit blijkt dat er geen belemmeringen zijn voor de beoogde ontwikkeling.














De EHS is met de provincie herzien. De eerder aanwezige stukjes EHS zijn nu niet langer aangewezen. Binnen het plangebied zijn dus geen gebieden die als EHS dienen te worden begrensd en beschermd.  

In de overlegreactie van DELTA Infra B.V. wordt aangegeven dat in het voorontwerp de planologische reservering voor een tweede transportleiding van EVIDES ontbreekt. Deze leiding zal binnen afzienbare termijn worden aangelegd. Daarnaast ontbreekt de beschrijving over hoe beide initiatiefnemers (Intergolf Moerdijk en DELTA Infra) contact met elkaar hebben gehad over een inpassing van het plan in de bestaande planologische regelingen voor de leidingen.
 

De gemeente Moerdijk is voornemens mee te werken aan het initiatief. Inmiddels is gestart met de vergunningprocedure.
De toelichting zal om die reden dan ook worden aangevuld met een beschrijving van de planologische regeling van de leidingen en de plannen voor de nieuwe transportleiding.
Daarnaast wordt de beoogde leiding op de verbeelding en in de regels opgenomen.  

Uit de overlegreactie van het Waterschap Brabantse Delta blijkt dat een negatief wateradvies is afgegeven voor het voorontwerp. Vanwege onvoldoende informatie zijn de gevolgen van de plannen voor het watersysteem nog niet inzichtelijk.
 

De watertoets in de toelichting van het voorontwerp is uitgebreid met aanvullende informatie over het huidige en toekomstige watersysteem.
 

Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu verzoekt in de overlegreactie om een vrijwaringszone van 50 m vanuit de kant verharding van de A17 aan te houden om toekomstige wegverbredingen niet onmogelijk dan wel onnodig duur te maken.
Daarnaast wordt erop gewezen dat in algemene zin sportvoorzieningen langs de rijksweg geen hinder mogen veroorzaken voor de verkeersdeelnemers (lichtmasten, afzwaaiend materiaal). Rijkswaterstaat wil wanneer het exacte ontwerp en de inrichting van de golfbaan bekend zijn in contact treden met Intergolf Moerdijk BV om in overleg te bezien of het ontwerp van de golfbaan voldoende uitbreidingsruimte voor de rijksweg biedt en de verkeersveiligheid afdoende kan worden geborgen.
 

De vrijwaringszone van 50 m zal op de plankaart worden aangegeven. Tevens zal in de regels opgenomen worden dat:
- binnen deze zone geen bouwwerken zijn toegestaan die een toekomstige uitbreiding van de Rijkswegen kunnen belemmeren;
- voor de vrijwaringszone geldt dat nieuwe ontwikkelingen slechts kunnen plaatsvinden na een verklaring van geen bezwaar van de wegbeheerder.  

In de reactie van de Stadsraad Zevenbergen wordt aangegeven dat de hoofdtoegang naar de golfbaan via het IHM terrein niet als praktisch wordt gezien omdat dit terrein 's nachts en in het weekend afgesloten wordt. Agrariërs zijn hierdoor bang dat bezoekers hun auto's in de berm van de Dikkendijk parkeren en vervolgens niemand meer kan passeren. Als suggestie wordt geopperd om het stuk Zuidelijke Randweg vanaf de Zuidrand tot net voorbij de Keeneweg open te houden en de gepasseerde zijwegen van een poort te voorzien. Hiervoor dienen 2 poorten te worden verplaatst en 4 poorten te worden bijgeplaatst.
 

In overleg met het Havenschap is e.e.a. afgestemd. Om gebruik te kunnen maken van het parkeerterrein bij de Golfbaan is de ontsluiting via de Zuidelijke Randweg op het industrieterrein beschikbaar, ook in het weekend.  

Uit de reactie van TenneT TSO B.V. blijkt dat er twee bovengrondse hoogspanningsverbindingen in het plangebied liggen (150kV-hoogspanningslijn Zevenbergschen Hoek – Moerdijk ZRO 25 m aan beide zijden en 380kV-hoogspanningslijn Geertruidenberg – Moerdijk ZRO 36 m aan beide zijden) en dat een nieuwe hoogspanningsverbinding (Zuid-West 380kV) wordt gerealiseerd.
Verzocht wordt met oog hierop de stukken tekst van artikel 7.3 en 7.4.1 te vervangen/aan te vullen.
Daarnaast wordt erop gewezen dat bij de uitvoering van de werkzaamheden de veiligheidsvoorschriften voor werkzaamheden in de nabijheid van de hoogspanningsverbindingen beheerd door TenneT TSO B.V. in acht dienen te worden genomen.
 

De in de reactie aangegeven hoogspanningsverbindingen zijn al in het voorontwerp opgenomen.
Het tekstvoorstel met betrekking tot het artikel Leiding - Hoogspanningsverbinding wordt in iets andere vorm overgenomen (in verband met juridische onvolkomendheden), maar zal inhoudelijk aansluiten bij het voorstel.

Aangezien het definitieve tracé van de nieuwe hoogspanningsmast nog niet bekend is, wordt hiermee in dit bestemmingsplan nog geen rekening gehouden.