Plan: | Fietspad Roekebosch |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1708.BGBFietsproekBP-VA01 |
Kadernota verkeer en vervoer
In het beleidsplan fietsinfrastructuur, uit 2004, is de basis gelegd voor een compleet en veilig fietsroutenetwerk. Geconcludeerd wordt dat het routenetwerk grotendeels compleet is, maar dat verdere optimalisatie van bewegwijzering, stallingmogelijkheden en verhardingssoorten ten behoeve van fietscomfort zeker nog mogelijk zijn.
Verkeersplan Steenwijkerland
De gemeente Steenwijkerland heeft een uitgebreid fietspadennet. In de Kadernota verkeer en vervoer is dit netwerk opgenomen. Daarbij is echter geen onderscheid gemaakt tussen hoofdfietsroutes en recreatieve fietsroutes inclusief de inrichtingseisen die daaraan gesteld worden. Dit is met betrekking tot fietsen dan ook één van de opgaven voor het Verkeersplan.
Wat in de kern Steenwijk opvalt, is dat fietsroutes nauwelijks tot niet concurrerend zijn voor verplaatsingen tussen weerszijden van de binnenstad. De fietsroutes zijn veelal dezelfde als de routes voor autoverkeer.
Met betrekking tot fietsverkeer is er ook een link met het Verkeersveiligheidsplan. Daarin wordt geconcludeerd, dat circa 50 % van alle verkeersslachtoffers in de gemeente Steenwijkerland in de periode 2004-2008 valt bij ongevallen met (brom)fietsers. Ook vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid is het dus van groot belang om kritisch naar het fietsnetwerk te kijken.
Indeling fietsnetwerk
In het wensbeeld voor het fietsroutenetwerk in de gemeente Steenwijkerland wordt onderscheid gemaakt in:
In dit plan betreft het een fietspad met een recreatieve functie. Bij de recreatieve routes is de aantrekkelijkheid een belangrijke kwaliteitseis. Vanuit de woonomgeving kan op een aangename wijze de groene omgeving in worden gefietst. Dit uit zich vooral in rust, (subjectieve) veiligheid en landschappelijke schoonheid. Directheid en snelheid zijn minder van belang. Voor zover de routes een functie hebben voor de bereikbaarheid van sportaccommodaties en in mindere mate ook voor andere recreatieve voorzieningen spelen aspecten van sociale veiligheid (openbare verlichting, sociale controle) een belangrijke rol van betekenis. Voor de vormgeving van fietspaden is het Handboek Wegontwerp richtinggevend.
Indien de utilitaire functie van een weg relatief gering is, maar de verbinding wel van belang is als recreatieve fietsroute, zal een recreatief fietspad aangelegd kunnen worden. In dat geval kan met een geringere breedte en een lichtere constructie van het pad worden volstaan dan het Handboek Wegontwerp aangeeft.
Projectdoelstellingen
Het College van Burgemeester en Wethouders heeft in haar collegeprogramma onder andere het versterken van het toeristisch perspectief van deze gemeente als speerpunt genoemd. Uiteindelijk heeft dit geleid tot het beschikbaar stellen van financiële middelen. In totaal is er in de periode 2008 - 2011 circa 26 kilometer fietspad gerealiseerd.
Beleidsplan fietsinfrastructuur 2004
In het Beleidsplan Fietsinfrastructuur 2004 van de gemeente is de fietsroute Wanneperveen – Kolderveen aangemerkt als hoofdfietsroute. De fietsroute is opgenomen in de fietsknooppuntenstructuur.
De gemeente Steenwijkerland profileert zich als een gemeente waar je heerlijk kunt fietsen, wandelen, kanovaren etc. Dit vraagt om een geschikte infrastructuur waarbij wordt aangesloten op fietsnetwerken van rondom gelegen gemeenten. Hierbij wordt gestreefd naar vrijliggende fietspaden waar veilig en ongestoord kan worden genoten van de omgeving zonder dat de aandacht wordt afgeleid door het autoverkeer. De afgelopen jaren zijn om deze reden diverse fietspaden aangelegd.
De menging van autoverkeer en fietsverkeer kan worden voorkomen door realisatie van een relatief kort traject fietspad. Overigens wordt het fietspad aangelegd vanuit toeristisch-recreatief perspectief. Volgens de richtlijnen van “duurzaam veilig” wordt er geen fietspad aangelegd langs een 60 km-weg tenzij de intensiteiten heel hoog zijn. Op deze weg (Gasthuisdijk) is er geen sprake van een hoge intensiteit. Het betreft wel een smalle weg en het betreft ook een hoofdfietsroute dus dit zal de verkeersveiligheid zeker ten goede komen.