direct naar inhoud van 5.2 Inspraak en overleg
Plan: Woldmeenthe, 2e herziening
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1708.00003625-VA01

5.2 Inspraak en overleg

5.2.1 Inspraak

Voor dit bestemmingsplan is geen specifieke gelegenheid tot inspraak gegeven. De reden hier voor is dat over de ontwikkelingen rondom de stationsomgeving op meerdere momenten inspraak- en voorlichtingsbijeenkomsten hebben plaatsgevonden. Op 29 september 2005 en op 3 maart 2008 zijn in De Meenthe dergelijke bijeenkomsten gehouden. Ter voorbereiding op laatstgenoemde bijeenkomst is in de Steenwijkerland Expres een pagina met informatie over dit project opgenomen. In beide bijeenkomsten is, samen met ProRail en NS, voorlichting gegeven over de plannen in de stationsomgeving.

In november 2008 is een nieuwsbrief specifiek over het Onderwijsexperticecentrum verspreid.

5.2.2 Overleg

In het kader van het overleg als bedoeld in artikel 3.1.1. Bro is het ontwerpbestemmingsplan op 1 augustus 2008 toegezonden aan de provincie Overijssel, de Inspectie VROM, het Waterschap reest en wieden, Railinfra Beheer BV Regio Noordoost, Het Oversticht en de Kamer van koophandel Oost Nederland.

De provincie constateert dat het plan niet in strijd is met het provinciaal belang. Er mag van uit worden gegaan dat gedeputeerde Staten geen reden zullen zien om vanuit provinciaal belang in te grijpen in de verdere procedure.

De Inspectie VROM vraagt om op basis van de werkelijke aantallen vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor over de laatste jaren een kwantitatieve risicoberekening te maken voor de toekomst. Navraag bij ProRail (d.d. 9 oktober 2008, Utrecht. J. Lafeber) leert dat er de laatste jaren geen vervoer van gevaarlijke stoffen heeft plaatsgevonden. Er zijn bij ProRail ook geen plannen om de komende jaren vervoer van gevaarlijke stoffen per spoor zal plaats te laten vinden in Steenwijk. Hierom is er ook geen aanleiding nadere berekeningen uit te voeren.

Het Waterschap Reest en Wieden heeft een positief wateradvies gegeven.

Het Oversticht, ProRail en de Kamer van Koophandel hebben laten weten geen inhoudelijke opmerkingen te hebben over het plan.

De overlegreacties zijn als de bijlage "Overlegreacties" aan deze toelichting toegevoegd.

juni 2010.