direct naar inhoud van 2.4 Toetsing beleidskader
Plan: ABS Oeveraseweg Havelte
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1701.0000BP000000000548-0003

2.4 Toetsing beleidskader

Rijksbeleid

Afspraken over verstedelijking, groene ruimte en landschap laat het rijk over aan de provincies en gemeenten. De bouw van het ABS is in overeenstemming met het rijksbeleid.

Provinciaal beleid

Nieuwe kapitaalintensieve functies in beekdalen zijn alleen toegestaan als aan vier voorwaarden is voldaan:

  • 1. er is sprake van een zwaarwegend maatschappelijk belang;
  • 2. er zijn geen alternatieven;
  • 3. de functie vormt op de locatie geen feitelijke belemmering om in de toekomst de afvoer- en bergingscapaciteit van het regionale watersysteem te vergroten;
  • 4. het negatieve effect op het watersysteem wordt in het plan gecompenseerd.

ad 1. zwaarwegend maatschappelijk belang

Elke gemeente heeft de plicht om hun burgers de mogelijkheid te geven hun afval kwijt te kunnen. De gemeente Westerveld heeft het standpunt ingenomen dat een ABS binnen de eigen gemeentegrenzen tegemoet komt aan deze taakstelling (reisafstand, tarieven, kostenbeheersing, werkgelegenheid). De milieuvergunning van het huidige ABS wordt niet verlengd, omdat het is gelegen binnen een grondwaterbeschermingsgebied.

ad 2. er zijn geen alternatieven

In de “Locatietoets Afvalbrengstation Westerveld” (Grontmij, september 2010) zijn drie potentiële locaties voor het ABS nader onderzocht. Alle drie locaties liggen op of nabij bedrijventerreinen bij Diever (De Wringen), Dwingelo (De Valderse) en Havelte (Oeveraseweg).

De drie onderzochte locaties betrof een selectie uit twaalf locaties. Negen locaties vielen op voorhand af om de volgende redenen:

  • ligging nabij woonbebouwing;
  • te weinig ruimte;
  • ligging in EHS;
  • slechte bereikbaarheid;
  • decentrale ligging;
  • landschappelijk waardevol gebied;
  • verwachting weinig draagvlak bevolking.

De nieuwbouwlocatie aan de Oeveraseweg is de meest geschikte locatie, omdat:

  • er voldoende opstelruimte is voor bezoekers van het ABS;
  • er geen belemmeringen zijn ten aanzien van bodemkwaliteit, milieuzonering, archeologie en flora en fauna;
  • landschappelijke inpassing binnen bestaand bedrijventerrein mogelijk is;
  • locatie goed ontsloten is via het bedrijventerrein;
  • de grond in eigendom van de gemeente is, zodat er geen tijd verloren gaat met het verwerven van gronden of het opmaken van huurcontracten.

In de locatietoets is ook de mogelijkheid van huur van een bestaande locatie meegenomen. De optie zelfrealisatie geniet echter in termen van tijd, kosten en risicobeheersing (complexiteit), nadrukkelijk de voorkeur voor de gemeente Westerveld (Pro6managers, december 2010).

Een en ander betekent dat er zijn geen reële alternatieven voorhanden zijn.

ad 3. geen belemmering voor vergroting afvoer- en bergingscapaciteit regionale watersysteem

Ten behoeve van het plan is een watertoets uitgevoerd. Hieruit volgt dat het plan geen belemmering vormt voor een toekomstig waterbergingsgebied. Het plan voorziet in de aanleg van eventuele maatregelen tegen wateroverlast bij ingebruikname van het gebied Darperweiden als waterbergingsgebied.

ad 4. negatieve effecten op het watersysteem wordt in het plan gecompenseerd

Ten behoeve van het plan is een watertoets uitgevoerd. Hierin zijn waterhuishoudkundige randvoorwaarden opgenomen. Deze worden betrokken bij de inrichting van het plangebied. De toename van verhard oppervlak wordt binnen het plangebied gecompenseerd.

Op basis van bovenstaande wordt geconcludeerd dat aan de vier voorwaarden wordt voldaan waaronder de bouw van nieuwe kapitaalintensieve functies in beekdalen is toegestaan.

Daarnaast heeft de provincie beleid geformuleerd ten aanzien van het aangeduide waterbergingsgebied, stategische grondwaterwinning en de steilrand. De bouw van het ABS vormt geen belemmering vormt voor een toekomstig waterbergingsgebied (zie paragraaf 4.2).

In de provinciale omgevingsvisie zijn geen restricties opgenomen in relatie tot inrichting van gebieden nabij strategische grondwaterwinningen. Bij de inrichting van het afvalbrengstation zullen vloeistofdichte vloeren worden toegepast voor alle containeropstelplaatsen en groenbunker. Hiermee wordt voorkomen dat er negatieve effecten optreden op het grondwater.

De door de provincie aangeduide steilrand is in de omgeving van het plangebied nauwelijks waarneembaar. Het afvalbrengstation wordt bovendien geplaatst tussen een bestaand bedrijventerrein en een composteerrinrichting waardoor de beleving van de gradiënt niet wordt aangetast.

De bouw van het ABS is in overeenstemming met het provinciaal beleid.

Gemeentelijk beleid

Het plangebied is gelegen in een beekdal met een lage gaafheid. De kernkwaliteiten van het beekdal zijn vandaag de dag niet meer herkenbaar. Op grond van de kadernota hoeft er geen landschappelijke prestatie geleverd te worden voor de bouw van het ABS.

De bouw van het ABS sluit functioneel en ruimtelijk aan bij de bestemmingen van het reeds aanwezige bedrijventerrein en composteerinrichting.

De bouw van het ABS past binnen het standpunt van de gemeenteraad om over te gaan tot zelfrealisatie van het afvalbrengstation. De locatie aan de Oeveraseweg blijkt de meest gunstige locatie te zijn binnen de gemeente. Hier wordt in het volgende hoofdstuk nader op ingegaan.