Plan: | Buitengebied herziening 2005, partiële herziening Buitenlandweg K1092 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1700.BPBG2010PH0033-vas1 |
De Wet geluidhinder (Wgh) stelt eisen ten aanzien van de geluidsbelasting van geluidsgevoelige functies. De functie ‘wonen’ is aan te merken als een geluidsgevoelige functie.
Op basis van artikel 77 van de Wet geluidhinder (Wgh) dient bij vaststelling of herziening van een bestemmingsplan een akoestisch onderzoek te worden ingesteld. Het akoestisch onderzoek bepaalt de geluidsbelasting aan de gevel van de geluidsgevoelige bestemming die vanwege de weg wordt ondervonden.
Het onderzoek is alleen noodzakelijk als de geluidsgevoelige bestemming binnen de wettelijke geluidszone van de weg gelegen is. In artikel 74.1 van de Wgh is aangegeven dat een weg een zone heeft die zich uitstrekt vanaf de as van de weg tot de volgende breedte aan weerszijden van de weg:
a. | in stedelijk gebied: | |
1°. | voor een weg, bestaande uit drie of meer rijstroken: 350 meter; | |
2°. | voor een weg, bestaande uit een of twee rijstroken genoemde geval: 200 meter; | |
b. | in buitenstedelijk gebied: | |
1°. | voor een weg, bestaande uit vijf of meer rijstroken: 600 meter; | |
2°. | voor een weg, bestaande uit drie of vier rijstroken: 400 meter; | |
3°. | voor een weg, bestaande uit een of twee rijstroken: 250 meter. |
2. | Het eerste lid geldt niet met betrekking tot: | |
a. | wegen die gelegen zijn binnen een als woonerf aangeduid gebied; | |
b. | wegen waarvoor een maximum snelheid van 30 km per uur geldt. |
Betreffend plangebied is gelegen in buitenstedelijk gebied. De N36 die ten westen van het plangebied loopt, heeft 2 rijstroken. Voorgaande houdt in dat de N36 een geluidszone van 250 meter heeft. Onderhavig plangebied is gelegen binnen deze 250 meter van de wegas van de N36. Daarnaast dient ook rekening gehouden te worden met de komst van de nieuwe Rondweg die de N36 verbindt met de route via Geesteren naar de N343. Deze Rondweg is te zien op de afbeelding in paragraaf 4.3.1 Structuurvisie Vriezenveen Zuidoost. Deze Rondweg zal een gemengd snelheidsregime van 50 km/uur en 80 km/uur krijgen, met 2 rijstroken. Dit betekent dat de nieuw aan te leggen Rondweg een geluidszone van 250 meter heeft. Onderhavige projectlocatie is gelegen op circa 300 meter van de aan te leggen Rondweg. Gezien het feit dat de Buitenlandweg doodloopt, een zeer lage verkeersintensiteitheeft en de woning op circa 22 meter van de weg wordt gesitueerd, vindt er geen overschrijding van de geluidsbelasting op de gevel plaats.
Zoals gezegd ligt het complex binnen de wettelijk vastgestelde geluidszones, als bedoeld in art. 74 van de Wet geluidhinder, van de Buitenlandweg en de RW-36. Om de geluidsbelasting te berekenen is een akoestisch onderzoek uitgevoerd. Dit onderzoek is bijgevoegd in Bijlage 1.
Bij het berekenen van de geluidbelasting wordt rekening gehouden met een prognose van de verkeersgegevens in de toekomstige situatie over 10 jaar (2021). De weg- en verkeersgegevens van de RW-36 zijn afkomstig van RWS Dienst Oost Nederland.
Berekend is de invallende geluidbelasting LDEN bij de geplande woning, dat is de gemiddelde geluidbelasting van de dag, avond en nachtperiode. Toetsing van de geluidbelasting aan de grenswaarden gebeurt volgens de Wgh per weg. Alvorens de geluidbelasting te toetsen aan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB mag de berekende waarde op grond van art. 110g van de Wgh. worden verminderd met 2 dB voor wegen met een snelheid van 70 km/uur en hoger in dit geval de RW-36.
De geluidbelasting is berekend conform het gestelde in het “Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006” ex art 110d van de Wet geluidhinder. De berekening van de geluidbelasting is gemaakt volgens de standaard rekenmethode II. In het rekenmodel (DGMR-Geomilieu V1.81) zijn schematisch opgenomen:
Uit de resultaten blijkt dat onder de genoemde uitgangspunten de voorkeursgrenswaarde van 48 dB niet wordt overschreden, de afstand tot wegen is voldoende waardoor voor het aspect geluid sprake is van een goede ruimtelijke ordening. Er zijn geen speciale geluidwerende maatregelen aan de gevels noodzakelijk.