Plan: | Buitengebied herziening 2005, partiële herziening Buitenlandweg K1092 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1700.BPBG2010PH0033-vas1 |
De Oosterweilanden bij Vriezenveen staan al enige jaren op de kaart als zandwinningslocatie. In het Streekplan Overijssel 2000+ is dit agrarische gebied ten oosten van de N36 aangewezen als “winzone voor oppervlaktedelfstoffen”. De provincie heeft een Milieueffectrapport laten opstellen, waarin de winningmogelijkheden en een aantal alternatieven voor de uiteindelijke gebiedsinrichting (na beëindiging van de zandwinning) tegen het licht zijn gehouden. De gemeente Twenterand heeft groen licht gegeven voor de zandwinning in dit gebied, maar heeft hier een aantal belangrijke voorwaarden aan gekoppeld:
De hierboven genoemde voorwaarden zijn op basis van een grondige ruimtelijke analyse omgezet naar een voorkeursmodel in de structuurvisie. Deze ruimtelijke toekomstvisie voor het gebied Vriezenveen Zuidoost is verder uitgewerkt in de bestemmingsplannen "Zandwinlocatie Oosterweilanden" en "Bedrijventerrein Oosterweilanden & Rondweg".
De belangrijkste verandering die binnen het plangebied Vriezenveen zuidoost op stapel staat , is de ontgronding van een gebied van 100 hectare ten behoeve van de winning van beton- en metselzand. Deze ontgronding krijgt een randzone met een oppervlak van circa 50 hectare voor maatregelen op het gebied van landschap, ecologie en recreatie ten behoeve van een goede inpassing. Ten behoeve van de ontgronding wordt tevens een verwerkingsinstallatie opgericht, een zogenaamd 'klasseerinrichting'. Dit is een industrieel ingericht terrein voor de verwerking en opslag van het zand in verschillende eindproducten. De klasseerinrichting blijft operationeel gedurende de ongeveer 30 jaar durende ontgrondingsactiviteiten. De feitelijke fasering zal echter plaatsvinden afhankelijk van de marktontwikkelingen en de zandvraag. Tevens zal een depot worden opgericht voor maximaal 1 miljoen m³ zand.
Aan de westzijde van de zandwinlocatie (ten noorden van de klasseerinrichting) wordt een bedrijventerrein van 35 hectare ontwikkeld. Deze sluit aan op de rondweg die wordt aangelegd om het Oosteinde qua doorgaand verkeer te ontlasten. De rondweg vormt een verbinding tussen de N36 en de route via Geesteren naar de N343. De gemeente Twenterand streeft naar een integrale ontwikkeling van rondweg, bedrijventerrein en zandwinlocatie met klasseerinrichting, waardoor een meerwaarde zal ontstaan voor landschap, natuur en recreatie. Aan de zuidwestzijde van het plangebied was de Almelose wijk Waterrijk geprojecteerd. Waterrijk is inmiddels teruggebracht tot een kleiner plangebied en grenst voorlopig niet aan Twenterand. Hieronder is te zien hoe de exacte inrichting van het gebied eruit zal gaan zien.
Figuur 4.5: uitwerking plannen 'Vriezenveen Zuidoost'
Plangebied
Het plangebied en de directe omgeving daarvan maakt momenteel nog onderdeel uit van het 'open ontginningslandschap', maar zal in de toekomst een geïsoleerd stukje gaan vormen, ingeklemd tussen het bedrijventerrein Oosterweilanden, de rijksweg N36, het historisch dorpslint Oosteinde en het toekomstig recreatiegebied ten noorden van de zandwinplas. Van een grote openheid in dit gedeelte ten zuidoosten van de kern Vriezenveen, is in de nabije toekomst dan ook geen sprake meer.
De in het open ontginningslandschap gelegen boerderijen hebben doorgaans een forse maat. Naast het woonhuis staan er één of meer grote schuren of stallen. Deze grote schuren en stallen kunnen achter op de kavel kaal in het open veld staan. Deze grote objecten passen bij de wijdsheid en het landbouwkundige karakter van het open ontginningslandschap.
Omdat in voorliggend bestemmingsplan sprake is van een geïsoleerd stukje open ontginningslandschap, en bovendien een nieuwe burgerwoning gerealiseerd wordt en het niet gaat om een (grootschalig) agrarisch bedrijf, mag het erf rondom het woonhuis vriendelijker van karakter worden. Een goede beplanting helpt daarbij.
Op grond van de wijziging van de Woningwet zijn gemeenten voor het welstandstoezicht verplicht te beschikken over een door de gemeenteraad vastgestelde welstandsnota. De Welstandscommissie dient vervolgens de bouwplannen aan deze door de gemeenteraad geformuleerde en voor iedereen kenbare uitgangspunten te toetsen. De welstandsnota geeft in hoofdlijnen aan welke beleidsmatige inzet en procedures het gemeentebestuur kiest voor het voeren van een welstandstoezicht. Op basis van een verkenning van de gemeente zijn gebiedsgerichte criteria voor deelgebieden van landschappen en kernen en objectgerichte criteria beschreven. Per deelgebied is aangeduid hoe en waarop het gemeentebestuur bouwplannen gaat toetsen. Uit de welstandsnota van de gemeente Twenterand (vastgesteld op 27 mei 2004) blijkt dat het plangebied behoort tot het veenlandschap. Binnen het veenlandschap worden vier deelgebieden onderscheiden. Het plangebied ligt in de open velden. In dit gebied staat behoud van de openheid voorop. Daarnaast gelden de onderstaande welstandscriteria:
Geconcludeerd kan worden dat de bijgebouwen achter de voorgevelrooilijn van de woning worden gesitueerd en de erfbeplanting rond de woning staat. Het laatste punt is niet van toepassing op voorliggend plan.
Naast de welstandsnota heeft de gemeente Twenterand een landschapsontwikkelingsplan (LOP) opgesteld. De raad van de gemeente Twenterand heeft op 6 november 2007 het Landschapsontwikkelingsplan (uitwerking Twenterand) vastgesteld. Hoofddoel van het LOP is het formuleren van de gewenste ontwikkelingsrichting voor het landschap voor de komende 10 jaar.
Op basis van het LOP ligt het plangebied in het gebied "West Boven- en Buitenland". Dit is het gebied rond Vriezenveen, West Boven- en Buitenland kenmerkt zich door openheid en rationele indeling. Het LOP geeft aan dat West Boven- en Buitenland te maken heeft met een stedelijke druk vanuit Vriezenveen (ontwikkeling van bedrijfsterreinen) en Almelo (stedelijk uitloopgebied). Daarnaast geeft het LOP ook al aan dat in Oosterweilanden een zandwinning is gepland. Het plangebied wordt op basis van het LOP getypeerd als 'hoogveenontginning', met als ontwikkelingsrichting behoud van landschappelijk waarden. Bij de realisatie van het voorgenomen plan wordt getracht zoveel mogelijk aan te sluiten bij de lineaire structuren in het landschap.
Inleiding
De raad van de gemeente Twenterand heeft in 2003 de Woonvisie 2003-2007 vastgesteld. Mede op grond van die visie heeft de gemeente richting kunnen geven aan het woonbeleid in brede zin en hierover recent prestatieafspraken gemaakt met de Woningstichting Vriezenveen/Westerhaar en Vestion Wonen.
Zowel de gemeente als de woningcorporaties hebben de laatste tijd ondervonden dat de woningmarkt in Twenterand verandert. Zo hebben sommige kernen te maken met een stagnatie van de verkoop van bestaande woningen en ook sommige nieuwbouwcomplexen verkopen minder snel dan gedacht. Naast de conjunctuurgevoeligheid, spelen hier kwalitatieve fricties tussen woonwensen en werkelijkheid een rol. Op langere termijn speelt de demografische verandering en moet rekening worden gehouden met een afnemende bevolkingsgroei. De gemeente wil op deze veranderende markt inspelen met de nieuwe woonvisie 2009+, waarmee tevens een belangrijke stap wordt gezet op weg naar ‘uitvoering’ van beleid.
De woonambities van de gemeente Twenterand
De visie op het wonen van de gemeente Twenterand komt neer op vier hoofdlijnen. Het zijn de thema's waar de gemeente zich de komende jaren sterk voor wil maken. Deze 'rode draad' van de woonvisie omvat het volgende:
1. Gefaseerd bouwen voor de eigen behoefte.
2. Bouwen voor starters en senioren, doorstroming bevorderen.
3. Kwaliteit van wonen.
4. Gemeente en haar partners maken afspraken over investeren in het wonen.
Huidige woonsituatie Vriezenveen
De kern Vriezenveen is met circa 13.500 inwoners en ruim 5.200 huishoudens de grootste kern van de gemeente Twenterand. Wat betreft leeftijdopbouw zien we niet veel verschillen ten opzichte van het gemiddelde in de gemeente Twenterand. Wat betreft de huishoudensontwikkeling en -samenstelling, wordt er voor de kern Vriezenveen tot 2030 nog een groei voorzien van het aantal ‘jeugdige’ huishoudens (< 25 jaar). Het aantal gezinnen neemt af en het aantal seniorenhuishoudens neemt, zoals verwacht, sterk toe. In totaal wordt er voor de periode 2008-2015 een groei van 350 huishoudens voorzien (uitgaande van migratiesaldo = 0). Op jaarbasis een groei van circa 45 woningen.
Woningbouwkader Vriezenveen
In Vriezenveen is de koopsector met bijna 70% ruim vertegenwoordigd. Uit het Twents Woningmarktonderzoek (2006) blijkt dat verhuisgeneigde inwoners in Vriezenveen een voorkeur hebben voor het middeldure en dure segment koopwoningen (vanaf € 225.000) en het middeldure en dure segment huur- en koopappartementen voor senioren (> € 540 en > € 225.000). Gezien de huidige economische ontwikkelingen en de stagnatie in vooral de duurdere prijssegmenten op de woningmarkt, is bij het opstellen van het kaderstellend woningbouwprogramma per kern, rekening gehouden met een kleine verschuiving van de duurdere naar de middeldure prijssegmenten. De volgende tabel geeft voor de kern Vriezenveen het gewenste bouwprogramma voor de periode 2008-2015 weer. Bij de verdere uitwerking van de plannen wordt dit gewenste bouwprogramma als richtlijn aangehouden.
Figuur 4.6: tabel woningbouwkader Vriezenveen (Bron: Woonvisie 2009+ Gemeente Twenterand)
Toetsing
Uit het onderzoek blijkt dat er een kleine verschuiving heeft plaatsgevonden van de duurdere naar de middeldure prijssegmenten. Toch blijft er een beoogd nieuwbouwaandeel van duurdere koopwoningen boven de €300.000,- van 15% (53 woningen). Met het voorliggende bestemmingsplan wordt een (bescheiden) bijdrage geleverd aan het vervullen van het beoogde nieuwbouwaandeel ten aanzien van duurdere koopwoningen.