direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Hogezoom 114 Renesse
Status: vastgesteld
Plantype: wijzigingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1676.00329BpwRE415590-VA01

Toelichting

1 Het wijzigingsplan

1.1 Aanleiding

Op 16 maart 2021 is een verzoek om wijziging van het bestemmingsplan “1e herziening Kop van Schouwen” ingediend bij de gemeente Schouwen-Duiveland om 15 niet-permanente standplaatsen om te zetten naar 15 permanente standplaatsen op het perceel Hogezoom 114 te Renesse. Hiermee worden alle standplaatsen op het terrein permanent. Ook wordt gelijktijdig de aanwezigheid van 4 kampeerhuisjes meegenomen. Om dit planologisch mogelijk te maken moet het bestemmingsplan worden gewijzigd.

De locatie Hogezoom 114 te Renesse is op onderstaande figuur weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.1676.00329BpwRE415590-VA01_0001.png"

Figuur 1: locatie Hogezoom 114 te Renesse (rood gearceerd) (Bron: Gemeente Schouwen-Duiveland, 2021)

1.2 Doel

Dit wijzigingsplan op grond van het bestemmingsplan “1e herziening Kop van Schouwen” maakt de omzetting van 15 standplaatsen van niet-permanent naar permanent mogelijk en de realisatie van 4 kampeerhuisjes.

afbeelding "i_NL.IMRO.1676.00329BpwRE415590-VA01_0002.png"

Figuur 2: Perceel Hogezoom 114 te Renesse (Bron: Gemeente Schouwen-Duiveland, 2021)

1.3 Geldende bestemmingsregeling

De gronden waarop het wijzigingsplan ziet vallen in het geldende bestemmingsplan “1e herziening Kop van Schouwen”. De gronden liggen op de bestemming 'Recreatie – Kampeerterrein'.

In de onderstaande figuur is een uitsnede weergegeven van het perceel Hogezoom 114 te Renesse uit het geldende bestemmingsplan “1e herziening Kop van Schouwen”.

afbeelding "i_NL.IMRO.1676.00329BpwRE415590-VA01_0003.png"

Figuur 4: Uitsnede en legenda perceel 114 te Renesse uit bestemmingsplan 1e herziening Kop van Schouwen (Bron: ruimtelijkeplannen.nl, 2021)

Op dit perceel geldt binnen de bestemming 'Recreatie – Kampeerterrein' de maatvoering dat maximaal 25 permanente standplaatsen van 40 standplaatsen zijn toegestaan. De wens is om naar 40 permanente standplaatsen over te gaan. Het bestemmingsplan biedt een wijzigingsbevoegdheid in artikel 15.7.1 van het moederplan “Kop van Schouwen”.

15.7.1 Aantal permanente standplaatsen

Het bevoegd gezag kan het plan wijzigen door het aantal permanente standplaatsen als bedoeld in lid 15.4 te vergroten en/of het totaal aantal standplaatsen te verkleinen en de gronden ten behoeve van de landschappelijke inpassing wijzigen naar de bestemming Groen - Landschappelijk, met inachtneming van het volgende:

  • a. het totaal aantal standplaatsen mag niet worden vergroot;
  • b. alle standplaatsen mogen worden ingericht als permanente standplaats, waarbij een maximale dichtheid geldt van 33 standplaatsen per hectare;
  • c. toepassing van de wijzigingsbevoegdheid is noodzakelijk in verband met kwaliteitsverbetering en/of productdifferentiatie of in het kader van wettelijke eisen omtrent veiligheid;
  • d. de gemiddelde netto-oppervlakte van de standplaatsen voor kampeermiddelen wordt niet verkleind;
  • e. het aantal parkeerplaatsen bedraagt ten minste 120% van het aantal standplaatsen, met dien verstande dat ten minste 20% hiervan zal worden gesitueerd op een centrale parkeerplaats nabij de ingang van het kampeerterrein;
  • f. van het totale oppervlak van een kampeerterrein wordt ten minste 2% benut ten behoeve van sport- en spelvoorzieningen;
  • g. rondom het kampeerterrein wordt voorzien in een afschermende landschappelijke inpassing die bestaat uit een beplantingsstrook met een afschermende struik- en boomlaag van voornamelijk streekeigen soorten, met een breedte van gemiddeld 10 meter of van ten minste 5 meter plus een met streekeigen beplanting beplante aarden wal van ten minste 2 meter hoog, gemeten vanaf het maaiveld;
  • h. wijziging vindt slechts plaats als:
    • 1. voor de landschappelijke inpassing een beheersplan is opgesteld en goedgekeurd door het bevoegd gezag;
    • 2. als realisatie, beheer en onderhoud van de landschappelijke inpassing zijn verzekerd;
  • i. de lichtuitstraling naar de omgeving dient te worden beperkt zoveel als technisch mogelijk, hiertoe wordt een door het bevoegd gezag goedgekeurd lichtplan overlegd;
  • j. wijziging leidt niet tot onevenredige gevolgen voor het waterbeheer;
  • k. indien het verhard oppervlak toeneemt of kan toenemen met 1.000 m² of meer, vragen burgemeester en wethouders hierover schriftelijk advies van de waterbeheerder alvorens de wijziging toe te passen.


Voor het toestaan van kampeerhuisjes is de volgende wijzigingsbevoegdheid opgenomen in het bestemmingsplan:


15.7.4 Kampeerhuisjes

Het bevoegd gezag kan het plan wijzigen door het totaal aantal toegestane kampeerhuisjes als bedoeld in lid 15.4 te vergroten, het totaal aantal standplaatsen te verkleinen en de gronden ten behoeve van de landschappelijke inpassing te wijzigen naar de bestemming Groen - Landschappelijk, met inachtneming van het volgende:

  • a. op ten hoogste 30 procent van het aantal permanente standplaatsen voor kampeermiddelen, zoals weergegeven met de aanduiding 'maximum aantal permanente standplaatsen', mag een kampeerhuisje worden gebouwd, met een maximum van 100 kampeerhuisjes per kampeerterrein;
  • b. per standplaats ten hoogste een kampeerhuisje mag worden geplaatst;
  • c. de netto-standplaatsgrootte van een permanente standplaats bedraagt ten minste vier maal de oppervlakte van het kampeerhuisje;
  • d. voor de kampeerhuisjes gelden de maximale oppervlakte- en hoogtematen als genoemd in lid 15.2;
  • e. nieuwe kampeerhuisjes zijn uitsluitend toegestaan indien sprake is van een centrale bedrijfsmatige exploitatie;
  • f. de lichtuitstraling naar de omgeving dient te worden beperkt zoveel als technisch mogelijk, hiertoe wordt een door het bevoegd gezag goedgekeurd lichtplan overlegd;
  • g. rondom het kampeerterrein wordt voorzien in een afschermende landschappelijke inpassing die bestaat uit een beplantingsstrook met een afschermende struik- en boomlaag van voornamelijk streekeigen soorten, met een breedte van gemiddeld 10 meter of van ten minste 5 meter plus een met streekeigen beplanting beplante aarden wal van ten minste 2 meter hoog, gemeten vanaf het maaiveld;
  • h. wijziging vindt slechts plaats als:
    • 1. voor de landschappelijke inpassing een beheersplan is opgesteld en goedgekeurd door het bevoegd gezag;
    • 2. als realisatie, beheer en onderhoud van de landschappelijke inpassing zijn verzekerd;
  • i. wijziging leidt niet tot onevenredige gevolgen voor het waterbeheer;
  • j. indien het verhard oppervlak toeneemt of kan toenemen met 1.000 m² of meer, vragen burgemeester en wethouders hierover schriftelijk advies van de waterbeheerder alvorens de wijziging toe te passen;
  • k. tenminste 2% van de gronden met de bestemming Recreatie - Kampeerterrein zijn ingericht met sport- en spelvoorzieningen;
  • l. het aantal parkeerplaatsen ten minste 120% van het aantal standplaatsen bedraagt, met dien verstande dat ten minste 20% hiervan zal worden gesitueerd op een centrale parkeerplaats nabij de ingang van het kampeerterrein.


Bij beide wijzigingsbevoegdheden geldt het volgende afwegingskader:


15.7.17 Afwegingskader

De wijziging kan slechts worden toegepast, mits:

  • a. dit passend is in het straat- en bebouwingsbeeld;
  • b. dit niet leidt tot onevenredige aantasting van gebruiks- en ontwikkelingsmogelijkheden van naastgelegen percelen;
  • c. met een onderzoek is aangetoond dat de aanwezige ecologische en natuurwaarden niet onevenredig worden geschaad;
  • d. met akoestisch onderzoek is aangetoond dat voldaan wordt aan de Wet geluidhinder;
  • e. voorafgaand aan de ontwikkeling in een vroegtijdig stadium overleg zal worden gevoerd met het waterschap.

2 Beleidskader

2.1 Inleiding

De gemeente Schouwen-Duiveland heeft te maken met geldende beleidskaders van diverse overheden. Deze kaders zijn van invloed op de inhoud van een wijzigingsplan. Het gemeentelijke ruimtelijke beleid, zoals vastgelegd in dit wijzigingsplan, dient zich te bewegen binnen de marges van deze beleidskaders. In dit hoofdstuk worden de voor dit plan relevante beleidskaders en de wijze waarop deze in dit plan hun grondslag vinden, beschreven.

De ontwikkeling voldoet aan de geldende beleidskaders van de Provincie Zeeland en de Gemeente Schouwen-Duiveland. De belangrijkste beleidskaders voor deze ontwikkeling zijn:

2.2 Provinciaal beleid

2.1.1 Omgevingsplan Zeeland 2018

Op 21 september 2018 hebben Provinciale Staten van Zeeland het Omgevingsplan Zeeland 2018 vastgesteld. Het Omgevingsplan Zeeland 2018 bevat de hoofdlijnen uit alle provinciale beleidsplannen voor de fysieke leefomgeving. Het gaat over de onderwerpen economie, ruimte, mobiliteit, natuur, cultuur, water en milieu.

Verblijfsrecreatieve ontwikkelingen, zoals uitbreiding van eenheden en/of oppervlakte van bestaande verblijfsrecreatiebedrijven, moeten voldoen aan de hoofdlijnen van het 'ontwikkelkader' van de Kustvisie. Deze zijn opgenomen in het Omgevingsplan.

Om de potentie van Zeeland te benutten, wordt in het Omgevingsplan ingezet op het stimuleren van herstructurering, kwaliteitsverbetering, innovatie, differentiatie en regionaal onderscheidend vermogen in de recreatiesector. Bestaande verblijfsrecreatiebedrijven worden gestimuleerd te investeren tot het maken van een kwaliteitsslag. Hiervoor is het aanjaagprogramma innovatie opgezet.

Toetsing

Met dit wijzigingsplan is geen sprake van een uitbreiding van oppervlakte noch van een toename van eenheden. Toetsing aan het ontwikkelkader is dan ook niet noodzakelijk. De oppervlakte van de camping wordt niet uitgebreid en het totaal aantal planologisch toegestane eenheden blijft gelijk (40).

Conclusie

De ontwikkeling waarop dit wijzigingsplan ziet, past binnen de uitgangspunten van het Omgevingsplan

2.1.2 Omgevingsverordening Zeeland 2018

Op 21 september 2018 hebben Provinciale Staten van Zeeland de Omgevingsverordening Zeeland 2018 vastgesteld. De Omgevingsverordening Zeeland 2018 is een middel om het beleid uit de Omgevingsvisie juridisch door te laten werken.

In de omgevingsverordening zijn regels onder andere opgenomen voor de nieuwvestiging en uitbreiding (in oppervlakte en eenheden) van bestaande verblijfsrecreatieterreinen. Deze regels zetten onder meer in op behoud en versterking van aanwezige landschappen, landschapselementen en cultuurhistorisch waardevolle elementen. Daarnaast zijn regels opgenomen met betrekking tot centrale bedrijfsmatige exploitatie en een verbod op permanent wonen. Verzekerd dient te worden dat standplaatsen of bouwwerken die bestemd zijn voor recreatief nachtverblijf worden verhuurd in de vorm van een centrale bedrijfsmatige exploitatie. Daarnaast dient duurzaam beheer en onderhoud van het terrein te worden geborgd. Deze regels gelden ook voor herzieningen van bestaande verblijfsrecreatieterreinen, ook wanneer voor deze onderwerpen reeds regels zijn opgenomen.

Toetsing

Aangezien het huidige terrein van de camping niet wordt uitgebreid en het aantal eenheden niet toeneemt, past het plan binnen de voorwaarden voor uitbreiding en nieuwvestiging van terreinen uit de Omgevingsverordening. Voor dit wijzigingsplan zijn de regels van het moederplan, het bestemmingsplan '1e herziening Kop van Schouwen', van toepassing. In deze regels is bepaald dat permanente bewoning niet is toegestaan. Tevens is in deze regels bepaald dat sprake dient te zijn van een centrale bedrijfsmatige exploitatie. Duurzaam beheer en onderhoud van het terrein is gewaarborgd middels onder meer een centrale bedrijfsmatige exploitatie, een beheerplan voor de instandhouding van de landschappelijke inpassing en het gegeven dat de ondergrond van het park in handen blijft van één partij.

Conclusie

Dit wijzigingsplan voldoet aan de regels uit de Omgevingsverordening.

2.3 Regionaal beleid

2.2.1 Toetskader bluswatervoorziening en bereikbaarheid (2009)

Het toetskader bluswatervoorziening en bereikbaarheid is een samenvoeging van de Handleiding Bluswatervoorziening en bereikbaarheid, lokale inzichten en andere beleidsstukken uit het land. Het toetskader is bedoeld als toelichting op artikel 10 van de Regeling bluswatervoorziening en hulpverlening gemeente Schouwen-Duiveland (2010). In dit artikel is vastgelegd dat burgemeester en wethouders zorg dragen voor of toezien op de realisering van zodanige bluswatervoorzieningen en de bereikbaarheid daarvan, dat de brandbestrijding te allen tijde zoveel mogelijk gewaarborgd is.

2.2 Keur watersysteem Waterschap Scheldestromen (2011)

In de Keur heeft het waterschap regels opgenomen gericht op het veilig stellen van de water aan- en afvoer en de bescherming tegen wateroverlast. Het waterschap heeft de 1000 m³-norm verlaten. Sinds het bestuursakkoord Water (2011) hanteert het waterschap de beleidslijn dat voor toename van verharding compensatie nodig is in het watersysteem.

2.4 Gemeentelijk beleid

2.3.1 Strategische Visie 'Tij van de toekomst 2011-2040'

De gemeenteraad heeft op 3 oktober 2011 de Strategische Visie 'Tij van de Toekomst' vastgesteld. In de visie is opgenomen hoe de gemeente Schouwen-Duiveland er in 2040 uit zou moeten zien. In de strategische visie staat de volgende ambitie centraal: 'In 2040 kent vakantie-eiland Schouwen-Duiveland een toonaangevende watereconomie die de duurzame verbinding vormt tussen wonen, werken, zorgen en genieten'. In de visie zijn de drie strategische doelen 'werken', 'wonen' en 'verblijven' uitgewerkt. Voor het onderhavige plan zijn met name de strategische doelen voor 'werken' en 'verblijven' relevant. Hierna zijn deze strategische doelen met bijbehorende ambities voor 2040 beschreven.

Strategische doelen: werken

  • De economie van Schouwen-Duiveland is sterk watergerelateerd.
  • Landbouw en aquacultuur zijn geïnnoveerd en verweven met andere functies.
  • Kleinschalige bedrijvigheid floreert, optimaal gestimuleerd en gefaciliteerd.
  • Vraag en aanbod van de arbeidsmarkt zijn in balans.
  • Schouwen-Duiveland is krachtig gepositioneerd als toonaangevend in water en veelzijdig vakantie-eiland.

Strategische doelen: verblijven

  • De bijzondere kwaliteiten (water, natuur, cultuur) maken Schouwen-Duiveland tot een aantrekkelijk vakantie-eiland.
  • Het eiland Schouwen-Duiveland heeft een krachtig en duidelijk herkenbare toeristische hoofdstructuur. We benutten de daaraan verbonden potenties.
  • De kwaliteit en diversiteit van de toeristische sector is groot. We maken gebruik van de unieke mogelijkheden die het water biedt.
  • Schouwen-Duiveland is een aantrekkelijk vakantie-eiland door de bloeiende watersport en de vele watergerelateerde activiteiten en evenementen.

Conclusie

De ontwikkeling die in het wijzigingsplan mogelijk worden gemaakt, de realisatie van permanente standplaatsen en 4 kampeerhuisjes, waarbij een kwaliteitsverbetering in het verblijfsrecreatieve aanbod wordt gerealiseerd, sluit aan op deze strategische doelen.

2.3.2 Agenda Toerisme 2018-2026

De gemeenteraad van Schouwen-Duiveland heeft op 25 oktober 2018 de 'Agenda Toerisme 2018-2026' vastgesteld, inclusief bijbehorend uitvoeringsprogramma en regelgeving. De Agenda Toerisme 2018- 2026 geeft de ambities voor Schouwen-Duiveland als toeristisch recreatieve bestemming voor de toekomst weer. De agenda bevat strategische keuzes voor de toekomst, doelstellingen en uitvoeringsthema's aan de hand waarvan per thema beleidskeuzes worden gemaakt.

De uitvoeringsthema's van de Agenda Toerisme zijn:

  • 1. Uitgekiende marketing van onze 'Groen Blauwe Oase'.
  • 2. Meer Beleving: 'Schouwen-Duiveland als podium voor de beste natuurbeleving op de grens van land en water'.
  • 3. Het hele eiland gastvrij en meer jaarrond bezoekers.
  • 4. Voortdurend vernieuwen.
  • 5. Het mooiste strand als blijvende trekker.
  • 6. Zorgeloos de unieke plekken op het eiland vinden.

Voor de ontwikkelingen in het plangebied is met name het thema 'Voortdurend vernieuwen' van belang. Het voortdurend vernieuwen van de Groen Blauwe Oase in de toekomst. In de Groen Blauwe Oase Schouwen-Duiveland wordt ingezet op het behouden en versterken van belangrijke omgevingskwaliteiten voor de gasten en het stimuleren van meer bijzondere en gedifferentieerde vormen van verblijfsrecreatie in een natuurlijke omgeving. Kwaliteit is leidend. In brede zin geldt terughoudendheid met nieuwvestiging van verblijfsrecreatie. Maatwerk is het sleutelwoord. Innovatie en kwaliteitsverbetering wordt gestimuleerd, evenals de energietransitie en circulaire ontwikkelingen. Om de kwaliteit van verblijfsrecreatieterreinen te behouden is er terughoudendheid met tijdelijke huisvesting van arbeidsmigranten.

In het thema 'Voortdurend vernieuwen' wordt uitgegaan van het belang van meebewegen met de markt en permanent investeren in vernieuwing en kwaliteit. Eén van de keuzes daarbij is het stimuleren van herstructurering, kwaliteitsverbetering en productdifferentiatie en het creëren van schaarste door geen nieuwvestiging van verblijfsrecreatieve bedrijven toe te staan. De gemeente stelt een Adviesteam Toerisme in dat toeristisch-recreatieve plannen op kwaliteit beoordeelt. Consumptieve horeca (restaurantfunctie) en voorzieningen (zwembad, supermarkt) op recreatieterreinen, moeten dienend zijn aan het recreatieterrein en passend in omvang, maar mogen ook gericht zijn op inwoners en gasten anders dan van het recreatieterrein. Herstructurering en kwaliteitsverbetering van bestaande verblijfsrecreatieve bedrijven is mogelijk, mits de kwaliteitsverbetering van deze bestaande bedrijven plaats vindt binnen de bestaande oppervlakte en eenheden van het bedrijf en voldoet aan onderdeel A t/m D van het ontwikkelkader 'Verblijfsrecreatief gebied', inclusief het maximum percentage van 13% voor invulling verblijfsrecreatie:

A. Ruimtelijke kwaliteit:

  • 1. Kwaliteitsverbetering vindt plaats binnen de bestaande oppervlakte en eenheden van het bedrijf
  • 2. Onder voorwaarden is een beperkte uitbreiding van oppervlakte mogelijk:
  • 3. het nieuw uit te breiden terrein maakt integraal onderdeel uit van een nieuw landschap;
  • 4. de dichtheid en omvang van de bebouwing is passend in het betreffende landschap;
  • 5. beheer en onderhoud van het landschap is geborgd;
  • 6. er is sprake van een maximale invulling ten behoeve van verblijfsrecreatie op de totale uitbreidingsoppervlakte van 13% (exclusief centrale voorzieningen en inclusief sanitair en bergingen bij eenheden);
  • 7. de openbaar toegankelijke paden en routestructuren maken integraal onderdeel uit van het landschap.

B. Economische haalbaarheid

C. Markt en onderscheidend vermogen van het concept

D. Sociaal maatschappelijke bijdrage

Daarnaast moeten de aspecten waterveiligheid, duurzaamheid (wettelijke normen) en leefbaarheid (voor zover van toepassing) worden geborgd. Maatwerk is mogelijk in overleg en op advies van het Adviesteam Toerisme op basis van het uitgangspunt om te komen tot Zeeuwse kustkwaliteit (bijvoorbeeld hoger percentage invulling ten behoeve van verblijfsrecreatie gekoppeld aan extra landschapscompensatie).

Randbeplanting vindt plaats op basis van een integraal omgevingskwaliteitsplan (soorten, diversiteit, streekeigen). Dit integrale omgevingskwaliteitsplan wordt planologisch en/of privaatrechtelijk vastgelegd. De eerder geldende standaardeisen blijven van toepassing voor bestaande situaties. Randbeplanting of landschapsontwikkeling moet op eigen terrein worden gerealiseerd.

Toetsing en conclusie

De ontwikkeling in het plangebied sluit aan bij (de beleidskeuzes uit) de Agenda Toerisme. Er is geen sprake van nieuwvestiging, maar van kwaliteitsverbetering binnen de bestaande oppervlakte en eenheden van de camping. Het aantal verblijfseenheden en de totaal oppervlakte van die verblijfseenheden blijft gelijk. De camping doet in een investering in kwaliteit door het aanbrengen van zonnepanelen op de bedrijfsloods en een houtril van circa 200 meter voor het bevorderen van de biodiversiteit.

De totale oppervlakte aan verblijfseenheden inclusief bijgebouwen bedraagt ongeveer 3020 m2. Dit betreft minder dan 13% van 2,6 ha en sluit aan bij de gestelde norm van 13%.

De inrichting van de (streekeigen) randbeplanting is opgenomen in het landschappelijke inpassingsplan. Het beleid van de gemeente ten aanzien van de landschappelijke inpassing vraagt om een minimaal 10 meter brede afschermende beplanting of 5 meter met een wal van 2 meter hoog. In het inrichtingsplan is aan de lange zijde een vijf meter brede groenstrook opgenomen, omdat ter plaatse geen ruimte is voor een strook van 10 meter breed en een wal hier geen toegevoegde waarde heeft. Aan de achterzijde wordt wel een 10 meter brede strook aangebracht. Tussen de camping en de naastgelegen camping is het niet nodig om een 5 meter brede groenstrook aan te brengen.

Daarnaast wordt door het nemen van diverse duurzaamheidsmaatregelen ingespeeld op de energietransitie. Alle verblijfsrecreatieve eenheden worden na de herinrichting bedrijfsmatig geëxploiteerd.

De ontwikkeling past binnen de uitgangspunten van de Agenda Toerisme.

2.3.3 Nota Kamperen 2013

Op 30 juni 2011 heeft de raad de (gewijzigde) Nota Kamperen vastgesteld. Het lange termijn doel van de Nota luidt: 'Schouwen-Duiveland heeft in 2018 kwalitatief hoogwaardige, innoverende en gezonde kampeerbedrijven, waar gasten zoveel mogelijk jaarrond veilig en vraaggericht in een gedifferentieerd kwaliteitsproduct kunnen recreëren'.

Om deze doelstelling in de praktijk gestalte te geven, wordt exploitanten van kampeerterreinen meer ruimte geboden om hun terrein naar eigen inzicht in te richten. In dit kader is exploitanten de mogelijkheid geboden om initiatieven in te dienen om één of meer wijzigingen door te voeren op hun terrein. De uitgangspunten uit deze nota zijn overgenomen in de Nota Kamperen 2013.

Voor kampeerhuisjes zijn specifieke uitgangspunten opgenomen. Daarnaast zijn o.a. uitgangspunten opgenomen specifiek voor landschappelijke inpassing, centrale bedrijfsmatige exploitatie en de wijziging van een bestemming in kampeerhuisjes.

Toetsing en conclusie

De uitgangspunten zijn overeenkomstig de voorwaarden van de wijzigingsbevoegdheid van het bestemmingsplan 'Kop van Schouwen' voor het mogelijk maken van kampeerhuisjes en het uitbreiden van het aantal permanente standplaatsen.

2.3.4 Kengetallen parkeren en verkeer

In de raadsvergadering van de gemeente Schouwen-Duiveland is op 4 juni 2020 de memo 'kengetallen parkeren en verkeer Agenda Toerisme' vastgesteld door de gemeenteraad en daarmee onderdeel gemaakt van het parkeerbeleid van de gemeente. De kengetallen voor parkeren en verkeer uit de Agenda Toerisme komen daarmee te vervallen.

De verdeling van recreatieve subeenheden is uitgebreider dan op basis van de CROW. Voor kampeerhuisjes en permanente standplaatsen zijn specifieke kengetallen opgenomen.

Voor recreatieverblijven zoals kampeerhuisjes wordt een parkeernorm van 1 parkeerplaats per 3 bedden gehanteerd. De verkeersgeneratie wordt gekoppeld aan het aantal parkeerplaatsen en betreft 2,2 per parkeerplaats.

Toetsing en conclusie

Huidig aantal slaapplaatsen van de 25 permanente standplaatsen   95  
Geschat aantal slaapplaatsen van de 15 gewijzigde standplaatsen   60  
Totaal aantal slaapplaatsen   155  
Aantal parkeerplaatsen   51.7  

In de nieuwe situatie zijn er 57 parkeerplaatsen beschikbaar. Hier komen er in de toekomst nog 6 bij. Bij wisseling van vakken die groter zijn dan 350 m2 is de nieuwe huurder namelijk verplicht een parkeerplaats in het eigen vak te realiseren. Het totaal komt dan uiteindelijk op 63 uit. Daarmee past de ontwikkeling binnen de uitgangspunten van de in juni 2020 vastgestelde memo kengetallen parkeren en verkeer.

3 Toetsing omgevingsaspecten

3.1 Natuur

Op minder dan 100 meter van de camping ligt bestaande natuur onderdeel van het Natuurnetwerk Zeeland. Daarom is onderzoek uitgevoerd naar de effecten op dit gebied. Dit is bijgevoegd als bijlage bij deze toelichting. De conclusie uit dit onderzoek is dat de bestaande en potentiële waarden van het ecosysteem binnen het Natuurnetwerk, inclusief de vereiste omgevingsfactoren (zoals schaduw, bodem, water en milieu) niet zullen veranderen wanneer er op de toeristische standplaatsen stacaravans geplaatst worden.

3.2 Milieu - omliggende functies

In de nabije omgeving van het plangebied zijn geen agrarische of andere bedrijven gelegen. Onderlinge toetsing tussen recreatieve verblijven is niet noodzakelijk. Zodoende is geen sprake van een belemmering vanuit de omgeving.

Omgekeerd heeft de recreatieve functie geen negatieve invloed op de ontwikkelingsmogelijkheden van woningen in de omgeving. Overigens maakt het voor de ontwikkelingsmogelijkheden van woningen in de omgeving niet uit of sprake is van een stacaravans of van kampeerhuisjes. In beide situaties dient onder dezelfde voorwaarden rekening te worden gehouden met een woning van derden in de omgeving.

Een recreatieterrein valt volgens de VNG brochure 'Bedrijven en milieuzonering' binnen milieucategorie 3.1. Het plangebied is gelegen in een gebied dat bestaat uit recreatieterreinen en (dienst)woningen en valt zodoende aan te merken als 'gemengd gebied'. De indicatieve richtafstand tussen de beoogde ontwikkeling en de woningen bedraagt 30 meter en mag met een stap vermindert worden tot 10 meter. Het aspect geluid is hierbij maatgevend. De afstand tussen de gevel van de dichtstbijgelegen woning en de recreatieve bestemming is meer dan 100 meter.

Het omzetten van de standplaatsen en het realiseren van kampeerhuisjes op de camping heeft geen negatieve effecten op de omgeving.

3.3 Verlichting

Bij het wijzigingsverzoek is een lichtplan ingediend. In de overeenkomst zal worden opgenomen dat het terrein conform dit lichtplan moet worden ingericht. Het lichtplan is als bijlage bij de regels opgenomen.

4 Toetsing plan aan wijzigingsvoorwaarden

In het bestemmingsplan "Kop van Schouwen is opgenomen dat het plan kan worden gewijzigd door het aantal permanente standplaatsen te vergroten, met inachtneming van het volgende:

a. het totaal aantal standplaatsen mag niet worden vergroot;

Er komen 40 standplaatsen en die zijn toegestaan.


b. alle standplaatsen mogen worden ingericht als permanente standplaats, waarbij een maximale dichtheid geldt van 33 standplaatsen per hectare;

Hier voldoet het plan aan; er zijn 40 standplaatsen op 1,5 hectare grond.


c. toepassing van de wijzigingsbevoegdheid is noodzakelijk in verband met kwaliteitsverbetering en/of productdifferentiatie of in het kader van wettelijke eisen omtrent veiligheid;

De kwaliteitsverbetering van de camping bestaat uit het aanbrengen van zonnepanelen om de camping duurzaam van stroom te voorzien en houtrillen voor meer biodiversiteit.


d. de gemiddelde netto-oppervlakte van de standplaatsen voor kampeermiddelen wordt niet verkleind;

De standplaatsen houden dezelfde grootte.


e. het aantal parkeerplaatsen bedraagt ten minste 120% van het aantal standplaatsen, met dien verstande dat ten minste 20% hiervan zal worden gesitueerd op een centrale parkeerplaats nabij de ingang van het kampeerterrein;

In de nieuwe situatie zijn er 57 parkeerplaatsen beschikbaar. Hier komen er in de toekomst nog 6 bij. Bij wisseling van vakken die groter zijn dan 350 m² is de nieuwe huurder namelijk verplicht een parkeerplaats in het eigen vak te realiseren. Het totaal komt dan uiteindelijk op 63 uit.


f. van het totale oppervlak van een kampeerterrein wordt ten minste 2% benut ten behoeve van sport- en spelvoorzieningen;

Dit zou minimaal 380 m² moeten zijn. Het huidige oppervlak voor sport- en spelvoorziening is nu te klein. In de nieuwe situatie komt hier circa 400 m² bij, zodat het totaal op 550 m² komt.


g. rondom het kampeerterrein wordt voorzien in een afschermende landschappelijke inpassing die bestaat uit een beplantingsstrook met een afschermende struik- en boomlaag van voornamelijk streekeigen soorten, met een breedte van gemiddeld 10 meter of van ten minste 5 meter plus een met streekeigen beplanting beplante aarden wal van ten minste 2 meter hoog, gemeten vanaf het maaiveld;

Aangezien het om een bestaand kampeerterrein gaat, is het terrein reeds voorzien van een beplantingsstrook; deze zal worden versterkt en aan de achterzijde van de camping zal een nieuwe beplantingsstrook worden aangebracht.


h. wijziging vindt slechts plaats als:

  • 1. voor de landschappelijke inpassing een beheersplan is opgesteld en goedgekeurd door het bevoegd gezag;
  • 2. als realisatie, beheer en onderhoud van de landschappelijke inpassing zijn verzekerd;

Er wordt een overeenkomst gesloten om de verschillende onderdelen te waarborgen.


i. de lichtuittstraling naar de omgeving dient te worden beperkt zoveel als technisch mogelijk, hiertoe wordt een door het bevoegd gezag goedgekeurd lichtplan overlegd;

Lichtuitstraling wordt zoveel als mogelijk beperkt en is opgenomen in het bijgevoegde lichtplan.


j. wijziging leidt niet tot onevenredige gevolgen voor het waterbeheer;

Er zijn geen gevolgen bekend voor het waterbeheer in de omgeving.


k. indien het verhard oppervlak toeneemt of kan toenemen met 1.000 m² of meer, vragen burgemeester en wethouders hierover schriftelijk advies van de waterbeheerder alvorens de wijziging toe te passen.

In het bestemmingsplan "Kop van Schouwen" zijn de voorwaarden opgenomen wanneer het aantal kampeerhuisje mag worden vergroot. Hieronder worden deze voorwaarden puntsgewijs behandeld.

  • 1. Op ten hoogste 30 procent van het aantal permanente standplaatsen voor kampeermiddelen, zoals weergegeven met de aanduiding 'maximum aantal permanente standplaatsen', mag een kampeerhuisje worden gebouwd, met een maximum van 100 kampeerhuisjes per kampeerterrein.

Op grond van het bestemmingsplan zijn er 40 permanente standplaatsen op het kampeerterrein aanwezig. Op 30% daarvan mag een kampeerhuisje worden geplaatst. Dat houdt in dat er in totaal maximaal 12 kampeerhuisjes op het kampeerterrein mogen. Dit verzoek ziet op 4 kampeerhuisjes zodat aan deze voorwaarde wordt voldaan.

  • 2. Per standplaats mag ten hoogste een kampeerhuisje worden geplaatst.

Bij het realiseren van de kampeerhuisjes verdwijnt een standplaats. Hierdoor wordt er voldaan aan deze eis.

  • 3. De netto-standplaatsgrootte van een permanente standplaats bedraagt ten minste vier maal de oppervlakte van het kampeerhuisje.

De kampeerhuisjes worden maximaal 70 m²; de plaatsen moeten daarom minimaal 280 m² bedragen. De standplaatsen hebben een oppervlakte van circa 400 m², zodat aan deze eis wordt voldaan.

  • 4. Voor de kampeerhuisjes gelden de maximale oppervlakte- en hoogtematen als genoemd in lid 15.2.

De kampeerhuisjes voldoen aan de maten genoemd in dit lid, namelijk oppervlakte van maximaal 75 m² en maximaal 5,5 meter hoog.

  • 5. Nieuwe kampeerhuisjes zijn uitsluitend toegestaan indien sprake is van een centrale bedrijfsmatige exploitatie.

De grond is en blijft in eigendom van camping De Pionier. De stacaravan is in eigendom van derden of van camping De Pionier. Er is geen sprake van verkoop van de kavels (uitponding), maar uitsluitend van verhuur van grond middels opzegbare overeenkomsten conform de HISWA-RECRON-voorwaarden, hetgeen kan worden gekwalificeerd als een bedrijfsmatige exploitatie van het recreatieterrein.

  • 6. Rondom het kampeerterrein wordt voorzien in een afschermende landschappelijke inpassing die bestaat uit een beplantingsstrook met een afschermende struik- en boomlaag van voornamelijk streekeigen soorten, met een breedte van gemiddeld 10 meter of van ten minste 5 meter plus een met streekeigen beplanting beplante aarden wal van ten minste 2 meter hoog, gemeten vanaf het maaiveld.

Aangezien het om een bestaand kampeerterrein gaat, is het terrein reeds voorzien van een beplantingsstrook; deze zal worden versterkt en aan de achterzijde van de camping zal een nieuwe beplantingsstrook worden aangebracht.

  • 7. wijziging vindt slechts plaats als:
  • voor de landschappelijke inpassing een beheersplan is opgesteld en goedgekeurd door het bevoegd gezag;
  • als realisatie, beheer en onderhoud van de landschappelijke inpassing zijn verzekerd.

Er wordt een overeenkomst gesloten om de verschillende onderdelen te waarborgen.

  • 8. wijziging leidt niet tot onevenredige gevolgen voor het waterbeheer.

Er zijn geen gevolgen bekend voor het waterbeheer in de omgeving.

  • 9. Indien het verhard oppervlak toeneemt of kan toenemen met 1.000 m² of meer, vragen burgemeester en wethouders hierover schriftelijk advies van de waterbeheerder alvorens de wijziging toe te passen.

Het verhard oppervlak neemt niet toe met meer dan 1000 m². Het plan is in het kader van het wettelijk vooroverleg voorgelegd aan het Waterschap Scheldestromen.

  • 10. Tenminste 2% van de gronden met de bestemming Recreatie - Kampeerterrein zijn ingericht met sport- en spelvoorzieningen.

Dit zou minimaal 380 m² moeten zijn. Het huidige oppervlak voor sport- en spelvoorziening is nu te klein. In de nieuwe situatie komt hier circa 400 m² bij, zodat het totaal op 550 m² komt.

  • 11. Het aantal parkeerplaatsen bedraagt ten minste 120% van het aantal standplaatsen, met dien verstande dat ten minste 20% hiervan zal worden gesitueerd op een centrale parkeerplaats nabij de ingang van het kampeerterrein.

In de nieuwe situatie zijn er 57 parkeerplaatsen beschikbaar. Hier komen er in de toekomst nog 6 bij. Bij wisseling van vakken die groter zijn dan 350 m² is de nieuwe huurder namelijk verplicht een parkeerplaats in het eigen vak te realiseren. Het totaal komt dan uiteindelijk op 63 uit.


5 Juridische aspecten

5.1 Inleiding

Dit plan is een zogenaamd wijzigingsplan. In het bestemmingsplan “Kop van Schouwen” is de bevoegdheid opgenomen voor burgemeester en wethouders om het plan te wijzigen, mits voldaan wordt aan een aantal voorwaarden.

5.2 Plansystematiek

Het wijzigingsplan bestaat uit planregels, een verbeelding en een toelichting. De planregels en de verbeelding vormen het juridisch bindende deel van het wijzigingsplan. Hierna volgt een toelichting op de afzonderlijke onderdelen. De verbeelding is een kaart van het plangebied waarop onder andere te zien is waar, welke bestemming geldt en waar bouwvlakken liggen waarbinnen gebouwen opgericht dienen te worden.

Uit de planregels blijkt hoe de betreffende gronden zijn bestemd en mogen worden gebruikt en bebouwd. De planregels bestaan altijd uit de volgende vier hoofdstukken:

  • 1. Inleidende regels;
  • 2. Bestemmingsregels;
  • 3. Algemene regels;
  • 4. Overgangs- en slotregels.

De opzet van de verbeelding en regels sluit aan op de wettelijk vastgelegde Standaard Vergelijkbare bestemmingsplannen 2012 (SVBP 2012). Verder zijn de bestemmingen zo opgenomen dat voldoende rechtszekerheid bestaat voor omwonenden en andere gebruikers van het gebied en de omliggende gronden.

In de toelichting wordt gemotiveerd waarom er sprake is van een goede ruimtelijke ordening. Ondanks het feit dat de toelichting geen onderdeel uitmaakt van het juridische plangedeelte, dient het wel als interpretatiekader voor de uitleg van de regels.

5.3 Toelichting op de bestemmingen

In de hoofdstukken 1, 2 en 3 van de regels wordt hoofdzakelijk verwezen naar de relevante regels van het 'moederplan' Kop van Schouwen' en het bestemmingsplan '1e herziening Kop van Schouwen'. In dit bestemmingsplan is reeds een toelichting gegeven op de artikelen in de regels.