direct naar inhoud van Toelichting
Plan: Groene Weegje 14 Zierikzee
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1676.00196BphZZ-VA01

Toelichting

1 Inleiding

1.1 Aanleiding

Wij hebben het verzoek ontvangen van het ontwikkelingsbedrijf van de gemeente om medewerking te verlenen aan het verwijderen van de woonbestemming van het perceel Groene Weegje 14 in Zierikzee. Een deel van het perceel is nodig als verkeersbestemming voor de reconstructie van het Groene Weegje en het andere deel wordt bij het agrarische bedrijf van het perceel Groene Weegje 12 in Zierikzee gevoegd.

Op 21 april 2014 heeft het college van burgemeester en wethouders het besluit genomen tot het wijzigen van de bestemming van het perceel Groene Weegje 12 in Zierikzee. Met dat wijzigingsbesluit is het agrarische bouwblok van het perceel Groene Weegje 12 vergroot en verschoven en zijn de agrarische activeiten aangepast. Dit besluit was nodig, gelet op de plannen voor de reconstructie van het Groene Weegje in verband met de aanleg van Ontsluitingsweg-Zuid fase III als onderdeel van de uitvoering van het Masterplan 'Zicht op t Sas'. Met de eigenaren van het perceel Groene Weegje 12 heeft de gemeente privaatrechtelijk afspraken gemaakt over grondruil. Onderdeel van deze grondruil is een gedeelte van het perceel Groene Weegje 14.

Op het moment van het wijzigingsbesluit was het perceel Groene Weegje 14 in gebruik als woonperceel en nog niet in eigendom van de gemeente. Na het verkrijgen van eigendom heeft de gemeente de bebouwing op Groene Weegje 14 gesloopt en is het onderste gedeelte van het perceel Groene Weegje 14 doorgeleverd aan de eigenaren van Groene Weegje 12. Voorwaarde bij het doorleveren van de gronden is dat de gemeente de woonbestemming wijzigt in een agrarische bestemming.

Het college van burgemeester en wethouders heeft op 14 juni 2016 besloten medewerking te verlenen aan dit bestemmingsplan.

1.2 Doel

De huidige woonbestemming van het perceel Groene Weegje 14 in Zierikzee past niet in de ontwikkeling van de aanleg van de Ontsluitingsfase-Zuid fase III en de privaatrechtelijke afspraken met de eigenaren van het perceel Groene Weegje 12. Het bestemmingplan dient gewijzigd te worden. Het doel van dit bestemmingsplan is om een planologisch kader vast te stellen waarbinnen de gewenste ontwikkeling mogelijk is.

1.3 Ligging en plangrenzen

Het plangebied omvat het perceel Groene Weegje 14 in Zierikzee, kadastraal bekend Zierikzee N457 (bovenste gedeelte) en N458 (onderste gedeelte). Op onderstaande afbeelding zijn de 2 kadastrale percelen omcirkeld. De op de afbeelding aanwezige bebouwing van Groene Weegje 14 is inmiddels niet meer aanwezig.

afbeelding "i_NL.IMRO.1676.00196BphZZ-VA01_0001.png"

Afbeelding 1: ligging van het plangebied 'Groeneweegje 14'

1.4 Geldende bestemmingsregeling

Voor de gronden die binnen het bestemmingsplangebied Groene Weegje 14 Zierikzee vallen, wordt de bestaande bestemmingsregeling herzien. Daarmee vervalt het voor het perceel Groene Weegje 14 in Zierikzee het geldende bestemmingsplan 'Buitengebied Schouwen-Duiveland'. In onderstaande afbeelding is te zien dat het perceel Groene Weegje 14 in het geldende bestemmingsplan een bestemming 'Wonen' heeft (aangegeven door gele vlak).

 

afbeelding "i_NL.IMRO.1676.00196BphZZ-VA01_0002.png"

Afbeelding 2: Uitsnede van het geldende bestemmingsplan, na wijzigingsbesluit van 21 april 2014

De bestemming van het, buiten het plangebied van dit bestemmingsplan gelegen, agrarische bedrijf op het adres Groene Weegje 12 is Agrarisch, bestemd voor grondgebonden agrarische bedrijven. Na het wijzigingsbesluit van 21 april 2014 is het bouwvlak vergroot en verschoven en aan de bestemming agrarisch zijn de aanduidingen 'hoveniersbedrijf' en 'glastuinbouwbedrijf' toegevoegd. De huidige activiteiten van het agrarische bedrijf zijn aardappelteelt en heesterteelt (in kassen).

1.5 Leeswijzer

In hoofdstuk 2 wordt de ontwikkeling omschreven, inclusief beleidskader. In hoofdstuk 3 worden de juridische aspecten beschreven. De toelichting van dit bestemmingsplan wordt afgesloten met een hoofdstuk over de maatschappelijke uitvoerbaarheid van het plan.

2 Planbeschrijving

2.1 Algemene omschrijving

In onderstaande situatieschets is in kaart gebracht welke de nieuwe functies zijn voorzien op het (rood gearceerde) perceel Groene Weegje 14 in Zierikzee. De geldende woonbestemming wordt verwijderd, en in plaats daarvan komt er een agrarische bestemming en een verkeersbestemming.

Het bovenste gedeelte van het perceel, kadastraal bekend Zierikzee N457, krijgt een bestemming Verkeer en wordt betrokken in de plannen rondom de reconstructie van het Groeneweegje. Dit betreft het plan genaamd Ontsluitingsweg-Zuid fase III en is een onderdeel van de uitvoering van het Masterplan 'Zicht op t Sas'. Op de situatieschets is ook een gedeelte van fase I van het toekomstige parkeerterrein Stadsentree Havenpoort te zien, eveneens een uitvoering van het Masterplan. Voor de ontwikkeling van de reconstructie en van de weg en het parkeerterrein is een aparte procedure opgestart.

Het onderste gedeelte van het perceel, kadastraal bekend Zierikzee N458, krijgt een bestemming Agrarisch en wordt betrokken bij het agrarisch bedrijf op het adres Groene Weegje 12. De nieuwe kassen en een woning op de situatieschets zijn al gerealiseerd. Het nieuwe agrarische deel krijgt een agrarische bestemming zonder bouwvlak, zodat enkel het bouwen van bouwwerken geen gebouwen zijnde zoals erfafscheidingen, zijn toegestaan.

afbeelding "i_NL.IMRO.1676.00196BphZZ-VA01_0003.jpg"

Afbeelding 3: Toekomstige situatie Groene Weegje 14 en omgeving

Naast de bestemmingen Verkeer en Agrarisch, krijgt het perceel Groene Weegje 14 een archeologische dubbelbestemming 'Waarde - Archeologie -6', bestemd voor het behoud en de bescherming van archeologische waarden van de grond.

2.2 Duurzaamheidsladder

Voor succesvol ruimtelijk beleid is het van belang dat vraag en aanbod van stedelijke functies goed op elkaar zijn afgestemd. Dit draagt bij aan economische dynamiek, zorgvuldig gebruik van ruimte en infrastructuur en behoud van de leefbaarheid van stedelijk en landelijk gebied. In het Bro is de ladder voor duurzame verstedelijking, ook wel de duurzaamheidsladder als centraal ruimtelijk toetsinstrument opgenomen.

Met deze herziening van het bestemmingsplan 'Buitengebied Schouwen-Duiveland' wordt er een bouwtitel verwijderd. Dit is geen stedelijke ontwikkeling. Een toets aan de duurzaamheidsladder kan hierdoor achterwege blijven.

2.3 Beleidskader

De gemeente Schouwen-Duiveland heeft te maken met geldende beleidskaders van diverse overheden. Deze kaders zijn van invloed op de inhoud van een bestemmingsplan. Het gemeentelijke ruimtelijke beleid, zoals vastgelegd in dit bestemmingsplan, dient zich te bewegen binnen de marges van deze beleidskaders. Dit bestemmingsplan omvat een klein plangebied, en ook zijn de wijzigingen door het verwijderen van de woonbestemming niet ingrijpend. Daarom geeft dit bestemmingsplan geen uitgebreide weergave van alle gemeentelijke beleidsuitgangspunten weer, maar beschrijven wij hieronder kort de voor het plangebied meest relevante beleidskaders, namelijk de Structuurvisie Buitengebied en het Masterplan 'Zicht op 't Sas'.

2.3.1 Structuurvisie Buitengebied (2009)

De Structuurvisie is een ontwikkelingsgericht gemeentelijk beleidskader voor de ruimtelijke ontwikkeling van het buitengebied. Het doel van het gemeentelijk beleid voor het buitengebied is in de visie als volgt omschreven: "Wij willen de ruimtelijke kwaliteit en identiteit van ons buitengebied duurzaam versterken (ruimtelijke kwaliteit) én passende economische ontwikkelingen stimuleren (economische vitaliteit): ontwikkelen met kwaliteit".

Een andere aanpak

De ambitie van ontwikkelen met kwaliteit vraagt om een andere benadering dan tot nog toe gebruikelijk. Een benadering waarin het accent meer ligt op ruimtelijke ontwikkeling dan op ruimtelijke ordening: ontwikkelingsplanologie in plaats van toelatingsplanologie. Om de ruimtelijke kwaliteit en de economische vitaliteit van het buitengebied te kunnen vergroten, schieten de traditionele beleids- en toetsingskaders te kort. Een strikt toelatingsbeleid (nee, tenzij; denken vanuit bedreigingen) biedt te weinig perspectief op het realiseren van ontwikkelingen. Daarom is nadrukkelijk gekozen voor een meer ontwikkelingsgerichte benadering, waarbij nieuwe ontwikkelingen positief tegemoet worden getreden (ja, mits), met als doel daarmee kansen te benutten voor het vergroten van de economische vitaliteit èn de ruimtelijke kwaliteit. Deze aanpak vraagt om creativiteit, samenwerking en vertrouwen. Daarbij is gekozen voor twee sporen:

  • procesmatig: gezamenlijk nieuwe wegen inslaan;
  • programmatisch: met nieuw instrumentarium.

Inhoud visie

Gelet op de doelstellingen van het ontwikkelen met kwaliteit en de beoogde ruimtelijke en economische meerwaarde biedt de Structuurvisie relatief ruime ontwikkelingsmogelijkheden, met als onlosmakelijke randvoorwaarde dat de ontwikkeling een toename van de ruimtelijke kwaliteit tot gevolg moet hebben. Deze ontwikkelingsmogelijkheden worden in de Structuurvisie op hoofdlijnen afgebakend. De beoogde ruimtelijke meerwaarde wordt inhoudelijk geborgd via ruimtelijke voorwaarden en criteria en door middel van de stappen in het toetsingsproces ook procesmatig geborgd.

Inhoudelijke borging

Met betrekking tot de inhoudelijke borging worden de volgende aspecten onderscheiden:

  • Past een ontwikkeling in het buitengebied (functionele binding aan en meerwaarde voor buitengebied en locatie)?
  • Past een ontwikkeling op de beoogde locatie (landschappelijke en ruimtelijke aansluiting op de omgeving en meerwaarde)?
  • Past een ontwikkeling op basis van diverse planologische en milieu-aspecten op de locatie?
  • is sprake van een ruimtelijke meerwaarde voor de omgeving (landschappelijke inpassing en verevening)?
  • Is de ontwikkeling duurzaam uit ruimtelijk, economisch, milieu- en sociaal oogpunt?

Het Landschappelijk Raamwerk is het belangrijkste toetsingskader wat betreft de invloed op het landschap en de omgeving.

Procesborging

Wat betreft de procesborging is een aantal stappen in het toetsingsproces opgenomen, met als doelen:

  • zo snel mogelijk uitsluitsel te geven over de mogelijkheden om medewerking te verlenen;
  • door overleg met een initiatiefnemer vanaf het begin de kwaliteit van initiatieven te borgen.

Daaraan wordt invulling gegeven door in een vroeg stadium van planvorming met initiatiefnemers de hiervoor genoemde inhoudelijke aspecten af te stemmen. Zodra initiatieven daarvoor rijp zijn, kunnen deze worden voorgelegd aan het Kwaliteitsteam, dat een advies uitbrengt aan het college van burgemeester en wethouders ten behoeve van een principebesluit. Daarbij wordt gewerkt met het zogenoemde "stoplichtsysteem", waarbij initiatieven op de drie relevante aspecten groen, oranje of rood licht krijgen. Waar nodig geeft het Kwaliteitsteam inhoudelijke adviezen ten behoeve van de verdere planvorming. Vervolgens kan (mits op alle punten groen licht kan worden afgegeven) de planologische procedure worden gestart.

2.3.2 Masterplan 'Zicht op 't Sas' 2015

De gemeenteraad heeft op 26 maart 2015 het Masterplan 'Zicht op 't Sas' vastgesteld. Het Masterplan ziet op de herontwikkeling van haven 't Sas en omgeving. De inzet van de planontwikkeling is dat het gebied meer kan betekenen voor de stad Zierikzee. De visie is om van 't Sas in toekomst weer een volwaardige entree naar Zierikzee te maken.

Na beschrijving van de kansen en verbeterpunten, geeft het Masterplan een nieuwe functioneel ruimtelijke structuur van het plangebied. Het plangebied van het Masterplan is opgedeeld in 5 verschillende deelgebieden, namelijk 'Haven 't Sas', 'Tussen de Dijken', 'Waterstad', 'Bedrijvencampus' en 'Stadsentree Havenpoort'. Het gewenste beeldkwaliteit en de ruimtelijke uitgangspunten worden per deelgebied gedetailleerd omschreven. Voor het Masterplan is ook een uitvoeringsprogramma opgesteld.

Als onderdeel van het deelgebied 'Stadsentree Havenpoort' worden de projecten Stadsentree Havenpoort en de Onsluitingsweg-Zuid fase III genoemd. Fase I van de Stadsentree voorziet in de sloop van de sporthal en zwembad, en het op die locatie aanleggen van een parkeerterrein voor bezoekers van Zierikzee. De looproute naar de stad loopt dan via een nieuwe doorgang voorzien in een trap naar de Julianastraat. De route voor doorgaand- en uitgaand verkeer vanuit de binnenstad loopt dan via het Groene Weegje (en niet meer via de Julianastraat), en deze weg wordt met het project Ontsluitingsweg-Zuid fase III gereconstrueerd door de aanleg van gescheiden rijbanen en een groene middenberm.

3 Juridische aspecten

3.1 Inleiding

Dit hoofdstuk beschrijft de wijze waarop het ruimtelijk en functioneel beleid voor het plangebied in het bestemmingsplan is vertaald. Bij het opstellen van de juridische regeling heeft het uitgangspunt centraal gestaan dat de nieuwe regeling de beoogde ontwikkeling in het plangebied mogelijk maakt.

3.2 Plansystematiek

Het bestemmingsplan bestaat uit (bestemmings)planregels, een verbeelding en een toelichting. De planregels en de verbeelding vormen het juridisch bindende deel van het bestemmingsplan. Hierna volgt een toelichting op de afzonderlijke onderdelen. De verbeelding is een kaart van het plangebied waarop onder andere te zien is waar, welke bestemming geldt en waar bouwvlakken liggen waarbinnen gebouwen opgericht dienen te worden.

Uit de bestemmingsregels blijkt hoe de betreffende gronden mogen worden gebruikt en bebouwd. De bestemmingsplanregels bestaan altijd uit de volgende vier hoofdstukken:

  • 1. Inleidende regels;
  • 2. Bestemmingsregels;
  • 3. Algemene regels;
  • 4. Overgangs- en slotregels.

De opzet van de verbeelding en regels sluit aan op de wettelijk vastgelegde Standaard Vergelijkbare bestemmingsplannen 2012 (SVBP 2012). Verder zijn de bestemmingen zo opgenomen dat voldoende rechtszekerheid bestaat voor omwonenden en andere gebruikers van het gebied en de omliggende gronden.

In de toelichting wordt gemotiveerd waarom er sprake is van een goede ruimtelijke ordening. Ondanks het feit dat de toelichting geen onderdeel uitmaakt van het juridische plangedeelte, dient het wel als interpretatiekader voor de uitleg van de regels.

3.3 Toelichting op de bestemmingen

In het plangebied komen twee enkelbestemmingen voor, de bestemmingen Agrarisch en Verkeer. De regeling sluit aan bij de mogelijkheden die in het bestemmingsplan 'Buitengebied Schouwen-Duiveland' zijn opgenomen voor de omliggende gronden.

4 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

4.1 Inleiding

Gedurende de voorbereiding van bestemmingsplannen wordt het plan één of meerdere keren ter inzage gelegd. Tijdens de periode van ter inzage legging kunnen bewoners, bedrijven, dorps- en stadsraden en andere geïnteresseerden of belanghebbenden reageren op het plan. In dezelfde periode wordt ook overleg gevoerd met andere overheden over het plan. De resultaten van de ter inzage legging kunnen leiden tot aanpassingen, verbeteringen of wijzigingen van het plan. In dit hoofdstuk wordt beschreven wat de resultaten zijn van deze maatschappelijke consultaties.

4.2 Resultaten ter inzage legging voorontwerpbestemmingsplan

Tijdens de ter inzage legging van 14 juni 2016 tot en met 13 juli 2016 zijn er drie vooroverlegreacties ingediend. Een volledig overzicht van deze reacties en de bijbehorende beantwoording door het college vindt u in bijlage 1 Antwoordnotitie vooroverleg bij de toelichting. Het college heeft als gevolg daarvan bij het opstellen van het ontwerpbestemmingsplan geen wijzigingen doorgevoerd.

4.3 Resultaten ter inzage legging ontwerpbestemmingsplan

Tijdens de ter inzage legging van 15 augustus 2016 tot en met 26 september 2016 zijn er geen zienswijzen ingediend. Enkel de vooroverlegpartners hebben schriftelijk laten weten geen zienswijze te hebben op het ontwerpbestemmingsplan. Ook zijn er geen ambtelijke opmerkingen op het plan gemaakt.

De gemeenteraad heeft als gevolg daarvan bij de vaststelling van het bestemmingsplan ongewijzigd vastgesteld. Het vaststellingsbesluit van de gemeenteraad is opgenomen in bijlage 2 Vaststellingsbesluit bij de toelichting.