direct naar inhoud van Toelichting
Plan: 1e herziening Oostkenshil 2e fase
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1676.00192BphOL-VA01

Toelichting

1 Inleiding

1.1 Aanleiding

Wij hebben geconstateerd dat bij het opstellen van het bestemmingsplan Nieuwerkerk en Oosterland (vastgesteld op 27 november 2014) het voorgaande bestemmingsplan voor de woonwijk en tevens ontwikkelingslocatie Oostkenshil per abuis niet geheel correct is overgenomen. Hierdoor zijn een aantal (nog uitgeefbare en reeds uitgegeven) percelen geheel of gedeeltelijk bestemd voor verkeersdoeleinden, terwijl dit voor woondoeleinden zou moeten zijn. Bovendien is het bouwvlak van een viertal kavels verkeerd overgenomen. Ook is verzuimd aan diverse bouwpercelen een maximale goothoogte van 4 meter toe te kennen, terwijl dit in het stedenbouwkundig plan een belangrijk uitgangspunt is om een zachte dorpsrand te waarborgen. Op deze percelen mag nu onbedoeld een goothoogte van 6 meter worden gerealiseerd. Het is wenselijk om deze fouten zo snel mogelijk te herstellen omdat deze percelen, op twee uitzonderingen na, allemaal nog uitgeefbaar zijn.

1.2 Doel

Het doel van dit bestemmingsplan is om een nieuw planologisch kader vast te stellen waarmee de fouten uit het bestemmingsplan Nieuwerkerk en Oosterland worden hersteld.

1.3 Ligging en plangrenzen

Het plangebied omvat een gedeelte van de woonwijk en ontwikkelingslocatie Oostkenshil 2e fase te Oosterland. De begrenzing van het plangebied wordt gevormd door diverse percelen aan de straten Akker, Rietveld, Korenland en Korte Weststraat.Op onderstaande afbeelding is de begrenzing van het plangebied weergegeven.

afbeelding "i_NL.IMRO.1676.00192BphOL-VA01_0001.jpg"

Afbeelding 1: Begrenzing plangebied 1e herziening Oostkenshil 2e fase

1.4 Geldende bestemmingsregeling

Voor de gronden die binnen het bestemmingsplangebied 1e herziening Oostkenshil 2e fase vallen, wordt de bestaande bestemmingsregeling uit het bestemmingsplan Nieuwerkerk en Oosterland herzien. Het betreft uitsluitend een herziening van de verbeelding. De regels uit het geldende bestemingsplan blijven onverminderd van kracht.

1.5 Leeswijzer

In hoofdstuk 2 worden de aanpassingen omschreven. De toelichting van dit bestemmingsplan wordt afgesloten met een hoofdstuk over de maatschappelijke uitvoerbaarheid van het plan.

2 Planbeschrijving

2.1 Algemene omschrijving

De herstelwerkzaamheden aan het bestemmingsplan betreffen uitsluitend de verbeelding. Deze wordt in overeenstemming gebracht met het voorgaande bestemmingsplan 2e herziening Bebouwde kom Oosterland. De volgende zaken worden hersteld:

Enkelbestemmingen

De begrenzing van de enkelbestemmingen Wonen en Verkeer wordt op diverse plekken gecorrigeerd, zodanig dat de bestemming Verkeer wordt gewijzigd in Wonen. Dit betreft de onderstaande locaties.

afbeelding "i_NL.IMRO.1676.00192BphOL-VA01_0002.jpg"

Afbeelding 2: wijziging enkelbestemming naar Wonen

Bouwvlakken

De begrenzing van de bouwvlakken wordt op drie plekken gecorrigeerd. Dit betreft de onderstaande locaties.

afbeelding "i_NL.IMRO.1676.00192BphOL-VA01_0003.jpg"

Afbeelding 3: wijziging bouwvlakken

Bouwaanduidingsvlakken

De begrenzing van de bouwaanduidingsvlakken voor het hoofdgebouw wordt op twee plekken gecorrigeerd. Dit betreft de onderstaande locaties.

afbeelding "i_NL.IMRO.1676.00192BphOL-VA01_0004.jpg"

Afbeelding 4: wijziging bouwaanduidingsvlakken

Maatvoeringsvlakken

De maatvoeringsvlakken voor maximale goot- en bouwhoogte worden op vijf plekken gecorigeerd van (6/10) naar (4/10). Dit betreft de onderstaande locaties.

afbeelding "i_NL.IMRO.1676.00192BphOL-VA01_0005.jpg"

Afbeelding 5: wijziging maatvoeringsvlakken

2.2 Duurzaamheidsladder

Voor succesvol ruimtelijk beleid is het van belang dat vraag en aanbod van stedelijke functies goed op elkaar zijn afgestemd. Dit draagt bij aan economische dynamiek, zorgvuldig gebruik van ruimte en infrastructuur en behoud van de leefbaarheid van stedelijk en landelijk gebied. In het Bro is de ladder voor duurzame verstedelijking, ook wel de duurzaamheidsladder als centraal ruimtelijk toetsinstrument opgenomen.

Met deze herziening van het bestemmingsplan worden echter geen nieuwe bouwtitels toegevoegd of andere woningtypen mogelijk gemaakt. Het betreft een herstelactie, waarmee de bouw- en gebruiksmogelijkheden in overeenstemming worden gebracht met hetgeen in het stedenbouwkundig plan en het oorspronkelijke bestemmingsplan voor deze locatie was geregeld. De te realiseren woningen maken bovendien al onderdeel uit van de regionale woningmarktafspraken. Een toets aan de duurzaamheidsladder kan hierdoor achterwege blijven.

3 Maatschappelijke uitvoerbaarheid

3.1 Inleiding

Gedurende de voorbereiding van bestemmingsplannen wordt het plan één of meerdere keren ter inzage gelegd. Tijdens de periode van ter inzage legging kunnen bewoners, bedrijven, dorps- en stadsraden en andere geïnteresseerden of belanghebbenden reageren op het plan. In dezelfde periode wordt ook overleg gevoerd met andere overheden over het plan. De resultaten van de ter inzage legging kunnen leiden tot aanpassingen, verbeteringen of wijzigingen van het plan. In dit hoofdstuk wordt beschreven wat de resultaten zijn van deze maatschappelijke consultaties.

3.2 Resultaten ter inzage legging ontwerpbestemmingsplan

Tijdens de ter inzage legging zijn geen zienswijzen ingediend. De gemeenteraad heeft het ontwerpbestemmingsplan vervolgens ongewijzigd vastgesteld.

Het vaststellingsbesluit van de gemeenteraad is opgenomen in Bijlage 1.