direct naar inhoud van 3.4 Gemeentelijk beleid
Plan: International Trade Centre (ITC) 2012
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1672.11BPHDitcterrein-VG01

3.4 Gemeentelijk beleid

3.4.1 Samengestelde structuurvisie Rijnwoude 2020 (2008)

Op grond van de Wro zijn gemeenten verplicht om voor hun grondgebied één of meer structuurvisies vast te stellen. De gemeente Rijnwoude heeft er voor gekozen om de bestaande visies te bundelen en in één document op te nemen. Opgenomen zijn de Structuurvisie Rijnwoude 2020, Van droom naar daad (2005) en een uitsnede van gebieden uit de Transformatievisie Oude Rijnzone (2007). Aan de structuurvisie is verder een uitvoeringsparagraaf toegevoegd. De Structuurvisie Rijnwoude 2020; van droom naar daad uit 2005 is hiermee Wro- en vooral ook GREX-proof gemaakt. Deze structuurvisie is op 11 december 2008 vastgesteld.

De hoofdkeuzen uit de 'Structuurvisie Rijnwoude 2020; van droom naar daad' zijn nog steeds actueel. De hoofdkeuzen voor de gemeente zijn:

  • 1. Rijnwoude "Dorpen tussen steden" - versterken dorpse kwaliteiten en niet (visueel) vastgroeien aan de nabijgelegen stedelijke gebieden en Ontwikkelen Oude Rijnzone vanuit kwaliteiten.
  • 2. Rijnwoude een complete, leefbare gemeente van subregionaal niveau - versterking van het bestaande voorzieningencentrum, Hazerswoude-Rijndijk als hoofdvoorzieningencentrum Rijnwoude, versterken structuur Hazerswoude-Dorp en Benthuizen aan het Bentwoud.
  • 3. Verschil ontwikkelingsmogelijkheden 'grasland' en 'akkerland' - behouden en versterken graslandschap en geleidelijke transformatie akkerland.

Het ITC is van invloed op hoofdkeuze 3. Deze locatie is immers gerealiseerd in de droogmakerij in het buitengebied van de gemeente Rijnwoude. Een van de projecten in de structuurvisie is het 'behoud (beeld)kwaliteit veenweidegebied en grasland'. De belangrijkste onderdelen van dit project zijn hierna samengevat.

Ten noorden van de Oude Rijn zijn de Hondsdijkse- en Lagenwaardse Polders landschappelijk en cultuurhistorisch bijzonder waardevol en gaaf. Mede daardoor zijn deze polders aangewezen als Belvedèregebied en is het behoud van deze veenweidegebieden planologisch verankerd. Ten zuiden van de N11 ligt dat heel anders. Vooral in de Riethoornse Polder, maar ook in de Geerpolder, Polder Groenendijk, de Noordpolder en langs de Gemeneweg vindt verbouw van siergewassen plaats.

Bovenstaande ontwikkeling staat echter haaks op de wens het graslandgebied en daarmee de openheid van het Groene Hart in stand te willen houden. Grote bedrijven die ook voor een groot deel glasteelt willen toepassen moeten zoveel mogelijk een plek vinden in de droogmakerij ten zuiden van Hazerswoude-Dorp: het in ontwikkeling zijnde PCT-terrein. Dit terrein is gepland langs de Hoogeveenseweg, aangrenzend aan het ITC-bedrijventerrein, tot de Middelweg.

Het PCT is een belangrijke schakel in de verdere uitwerking van de 'Greenport-gedachte'. Binnen de Boskoopse regio is grote behoefte aan uitbreiding van pot- en containerteelt. Het PCT kan in die ruimtebehoefte voorzien. Ook de Boskoopse veiling heeft aangegeven zich binnen het PCT te willen vestigen. Overigens moet daarbij niet worden gedacht aan een veiling 'oude stijl', maar aan een collectief van kwekers die fysiek binnen het PCT de producten - in de eindfase van de kweek - geschikt maakt voor de handel. De feitelijke verhandeling van de producten vindt plaats via beurzen en meer en meer via internet. Binnen de sector is een trend waarneembaar waarbij de verhandeling van producten meer en meer op afstand plaatsvindt.

De ruimte op het PCT vormt een belangrijk onderdeel naar de mogelijkheden tot herschikking van de sierteelt in regionaal verband.

Voor het ITC-terrein zijn in de structuurvisie geen concrete projecten opgenomen. Aangegeven wordt dat bij de ontwikkeling van het PCT-terrein een relatie zal worden gelegd met het ITC-terrein.

3.4.2 Rijnwoude ITC beleidsnotitie (2010)

Het bedrijventerrein ITC is vooral bedoeld voor de vestiging van ondersteunende bedrijven binnen het sierteeltcluster van de Greenportregio Boskoop.

Omdat een actualisatie van het vigerende bestemmingsplan voor het ITC terrein aan de orde was en vanuit het bedrijfsleven knelpunten werden gevoeld bij de bedrijfsvoering op het ITC is als startnotitie voor het opstellen van een nieuw bestemmingsplan in 2010 de beleidsnotitie ITC Rijnwoude opgesteld. Centrale vraag in de notitie is "Wat is de gewenste toekomst van het ITC?".

Om te komen tot een antwoord op de centrale vraagstelling is een uigebreide analyse uitgevoerd. Uit deze analyse komt een verdeeld beeld naar voren van de gewenste toekomst van het ITC terrein:

  • enerzijds zijn in het verleden ontwikkelingen die ertoe hebben geleid dat het ITC geen duidelijk sierteeltkarakter heeft. Deze constateriing leidt tot een wens het terrein volledig vrij te geven voor gemengde bedrijvigheid;
  • anderzijds bestaat de wens ruimte te behouden voor vestiging van bedrijven die ondersteunend zijn aan de sierteeltsector. Ook al blijven hierdoor de gebruiksmogelijkheden van gronden en vastgoed op het bedrijventerrein (enigszins) beperkt.

Geconcludeerd wordt dat de oplossing er niet in ligt om het gehele terrein een algemene bedrijfsbestemming te geven. Dit beperkt de ontwikkelingsmogelijkheden van de Greenport. Op het PCT terrein wordt veel ruimte gegeven aan de ontwikkeling van de Greenport, maar op dit terrein worden uitsluitend gronden uitgegeven aan grootschalige (handels)boomkwekerijen en logistieke bedrijven met een minimale kavelgrootte van 4 ha voor de boomkwekerijen en 2 ha voor de sierteeltgerelateerde logistieke bedrijven. Juist voor de bedrijven kleiner dan 2 ha is geen ruimte op het PCT terrein en wél op het ITC terrein. En daarnaast bestaat de groep sierteeltondersteunende bedrijven uit meer dan alleen logistieke bedrijven. De conclusie van de analyse is dan ook dat voor deze bedrijven het ITC beschikbaar moet blijven.

De beleidsnotitie resulteert in twee aanbevelingen voor de toekomst van het ITC:

  • 1. In het nieuwe bestemmingsplan moet de beschrijving van sierteelt ondersteunende bedrijvigheid afgestemd worden op het huidige functioneren van de sierteeltsector. Vooral de kennisintensieve, arbeidsintensieve en/ of meer kleinschalige onderdelen van de Greenport moeten op het ITC een plaats kunnen krijgen. Deze bedrijven moet dan op het ITC de fysieke en beleidsmatige ruimte worden geboden hun bedrijf optimaal te ontplooien.
  • 2. het verdient aanbeveling te kijken naar de mogelijkheden om actief te sturen op ontwikkeling en inrichting van het ITC. Daarbij valt te denken aan: herverkaveling van het ITC, (terug)koop van strategische reserves van bedrijven, aankoop Beursterrein door de gemeente, bieden van extra bouwmogelijkheden aan hen die bereid zijn kleine bedrijfsunits te saneren, het toetsen/ onderzoeken van vestigingsaanvragen op het PCT op alternatieve vestigingsmogelijkheden op het ITC.

Op 1 juli 2010 heeft de gemeenteraad van Rijnwoude besloten om de eerste aanbeveling te verwerken in de beleidsuitgangspunten voor het nieuwe bestemmingsplan. Aanbeveling 2 wordt in dit stadium voor kennisgeving aangenomen. De gemeenteraad heeft besloten om zich nu te concentreren op de primaire mogelijkheden om het functioneren van het ITC te bevorderen, namelijk door het inzetten van planregels van het nieuwe bestemmingsplan.

De gemeenteraad heeft besloten om de vigerende bestemmingslegging (inclusief de bestaande zonering) overeind te houden, met dien verstande dat de gebruiksmogelijkheden ter plaatse van de aanduiding 'sierteelt' ruimer interpreteerbaar worden opgesteld, waarbij tevens aansluiting wordt gezocht bij de bestemmingsregeling van het PCT-terrein. In paragraaf 2.6.2 zijn de uitgangspunten besproken.

3.4.3 Duurzaamheidsagenda 2011-2014

Het algemene kader voor het milieubeleid van de gemeente Rijnwoude is vastgelegd in de Duurzaamheidsagenda "Samenwerken en Verbinden". Dit beleid kent een directe relatie met de ruimtelijke ordening, bijvoorbeeld met betrekking tot de doelstellingen voor duurzame inrichting, voor duurzame (steden-)bouw, alsook voor het klimaat en energiebesparing.

3.4.4 Conclusie gemeentelijk beleid

Het ITC-terrein is een bestaand bedrijventerrein en is ook als zodanig opgenomen in de structuurvisie van Rijnwoude. In deze structuurvisie zijn geen directe mogelijkheden opgenomen ten behoeve van herstructurering van het bedrijventerrein. In het voorliggende bestemmingsplan zijn geen mogelijkheden opgenomen ten behoeve van grootschalige herstructurering, hergeen dus in overeenstemming is met de structuurvisie. Het nieuwe bestemmingsplan voor het ITC-terrein is een uitwerking van de gemaakte keuzes van de gemeenteraad naar aanleiding van de beleidsnotitie ITC. De vastgestelde uitgangspunten worden door middel van dit bestemmingsplan juridisch verankerd.

Voor het bestemmingsplan is de Duurzaamheidsagenda, gelet op het consoliderende karakter van het bestemmingsplan, niet van primair belang. Door sierteeltgerelateerde bedrijvigheid te blijven clusteren wordt het belang van de landschappelijke en ecologische waarden en de duurzaamheid van de regio gediend.

Geconcludeerd kan worden dat het bestemmingsplan in overeenstemming is met het gemeentelijk beleid.