| Plan: | International Trade Centre (ITC) 2012 |
|---|---|
| Status: | vastgesteld |
| Plantype: | bestemmingsplan |
| IMRO-idn: | NL.IMRO.1672.11BPHDitcterrein-VG01 |
De Intergemeentelijke Structuurvisie (ISV) is gemaakt om de ruimtelijke keuzes gezamenlijk te bepalen. Om de bestaande positie van de Greenport regio Boskoop vast te houden en uit te bouwen hebben de betrokken gemeenten gekozen om de ontwikkeling van de Greenport regio Boskoop gezamenlijk aan te pakken. Belangrijkste punten uit de ISV zijn bereikbaarheid, compactheid en duurzaamheid.
Door het ruimtelijke beleid met betrekking tot het Groene Hart wordt de ontwikkeling van de Greenport Boskoop al enige tijd beperkt en is enige achterstand ontstaan. Daarnaast zijn aanzienlijke investeringen in de infrastructuur nodig. Als gevolg van de aanwijzing als Greenport zal er ook schaalvergroting moeten plaatsvinden.
De ambitie van de structuurvisie ligt erin een sterke, duurzame en beleefbare Greenport in een leefbare omgeving te creeëren. Door de centrumfunctie en eigen identiteit te versterken en in een goede bereikbaarheid te voorzien kan zich een sterke Greenport ontwikkelen. Duurzaamheid ontstaat allereerst door efficiënt ruimtegebruik: bundelen, concentreren en herstructureren. Ook moet de wateropgave structureel geregeld worden met duurzaam waterbeheer en voldoende zoetwatervoorziening.
De Greenport moet beleefbaar zijn, een uitstraling krijgen die aantrekkelijk is voor inwoners en bezoekers van het Groene Hart. Op die manier vormt de Greenport een schakel tussen de stedelijke gebieden en het open veenweidegebied. De leefbaarheid van de omgeving wordt vergroot door verkeersoverlast te voorkomen, mede dankzij de voorgenomen infrastructurele verbeteringen. Het plangebied is op de plankaart van de Intergemeentelijke Structuurvisie aangeduid als PCT/ Handelsterrein.
Afbeelding 3.1: Intergemeentelijke Structuurvisie Greenport Regio Boskoop
In de Nota Ruimte worden de direct betrokken partijen uitgenodigd de visie achter één van de cruciale groene economieën van Nederland (Greenport regio Boskoop) verder uit te werken.
Daartoe is begin 2005 door overheid en bedrijfsleven in de regio Boskoop het Boomteeltpact gesloten en een programma uitgevoerd gericht op het ontwikkelen van een visie op de boomteelt. In het kader van het programma zijn een zestal projecten uitgevoerd. 'Bomen in Beeld' is onder meer bedoeld als verslaglegging van het in 2005 uitgevoerde programma en als startdocument voor vervolgactiviteiten.
Ontwikkelingen
De belangrijkste marktontwikkelingen waar Boskoop mee wordt geconfronteerd zijn:
Uitvoeringsagenda
Als onderdeel van het pact is op basis van de huidige situatie, scenario's en een analyse de strategische agenda voor de Greenport Boskoop opgesteld (en vastgesteld door de stuurgroep). Deze strategische agenda is vertaald naar een actieagenda. Hieronder is de strategische agenda beknopt weergegeven.
Strategische Agenda Greenport Boskoop:
De corridor N207 ligt midden in het Groene Hart van de Randstad, ingeklemd tussen de Zuidvleugel en de Noordvleugel van de Randstad. Het gebied kenmerkt zich door een complexe en diverse structuur van open ruimtes, intensieve bebouwing, (zware) bedrijvigheid, waterwegen, land- en tuinbouw en verkeersinfrastructuur op verschillende schaalniveaus. Door de ligging van het gebied binnen een ring van steden en snelwegen treedt er op de wegen van de corridor ook doorgaand verkeer op.
De corridorstudie is een initiatief van de provincie en de gemeenten Alphen aan den Rijn, Rijnwoude, Jacobswoude, Boskoop, Waddinxveen en Bodegraven. In de studie is de samenstelling en richting van de verkeersstromen uitgebreid onderzocht om grip te krijgen op de aard van de problematiek, mogelijke oplossingen en het verwachte effect van deze oplossingen.
Met slim afgewogen investeringen in de infrastructuur kan zowel de bereikbaarheid als de leefbaarheid in de Corridor N207 worden verbeterd. Dat is kortweg de conclusie van het eindrapport. Daarmee is een stap gezet in de uitwerking van de verkeersstructuur en bijbehorende maatregelen in het gebied. Hierbij is niet alleen gekeken naar de N207 zelf, maar naar een breed gebied, dat zich uitstrekt van Leimuiden tot Waddinxveen en van Hazerswoude tot Bodegraven.
De studie lanceert concrete ideeën over verhoging van de capaciteit van de N207-Noord, verbetering van de bestaande openbaar vervoersverbinding tussen Alphen aan den Rijn en Schiphol, de Maximabrug over de Oude Rijn, een omleiding van de N209 bij Hazerswoude-Dorp, een westelijke randweg bij Boskoop en Waddinxveen en de noodzaak van de Bodegravenboog tussen de N11 en A12. Inmiddels is gekozen voor de tunnelvariant bij Hazerswoude-Dorp. Een omleiding van de N209 is niet langer aan de orde.
De Greenport Boskoop ligt in het zuidelijk deel van de N207 corridor. In dit deel staat het garanderen van een goede bereikbaarheid voor de toekomt, bij verdere ontwikkeling van de greenport centraal. Het gebied rond Boskoop en Hazerswoude staat daarbij niet op zichzelf. Het vormt in dit deel van de Randstad een geheel met het toekomstige glastuinbouwgebied, dat gerealiseerd wordt in de Zuidplaspolder.
Het bestemmingsplan ITC-terrein draagt bij aan een groter geheel; het ontwikkelen van de Greenportregio Boskoop. Het bestemmingsplan zal bijdragen aan de uitvoering van de actiepunten uit de uitvoeringsagenda en de kernpunten uit de Intergemeentelijke Structuurvisie. Het bedrijventerrein zal in de toekomst mede zijn ontsluiting vinden in de voorgenomen oplossingen uit de corridorstudie N207. Het plan sluit perfect aan bij de voorgestelde concrete ideeën, en vormt derhalve geen infrastructurele belemmeringen. Het bestemmingsplan ITC terrein is dan ook in overeenstemming met het regionale beleid.