direct naar inhoud van 6.3 Geluid
Plan: Kleine Hoeven 2012
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1667.BPBkh0036-VAST

6.3 Geluid

Op 31 augustus 2011 heeft de Raad van State uitspraak gedaan over het bestemmingsplan Kleine Hoeven 2009 (nr. 201009810/1/R3) en geconcludeerd dat het verkeersonderzoek en daarvan afgeleid onder andere het onderzoek naar geluidhinder als gevolg van het wegverkeer in de omgeving van bedrijventerrein Kleine Hoeven, niet toereikend waren.

In het kader van voorliggend plan heeft SRE Milieudienst een uitgangspuntennotitie opgesteld waarin de verkeersgegevens zijn herzien en een nieuw akoestisch onderzoek uitgevoerd. In bijlagen 10 en 11 zijn deze rapportages opgenomen. Onderstaand worden de belangrijkste resultaten en conclusies uit het akoestisch onderzoek opgenomen.

In het akoestisch onderzoek zijn drie aspecten getoetst:

  • aanleg van een nieuwe weg ("Hofstede");
  • de wijziging van bestaande wegen (het zuidelijk deel van de Hamelendijk en een gedeelte van de weg Kleine Hoeven);
  • het akoestisch effect van de verkeersaantrekkende werking ten gevolge van het plan op de aangrenzende wegen van het plan.

De eerste twee aspecten vinden hun grondslag in de Wet geluidhinder, het derde aspect in de Wet ruimtelijke ordening.

Aanleg nieuwe weg

De voorkeursgrenswaarde wordt ten gevolge van de aanleg van de weg Hofstede bij geen enkele woning overschreden. In het kader van de Wet geluidhinder vormt de aanleg van de nieuwe weg geen belemmering voor de ontwikkeling van het plan.

Reconstructie bestaande wegen

Aan het zuidelijk deel van de Hamelendijk neemt de geluidsbelasting ten gevolge van de wijzigingen aan de weg ter plaatse van de woningen binnen de geluidszone af. Er is daardoor geen sprake van een reconstructie ingevolge de Wet geluidhinder. Met betrekking tot de weg Kleine Hoeven zal er in de toekomst geen sprake meer zijn van relevante geluidsbelasting vanwege deze weg, doordat de weg in de toekomst slechts voor langzaamverkeer toegankelijk is.

Geluid en een goede ruimtelijke ordening

Bij het merendeel van de woningen wordt het woon- en leefklimaat niet relevant beïnvloed door het plan: de geluidsbelasting neemt met minder dan 1,5 dB toe ten gevolge van het plan. Voor deze woningen geldt dat geen sprake is van een belemmering van de planontwikkeling.

Voor 5 woningen gelegen aan de wegen De Hoeven en Hamelendijk neemt de geluidsbelasting als gevolg van het plan toe met 2,2 tot 2,9 dB. Bij de vier woningen aan De Hoeven wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB echter niet overschreden. Bij de woning aan de Hamelendijk geldt dat het woon- en leefklimaat relevant nadelig wordt beïnvloed door het plan. Deze woning is in het voorliggende plan opgenomen als bedrijfsbestemming omdat de gemeente voornemens is deze woning aan te kopen en te amoveren. In deze procedure hoeft de woning niet als gevoelig object te worden beschouwd. Indien deze woning wordt behouden dienen maatregelen te worden genomen om een goed woon- en leefklimaat in de woning te behouden. Gevelmaatregelen aan deze woning zullen naar verwachting voldoen om het gewenste binnenniveau te behouden. Het geld dat is gereserveerd voor aankoop van de woning zou hiervoor kunnen worden aangewend.

Conclusie

Het aspect geluid vormt geen belemmering voor de beoogde planontwikkeling.