Plan: | Kleine Hoeven 2012 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1667.BPBkh0036-VAST |
Duurzaam veilig
Als algemeen uitgangspunt voor de ontsluitingsstructuur van bedrijventerrein Kleine Hoeven worden de principes van Duurzaam Veilig (wegcategorisering) toegepast, te weten: functioneel gebruik (voorkomen van onbedoeld gebruik), homogeen gebruik (voorkomen van grote verschillen in snelheid, richting en massa tussen de diverse groepen verkeersdeelnemers) en voorspelbaar gebruik (voorkomen van onzekerheden bij de verkeersdeelnemers).
Dit leidt tot een eenduidige, herkenbare en logische verkeersstructuur met een evenwicht in functie, vormgeving en gebruik van wegen
Externe ontsluitingsstructuur
Het beleid van de provincie is gericht op het beperken van het aantal aansluitingen op gebiedsontsluitingswegen. In dit kader wordt het bedrijventerrein via de rotonde op de N284 aangesloten. Onderzoek heeft uigewezen dat de capaciteit van de rotonde voldoende is om de extra verkeersproductie van het bedrijventerrein af te wikkelen.
Een koppeling van bedrijventerrein De Sleutel met het nieuwe bedrijventerrein via de weg Kleine Hoeven wordt als ongewenst beschouwd. Vanuit landschappelijk en ecologisch oogpunt is een dergelijke doorsnijding, naast de reeds aanwezige doorsnijding van de N284 minder gewenst. Derhalve wordt in de toekomst de functie van de Kleine Hoeven voor doorgaand verkeer opgeheven (symbolisch weergegeven met een schaar in figuur 5.1) en wordt de weg ingericht voor langzaam verkeer.
Interne ontsluitingsstructuur
De interne ontsluiting is erop gericht op veilige wijze de verschillende bedrijfspercelen te ontsluiten. De wegen op het bedrijventerrein zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen. Doorgaand verkeer over het bedrijventerrein dient zoveel mogelijk te worden vermeden. Alleen de Hamelendijk heeft in de huidige situatie en in de toekomst een beperkte functie voor doorgaand verkeer naar bestemmingen in het buitengebied.
De Hamelendijk, de centrale ontsluitingsweg die van west naar oost loopt (hierna: Hofstede) en de Nieuwe Linten (nieuw aan te leggen wegen) vormen de nieuwe ontsluitingsstructuur (de weg Kleine Hoeven is alleen voor langzaam verkeer ingericht) van het bedrijventerrein. De hoofdontsluitingswegen (Hamelendijk, de Hofstede en de meest zuidoostelijke ontsluitingsweg) worden ingericht met laanbeplanting aan weerzijden van de rijbaan. De overige bedrijfsontsluitingswegen hebben aan één zijde van de rijbaan laanbomen. Op deze manier wordt de hiërarchie van de wegen op het terrein zichtbaar. In de wegprofielen is verder ruimte gereserveerd voor waterberging en kabels en leidingen (onder het voetpad). Hierdoor ontstaan brede, doorgaande structurerende assen in het bedrijventerrein.
Figuur 5.9: Ontsluitingsstructuur
De centrale ontsluiting (Hofstede) wordt uitgevoerd als twee eenrichtingswegen. De overige wegen worden ingericht als tweerichtingswegen. Ook wordt voorzien in een nieuwe achterontsluiting van de bestaande bebouwing langs de N284. Mogelijk dat op termijn de erftoegangen op de N284 voor een groot deel kunnen verdwijnen en deze achterontsluiting (of een parallelstructuur van de N284, bijvoorbeeld een fietsstraat) ook gaat voorzien in de ontsluiting van de woonbebouwing.
Figuur 5.10: Profiel Hofstede
Fietsvoorzieningen
Langs de N284 zijn fietsvoorzieningen aanwezig. De Hamelendijk en de eenrichtingswegen van de Hofstede worden met fietsstroken ingericht. Bijkomend voordeel van fietsstroken is dat daarop niet mag worden gestopt of geparkeerd.
Daarnaast wordt vanuit Reusel (ter hoogte van de woonwijk Haverekkers) een fietsroute door de ecologische verbindingszone van de Rouwenbogtloop naar het bedrijventerrein gerealiseerd. De weg Kleine Hoeven wordt eveneens als fietspad ingericht.
Figuur 5.11: Profiel Kleine Hoeven (fietspad)
Parkeren
Voor het parkeerregime op het nieuwe bedrijventerrein is gekozen voor het principe 'parkeren op eigen terrein'.
Voor het parkeren op eigen terrein wordt de voorkeur gegeven aan gebouwde parkeervoorzieningen, bijvoorbeeld onder het bedrijfsgebouw, om zo invulling te kunnen geven aan het streven naar zorgvuldig ruimtegebruik.
In de profielen van de wegen is rekening gehouden met het voorkomen van parkeren in het openbaar gebied door het toepassen van hoge, brede banden, eventueel aangevuld met bodembedekkers of grasbermen. Daarnaast zijn er wegen met fietsstroken, waarop niet mag worden gestopt of geparkeerd.