Plan: | Dorpskern Lichtenvoorde, herziening 1, Ontwikkeling sportcomplex Lichtenvoorde |
---|---|
Status: | concept |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1586.BPLIC101-VG01 |
Uitgangspunten
Op basis van de kencijfers van het CROW en een aanvullende berekening met behulp van het kenniscentrum ‘Verkeersgeneratie’ is de parkeerbehoefte bepaald. Er is ook rekening gehouden met piekmomenen op basis van bezoekersaantallen van de huidige sporthal. Ten slotte is ook rekening gehouden met verschillende functies in de omgeving. Voor berekening van de parkeerbehoefte is het programma van het sportcomplex het uitgangspunt:
Totale programma sportcomplex (bestaand+uitbreiding)
CROW Berekeningen
Om te bepalen hoeveel mensen met de auto komen zijn eerst de kencijfers van het CROW geraadpleegd. Hierbij is specifiek per gebiedsfunctie bekeken hoeveel parkeerplaatsen er nodig zullen zijn. De cijfers die door het CROW gehanteerd worden zijn de volgende:
Minimaal
Maximaal
Dit leidt tot de volgende berekening:
Alles bij elkaar opgeteld komt er op basis van de kengetallen van het CROW komt het aantal benodigde parkeerplaatsen uit op 152pp. In het voorliggende plan worden 151 parkeerplaatsen gerealiseerd. Er wordt dus voorzien nagenoeg volledig voorzien in de parkeerhoefte. Met het nabij gelegen Marianum zijn daarnaast afspraken gemaakt over het beschikbaarstellen van parkeerplaatsen voor evenementen en overige piekmomenten. Met Marianum is overeengekomen dat er gebruik gemaakt kan worden 80 parkeerplaatsen ter plaatse. Dit betekent dat er voor piekmomenten 231 parkeerplaatsen beschikbaar zijn.
Verkeersgeneratie
Een aanvullende berekening is gemaakt met behulp van "Verkeersgeneratie". Verkeersgeneratie is een kenniscentrum op het gebied van verkeersbewegingen bij bepaalde functies. Verkeersgeneratie geeft aan dat 35% van de bezoekers bij een sporthal met de auto komt. Daarbij wordt ook aangegeven dat er gemiddeld in elke auto 1,4 personen zitten. Dit komt overeen met de gemeentelijke aannames. De verschillende functies die gebruik maken van de parkeervoorzieningen bij het sportcomplex hebben de volgende piekmomenten:
Hieruit blijkt dat de overige functies die gebruik maken van de parkeervoorzieningen niet pieken op zaterdagavond, hetgeen een belangrijk gegeven is voor het uiteindelijke aantal te realiseren parkeerplaatsen op het terrein. Op basis van ervaringen met het huidige gebruik is berekend dat er op een piekmoment (zaterdagavond) zo'n 300 (bezoekers + werknemers) aanwezig zullen zijn. Dit komt met behulp van de eerder genoemde Verkeersgeneratie neer op 350*35% / 1,4 = 105 parkeerplaatsen. De omliggende functies (bijvoorbeeld dorpshuis Den Diek) zullen op zaterdag soms ook gebruik maken van het parkeerterrein. In het voorliggende plan (151 parkeerplaatsen) is voldoende extra capaciteit beschikbaar. Aanliggende kantoren kunnen overigens buiten beschouwing gelaten worden omdat deze voornamenlijk overdag en door de weeks gebruik maken van de parkeerplaatsen.
Aanvullend is een indicatieve berekening voor andere momenten dan de zaterdagavond om een totaalbeeld te krijgen van het gebruik van de parkeervoorzieningen. Hiervoor is de onderstaande tabel opgesteld:
Sporthal | Den Diek | Kantoren | Totaal | |
Werkdag ochtend | 5 | 10 | 40 (variabel) | 55 |
Werkdag middag | 30 | 30 | 35 (variabel) | 95 |
Werkdag ochtend | 40 | 30 | 0 | 70 |
Uit de tabel blijkt dat er bij een parkeervoorziening, een gemiddelde bezetting op andere momenten is die niet boven de 65% uit zal komen. Dit betekent er in het voorliggende plan voldaan wordt aan de parkeerbehoefte en dat het overloop parkeerterrein (30pp en 80pp bij het Marianum) alleen noodzakelijk is op de piekmomenten. In overleg met de klankbordgroep is bepaald dat de parkeerplaatsen aan de oostzijde worden ingericht en gebruikt als “Overloop parkeerterrein” met een relatief lage dichtheid van parkeerplaatsen. Tevens wordt er een (robuuste) groenzone gerealiseerd tussen de parkeerplaatsen en uw woning. In het overige gebied zal in de toekomstige situatie 121 parkeerplaatsen gerealiseerd worden. Dit aantal is ruimschoots voldoende voor regulier gebruik. Uit de parkeerberekening blijkt dat op een reguliere zaterdagavond het overloopterrein in principe niet noodzakelijk is. Het overloopterrein wordt alleen gebruikt worden bij incidentele piekmomenten. In overleg met de klankbordgroep is bepaald dat het overloopterrein met een slagboom kan worden afgesloten en alleen wordt open gesteld bij piekmomenten.
Evenementen en piekmomenten
Op het terrein voor het sportcomplex zullen in de toekomst ook evenenementen gehouden worden. Naar verwachting vinden er ongeveer 6 keer per jaar een evenement plaats, waardoor het niet redelijke is om voor deze evenementen extra parkeerplaatsen structureel beschikbaar te hebben. Dit gezien de geringe mate waarin dergelijke evenementen plaatsvinden. Met het nabij gelegen Marianum zijn afspraken gemaakt over het beschikbaarstellen van parkeerplaatsen voor evenementen en overige piekmomenten. Met Marianum is overeegekomen dat er gebruik gemaakt kan worden 80 parkeerplaatsen ter plaatse.
Fietsenstalling
Aan de hand van de kengetallen van het CROW is bepaald hoeveel stallingsplaatsen nodig zijn in het voorliggende plan. Voor sporthallen zijn 35-45 stallingsplaatsen nodig per 100 bezoekers. In het voorliggende plan worden er 300 stallingsplaatsen gerealiseerd. Hiermee wordt ruimschoots voldaan de parkeernorm.
Verkeerscirculatie
Om het parkeren in goede banen te leiden is het van essentieel belang om een correcte afwikkeling van het verkeer te hebben. Hierbij dient er rekening gehouden te worden met zowel de verkeerscirculatie zelf als met de wensen van omwonenden om eventuele overlast zo veel mogelijk te beperken. Om te kijken welke maatregelen nodig zijn zal eerst de huidige situatie onder de loep worden genomen. In de volgende figuur zijn de wegvakintensiteiten voor Lichtenvoorde grof weergegeven. Hieruit kan worden opgemaakt wat de grootste verkeersstromen zijn. Aansluitend volgt een tabel waarin voor een normale doordeweekse dag en de zaterdag de wegvakintensiteiten voor de Van der Meer de Walcherenstraat en de Dijkstraat zijn weergegeven, alsmede de berekende verwachte intensiteiten op deze wegen voor de toekomst.
Werkdag | Zaterdag | |||
Weg | Huidig | Toekomst | Huidig | Toekomst |
Van de meer de Walcherenstraat | 3000 | 3600 | 3400 | 4250 |
Dijkstraat | 5.500 | 6100 | 5500 | 6350 |
* Uitgedrukt in motorvoertuigen (mvt) per etmaal.
Voor wegcapaciteiten is de wegbreedte van belang. Hiervoor geldt het volgende:
- wegbreedte 4,5 meter 1.000-2000 mvt / etm;
- wegbreedte 6,0 meter 5.000-6000 mvt / etm;
- wegbreedte 7,0 meter 6000-8000 mvt / etm;
De Van de meer de Walcherenstraat is 6,20m breed. De Dijkstraat is 6,40meter breed. De capaciteit vaan wegen met een dergelijke breedte (6-6,5 meter) is zo'n 6000-7000 voortuigen per etmaal. Op basis van deze gegevens en op basis van de hierboven vermelde intensiteiten kan geconcludeerd worden dat het verkeer op zaterdagavond beperkt hinder zal ondervinden. Aangrenzende wegen hebben voldoende capaciteit voor een goede afwikkeling van het verkeer. Ook is het vertrekken op pieken mogelijk. Daarbij dient wel vermeld te worden dat het ontsluiten van het gebied zoveel mogelijk via de Dijkstraat plaats dient te vinden, om het verkeer zo snel mogelijk richting de rotonde Edisonstraat/ Lievelderweg/ Richterslaan te krijgen. Verdere overlast in aanliggende straten kan worden beperkt door parkeerregulering. Tevens zal de H.B. Sterenborgstraat worden afgesloten ter hoogte van de zuidkant van het Hamalandterrein. Op deze manier zal de Wentholtstraat worden ontzien voor wat betreft extra verkeer richting het Hamalandterrein.