direct naar inhoud van Bijlagen bij de toelichting
Plan: Herziening Vrakkinkweg 2/2a/2b, Vredenseweg 103a nabij en Industrieweg 9a/9c te Groenlo
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1586.BPBUI2017-VG01

Bijlagen bij de toelichting

Bijlage 3 Aerius-berekening

1. Uitgangspunten en invoergegevens

Bij de Aeriusberekening zijn de volgende uitgangspunten gehanteerd;

Algemeen:

  • 1. In de Aerius-berekening wordt geen rekening gehouden met de mogelijkheid van salderen door het wegvallen van de stikstofdepositie van de huidige agrarische bestemmingen aan de Vredenseweg en de Vrakkinkweg;
  • 2. Per woning wordt gerekend met de volgende verkeersbewegingen in de gebruiksfase;
      • 6 lichte verkeersbewegingen per etmaal, en;
      • 6 middelzwaar vrachtverkeer per maand (o.a. afval ophalen, pakketbezorging, etc.)

Gaat het om meer dan 1 woning, wordt gerekend met een veelvoud van de voornoemde verkeersbewegingen.

  • 3. Het gaat bij de mogelijk verstorende effecten op de Natura2000 gebieden uitsluitend om stikstofdepositie. Van mechanische of optische verstoring is geen sprake, gelet op de afstand van de locaties tot het dichtstbijzijnde Natura2000 gebied. De locatie aan de Industrieweg ligt het dichtstbij een Natura2000-gebied, het Korenburgerveen. Deze afstand bedraagt ruim 5 kilometer. Bij de stikstofdepositie gaat het zowel om permanente verstoring, als om tijdelijke verstoring. Bij het eerste wordt, naast het gebruik, ook rekening gehouden met de verkeersbewegingen als gevolg van dat gebruik. Bij de tijdelijke verstoring gaat het om de bouwfase. Ook bij deze fase wordt rekening gehouden met de daarmee samenhangende verkeersbewegingen.

Locatie Vrakkinkweg:

afbeelding "i_NL.IMRO.1586.BPBUI2017-VG01_0018.png"

  • 4. Voor de locatie Vrakkinkweg gaat het om het omzetten van 2 agrarische bedrijfswoningen naar 2 gewone woningen. In de berekening is gerekend met een toevoeging van 2 woningen op dit perceel, ondanks het feit dat er op deze locatie reeds 2 woningen als zodanig in gebruik zijn en de omzetting feitelijk geen effect op de stikstofdepositie heeft;
  • 5. Bij de berekening is uitgegaan van een toevoeging van de onderstaande verkeersbewegingen gekoppeld aan het nieuwe gebruik;
    • a. vanuit de locatie in oostelijke richting:
      • 6 lichte verkeersbewegingen per etmaal;
      • 6 middelzwaar vrachtverkeer per maand;
    • b. vanuit de locatie in westelijke richting:
      • 6 lichte verkeersbewegingen per etmaal;
      • 6 middelzwaar vrachtverkeer per maand

Bij deze verkeersbewegingen wordt uitgegaan van een evenwichtige verdeling van het verkeer over de Vrakkinkweg in oostelijke richting naar de Eibergseweg (nummer 6 in de afbeelding) en in westelijke richting naar de Deventer Kunstweg (nummer 5 in de afbeelding). Verkeer vanuit de locatie gaat in zuidelijke richting, want de Vrakkinkweg langs de locatie is geen doorgaande verharde weg;

  • 6. Aangezien het gaat om 2 bestaande woningen, is er voor deze locatie niet gerekend met een bouwfase. Het gaat om een voortzetting van reeds bestaand gebruik als woning. Er zijn geen bouwwerkzaamheden benodigd.

Locatie Industrieweg:

afbeelding "i_NL.IMRO.1586.BPBUI2017-VG01_0019.png"

  • 7. Voor de locatie Industrieweg geldt dat de gebruiksmogelijkheden beperkt worden t.o.v. het vigerende bestemmingsplan. De beide bedrijfswoningen kunnen nu echter wel gebruikt worden t.b.v. een uitbreiding van het achterliggende bedrijf. Alhoewel dit feitelijk een uitbreiding van het kantoor betreft behorende bij een bouwbedrijf, is wel gerekend met een stikstofdepositie van deze gebruikswijziging. De bestemming ter plaatse van deze locatie laat milieucategorie 3.2 toe. Door Arcadis zijn emissiekencijfers voor NOx op basis van milieucategorieën vastgesteld (Boukich A. 'Emissies toekomstige bedrijventerreinen, presentatie op het congres en Luchtkwaliteit 2013', Arcadis Arnhem). Voor bedrijven in de milieucategorieën 1 tot en met 3 is de emissie vastgesteld op 200 kg/ha/jaar. Voor dit deelgebied komt dat neer op de onderstaande emmissie:
    oppervlakte   norm (NOx)   totale depositie  
    0.015 ha   200 kg / ha / jaar   3 kg / jaar  
  • 8. Voor deze locatie is tevens gerekend met een toename van licht autoverkeer van 8 lichte voertuigen per etmaal (werknemers die naar het bedrijf komen en de busjes die naar de bouwlocaties gaan). Bij deze verkeersbewegingen wordt uitgegaan van een evenwichtige verdeling van het verkeer over de Industrieweg in noordelijke richting naar de kruising van de Industrieweg met de Marhulzenweg (nummer 8 in de afbeelding) en in zuidelijke richting naar de Oude Winterswijkseweg (nummer 9 in de afbeelding).

Locatie Vredenseweg:

afbeelding "i_NL.IMRO.1586.BPBUI2017-VG01_0020.png"

  • 9. Voor de locatie Vredenseweg geldt dat er 1 woning wordt toegevoegd. Voor deze locatie is derhalve dan ook gerekend met 1 woning;
  • 10. Bij de berekening is uitgegaan van een toevoeging van de onderstaande verkeersbewegingen gekoppeld aan het nieuwe gebruik;
    • a. vanuit de locatie Vredenseweg in oostelijke richting:
      • 3 lichte verkeersbewegingen per etmaal;
      • 3 middelzwaar vrachtverkeer per maand;
    • b. vanuit de locatie Vredenseweg in westelijke richting:
      • 3 lichte verkeersbewegingen per etmaal;
      • 3 middelzwaar vrachtverkeer per maand;

Bij deze verkeersbewegingen wordt uitgegaan van een evenwichtige verdeling van het verkeer over de Vredenseweg in oostelijke richting naar de kruising met de Boerijendijk (nummer 3) en in westelijke richting naar de Approche (nummer 4). Daarnaast is er sprake van verkeersbewegingen buiten de ;

  • 11. Bij de bouw worden, op basis van een opgave van initiatiefnemer, de onderstaande bouwmachines gebruikt met bijbehorend brandstofverbruik:
Type werktuig   klasse   verbruik / uur (liter)   aantal uren   totale verbruik (liter)  
graafmachine   Stage IV, 75-130 kW - bouwjaar 2014-01 - Cat. R   7   12   84  

Bij de bouw zijn ook een bouwkraan en mogelijk ook een bouwlift betrokken, maar deze zijn elektrisch aangedreven wat geen stikstofdepositie tot gevolg heeft. Daarnaast is het zo dat er tijdens de bouw ook aanvullend verkeer gaan rijden. Initiatiefnemer heeft aangegeven dat het hierbij zal gaan om in totaal 20 middelzware vrachtwagens die materiaal komen lossen en dat er gemiddeld 1,5 auto per dag aanwezig zal zijn. Voor de berekening is dit afgerond naar 2. Bij deze verkeersbewegingen is eveneens uitgegaan van een evenwichtige verdeling van het verkeer over de Vredenseweg in oostelijke richting naar de Winterswijkseweg en in westelijke richting naar de Approche;

2. Stikstofuitstoot

Bouwfase:

afbeelding "i_NL.IMRO.1586.BPBUI2017-VG01_0021.png"

De bouwfase ziet alleen op de locatie Vredenseweg. Na het invoeren van de gegevens geeft Aerius aan dat de uitstoot van stikstof voor deze bronnen samen < 0,1 ton per jaar aan NOx is en 0,1 ton per jaar aan NH3.

Exploitatiefase:

afbeelding "i_NL.IMRO.1586.BPBUI2017-VG01_0022.png"

Tijdens de exploitatiefase is gerekend met bronnen van alledrie de locaties. Na het invoeren van de gegevens geeft Aerius aan dat de uitstoot van stikstof voor deze bronnen samen < 0,1 ton per jaar aan NOx is en 0,1 ton per jaar aan NH3.

3. Conclusie:

afbeelding "i_NL.IMRO.1586.BPBUI2017-VG01_0023.png"

Uit een berekening van de depositie van de berekende stikstofuitstoot door Aerius blijkt dat er geen rekenresultaten zijn hoger dan 0,00 mol/ha/jaar. Op basis daarvan kan gesteld worden dat de ontwikkeling die het voorliggende bestemmingsplan mogelijk maakt, geen significant nadelige effecten op een Natura2000-gebied tot gevolg heeft.