Plan: | Buitengebied 1995, herziening Boerijendijk 12 te Groenlo |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1586.BPBUI070-VG05 |
Vergroting van het agrarisch bouwperceel en de daaruit voorvloeiende uitbreiding in bedrijfsgebouwen en aantallen dieren kan tot gevolg hebben dat er binnen dit agrarisch bouwperceel een tweede bedrijfswoning kan worden gebouwd. Deze bedrijfswoning wordt ingevolge de Wet geluidhinder aangemerkt als een geluidgevoelig object.
Uit het ingediende plan is op te maken dat er een bedrijfswoning is gepland achter op het agrarisch bouwperceel aan de zijde van het Marhulzenpad. Ter hoogte van de geplande nieuwbouw woning gaat het verharde gedeelte van het Marhulzenpad over in een fietspad uitgevoerd als smal zandpad. De verkeersbewegingen op deze weg zijn hierdoor nihil zodat geluid afkomstig van het wegverkeer (wegverkeerslawaai) geen belemmering vormt voor een eventuele bedrijfswoning op de gewenste lokatie.
Door aanpassing en vergroting van het agrarisch bouwperceel richting de doorgaande weg Boerijendijk is het mogelijk dat er binnen het agrarisch bouwperceel aan de zijde van de Boerijendijk een bedrijfswoning opgericht kan worden. Om te kunnen voldoen aan de gestelde binnenwaarde in een woning zoals genoemd in het Bouwbesluit is een indicatieve berekening ingevolge het wegverkeerslawaai gemaakt. Hierbij is een aanname van de verkeersintensiteit genomen van 750 motorvoertuigen per etmaal. Omdat de huidige maximale snelheid voor motorvoertuigen nog 80 km/h bedraagt is de geluidsbelasting op de voorgevel van de nieuwe woning 49,2 dB(A). De grenswaarde is 48 dB(A) zodat er te zijner tijd bij een bouwaanvraag een hogere grenswaarde voor deze woning moet worden aangevraagd.
NB: in het buitengebied van Oost Gelre zal in de toekomst een maximale snelheid voor motorvoertuigen gaan gelden van 60 km/h. De gevelbelasting afkomstig van het verkeerslawaai bedraagt dan 47,3 dB(A).
Door de bedrijfsuitbreiding kan het aantal vervoersbewegingen van en naar het bedrijf enigszins toenemen. Deze geringe aantal vervoersbewegingen zullen oplossen in het reeds aanwezige verkeer op de openbare weg.
Extra geluidsoverlast afkomstig van deze vervoersbewegingen is te verwaarlozen ten opzichte van het reeds aanwezige verkeer op de openbare weg. Parkeren van voertuigen dient plaats te vinden op eigen terrein.
Een geluidsonderzoek is in deze niet noodzakelijk. Beide berekeningen ter bepaling van de geluidsbelasting bij 80 km/h en 60km/h zijn als bijlage bijgevoegd.