Plan: | Middenlaan 1 te Doorn |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1581.bpDOOmiddenlaan1-va02 |
De Eerste Kamer heeft op 9 oktober 2007 het wetsvoorstel voor de wijziging van de Wet milieubeheer goedgekeurd (Stb. 2007, 414) en vervolgens is de wijziging op 15 november 2007 in werking getreden. Met de invoering van de wet is hoofdstuk 5.2 toegevoegd aan de Wet milieubeheer met de titel "Luchtkwaliteitseisen". Omdat titel 2 handelt over luchtkwaliteit staat de nieuwe titel 2 bekend als de 'Wet luchtkwaliteit'. Een belangrijk onderdeel van het instrumentarium is het Nationale Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL). Binnen het NSL werken het rijk, de provincies en gemeenten samen om de Europese eisen voor luchtkwaliteit te realiseren. Het NSL treedt pas in werking als de EU derogatie (verlenging van de termijn om luchtkwaliteitseisen te realiseren) heeft verleend. Op 7 april 2009 is derogatie verleend, waarna op 1 augustus 2009 het NSL in werking is getreden.
De uitvoeringsregels behorend bij de wet zijn vastgelegd in algemene maatregelen van bestuur (amvb) en ministeriële regelingen die gelijktijdig met de 'Wet luchtkwaliteit' in werking treden. De belangrijkste zijn het "Besluit niet in betekenende mate bijdragen (luchtkwaliteitseisen)" en de "Regeling niet in betekenende mate bijdragen (luchtkwaliteitseisen)". In deze laatste regeling zijn categorieën aangewezen waarvan op voorhand vaststaat dat zij niet in betekenende mate bijdragen aan een verslechtering van de luchtkwaliteit. Voor deze categorieën geldt een grens van 3% van de betreffende grenswaarde.
Woningbouw is één van de categorieën waarvoor vaststaat dat niet in betekenende mate wordt bijgedragen aan een verslechtering van de luchtkwaliteit. Hierbij geldt dat een omvang van 1.500 woningen overeenkomt met de grens van 3% van de betreffende grenswaarde. Doordat het onderhavige project slechts de realisering van 4 woningen omvat (en bovendien de huidige bestemming komt te vervallen), wordt gesteld dat het project niet in betekenende mate bijdraagt aan een verslechtering van de luchtkwaliteit.
Vanuit een goede ruimtelijke ordening is het wel zinvol om inzicht te hebben in de luchtkwaliteit om te beoordelen of de toekomstige bewoners niet worden blootgesteld aan te hoge concentraties luchtvervuiling. Om dit te toetsen is door de milieudienst een luchtkwaliteitsonderzoek uitgevoerd. De uitkomsten hiervan zijn weergegeven in onderstaande afbeeldingen.
Afbeelding 6: Concentraties stikstofdioxide in 2010 in en nabij het plangebied.
Afbeelding 7: Concentraties fijn stof in 2010 in en nabij het plangebied.
De gemeente Utrechtse Heuvelrug heeft een milieubeleidsplan met kwaliteitsprofielen. Het relevante profiel "wonen - buiten centrum" is hieronder weergegeven, met de bijbehorende ambities.
Kwaliteit | Indicator | Wettelijk niveau | Huidige kwaliteit | Ambitiekwaliteit | |||
Luchtkwaliteit | Concentratie NO2 | 40,5 µg/m3 | 20 – 22 µg/m3 | 18 – 20 µg/m3 | |||
Concentratie PM10 | 31,3 µg/m3 | 21 – 22 µg/m3 | 20 – 21 µg/m3 |
Uit bovenstaande afbeeldingen blijkt dat er geen overschrijdingen van grenswaarden voor NO2 en PM10 plaatsvinden. Het blijkt dat de jaargemiddelde concentratie NO2 18 tot 22 microgram/m3 bedraagt. Hiermee wordt voldaan aan de huidige kwaliteit in 2010. Vanaf 2015 wordt voldaan aan de gebiedsambitie voor stikstofdioxide.
Uit de tabel blijkt voorts dat de jaargemiddelde concentratie PM10 21 tot 22 microgram/m3 bedraagt. Ook hiermee wordt voldaan aan de huidige kwaliteit in 2010. Vanaf 2015 wordt voldaan aan de gebiedsambitie voor fijn stof conform het profiel "wonen - buiten centrum".
De lagere concentraties NO2 en PM10 in 2015 zijn het gevolg van de toepassing van schonere motoren en ingebouwde naverbrandingsystemen en filters.
De meest zuidelijk gelegen twee woningen vallen binnen de 50 meter zone van het gebiedstype "verkeersassen". In dit gebiedstype gelden lagere ambities m.b.t. luchtkwaliteit. Voor dit gebiedstype wordt voldaan aan de ambitiekwaliteit.
Conclusie
Het voorgaande betekent dat wordt voldaan aan het wettelijke kader voor luchtkwaliteit, zoals vastgelegd in de titel luchtkwaliteitseisen van de Wet milieubeheer. Daarnaast wordt er ook volaan aan het beginsel van een goede ruimtelijke ordening, omdat er in het plangebied en de directe omgeving geen grenswaarden worden overschreden.