Plan: | Gemeentekantoor en Cultuurhuis |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1581.bpDOOgemeentekantr-oh01 |
De Eerste Kamer heeft op 9 oktober 2007 het wetsvoorstel voor de wijziging van de Wet milieubeheer goedgekeurd (Stb. 2007, 414) en vervolgens is de wijziging op 15 november 2007 in werking getreden. Met name hoofdstuk 5 titel 2 uit genoemde wet is veranderd. Omdat titel 2 handelt over luchtkwaliteit staat de nieuwe titel 2 bekend als de 'Wet luchtkwaliteit'. Een belangrijk onderdeel van het instrumentarium is het Nationale Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL). Deze is na goedkeuring door de Europese Commissie per 1 augustus 2009 in werking getreden. Binnen het NSL werken het rijk, de provincies en gemeenten samen om de Europese eisen voor luchtkwaliteit te realiseren.
De uitvoeringsregels behorend bij de wet zijn vastgelegd in algemene maatregelen van bestuur (amvb) en ministeriële regelingen die gelijktijdig met de 'Wet luchtkwaliteit' in werking treden. De belangrijkste zijn het "Besluit niet in betekenende mate bijdragen (luchtkwaliteitseisen)" en de "Regeling niet in betekenende mate bijdragen (luchtkwaliteitseisen)". In deze laatste regeling zijn categorieën aangewezen waarvan op voorhand vaststaat dat zij niet in betekenende mate bijdragen aan een verslechtering van de luchtkwaliteit. Hiervoor geldt een grens van 3% van de betreffende grenswaarde.
Een kantoorlocatie is één van de categorieën12 waarvoor vaststaat dat niet in betekenende mate wordt bijgedragen aan een verslechtering van de luchtkwaliteit Aangewezen ingevolge artikel 4, lid 1, worden kantoorlocaties, indien een dergelijke locatie, in geval van één ontsluitingsweg, een bruto vloeroppervlak van niet meer dan 100.000 m2 omvat, dan wel, in geval van twee ontsluitingswegen met een gelijkmatige verkeersverdeling, een bruto vloeroppervlak van niet meer dan 200.000 m2 omvat. Dit is op basis van de 3%-norm.
Doordat het onderhavige bestemmingsplan slechts de realisering van 7.000 m2 nieuw kantoorgebouw omvat, kan worden gesteld dat het project niet in betekenende mate bijdraagt aan een verslechtering van de luchtkwaliteit.
Vanuit een goede ruimtelijke ordening is het wel zinvol om inzicht te hebben in de luchtkwaliteit om te beoordelen of de toekomstige gebruikers niet worden blootgesteld aan te hoge concentraties luchtvervuiling.
In het kader van een goede ruimtelijke ordening heeft de Milieudienst de concentraties stikstofdioxide en fijn stof berekenend13 (met het rekenmodel Geostacks van KEMA en DGMR) om inzicht te krijgen in de luchtkwaliteit. Uit berekening is af te leiden dat de concentraties stikstofdioxide en fijn stof ruim beneden de wettelijk toegestane jaargemiddelde grenswaarde van 40 microgram per m3 vallen.
Naast een jaargemiddelde grenswaarde voor fijn stof is er ook een daggemiddelde grenswaarde van 50 microgram per m3 van kracht, die per jaar 35 keer mag worden overschreden. Uit statistische vergelijkingen van TNO en het RIVM blijkt dat deze grenswaarde bij een concentratie van 31,3 microgram per m3 vaker dan 35 keer wordt overschreden. Aangezien de concentraties fijn stof in het plangebied circa 22 microgram per m3 bedragen, wordt ook aan deze daggemiddelde grenswaarde voldaan.
De uurgemiddelde grenswaarde voor stikstofdioxide wordt vanaf concentraties boven de 60 microgram per m3 overschreden. Deze concentraties komen in dit gebied niet voor wat betekent dat ook aan de uurgemiddelde grenswaarde wordt voldaan.
Conclusie
Het voorgaande betekent dat wordt voldaan aan het wettelijke kader voor luchtkwaliteit, zoals vastgelegd in de titel luchtkwaliteitseisen van de Wet milieubeheer. Daarnaast wordt er ook voldaan aan het beginsel van een goede ruimtelijke ordening, omdat er in het plangebied en de directe omgeving geen grenswaarden worden overschreden.
Relatie milieubeleidsplan
De luchtkwaliteit ter hoogte van het nieuwe gemeentekantoor voldoet aan alle wettelijke normen. De kwaliteit is echter niet zo goed dat wordt voldaan aan de ambitiekwaliteit van het milieukwaliteitsprofiel 'Kantoren'. Dit is onder andere het gevolg van de grote aantallen verkeersbewegingen op de N225: dagelijks rijden er 12.276 auto's14.
Door de bouw van het gemeentekantoor zal er geringe toename zijn van het aantal verkeersbewegingen. Voor de luchtkwaliteit is deze toename echter verwaarloosbaar.
De ontwikkeling valt immers ruim binnen de normen van 'niet in betekenende mate' bijdragende ontwikkelingen.
Toch stelt de gemeente een mobiliteitsplan op waarmee fiets- en OV gebruik gestimuleerd wordt. Zodoende kunnen er 50 parkeerplaatsen minder worden gerealiseerd dan momenteel nodig zou zijn.
Bovendien zullen er door het nieuwe kantoor minder dienstreizen nodig zijn tussen de verschillende locaties van de gemeentekantoren nodig zijn als gevolg van de clustering. Per saldo zal het aantal verkeersbewegingen dus verminderen. Wel zal het verkeer zich meer concentreren in Doorn. Het gaat echter om een relatief zeer kleine toename, de invloed op de luchtkwaliteit is dan ook verwaarloosbaar.
Verder wordt voldaan aan de ambitiekwaliteit van het profiel "Verkeersassen". Bovendien wordt ook voldaan aan de ambitie 'huidige kwaliteit' van het profiel "Kantoren". Als gevolg van het schoner worden van het wegverkeer wordt naar verwachting vanaf 2015 ook voldaan aan de ambitiekwaliteit van het profiel "kantoren".
Gebiedstype | Kantoren en publieksintensieve voorzieningen | Verkeersassen | Conclusie | ||
Ambitieniveau | huidig | ambitie | huidig | ambitie | |
Lucht Stikstofdioxide Fijn stof |
Voldoet Voldoet |
Voldoet niet* Voldoet niet* |
Voldoet Voldoet |
Voldoet Voldoet |
Voldoet aan de ambities van het gebiedstype verkeersassen. |
*vanaf 2015 wordt voldaan aan de ambitiekwaliteit