Plan: | Overberg, Eindseweg |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1581.bpAMReindseweg-va01 |
De nieuw te bouwen woningen worden op de Eindseweg ontsloten via één centrale nieuwe ontsluitingsweg. In de huidige situatie zijn de toekomstige woningbouwlocaties in gebruik als onbebouwde agrarische gronden; het aantal verkeersbewegingen zal daardoor toenemen. Gezien de capaciteit van de Eindseweg, waarop het plangebied wordt ontsloten, kan worden gesteld dat het extra verkeer naar verwachting zonder problemen kan worden opgenomen in het heersende verkeersbeeld op de Eindseweg.
Het aantal benodigde parkeerplaatsen wordt bepaald door de aard en omvang van de activiteit waarin het plan voorziet. De gemeente heeft in het GVVP beleid vastgesteld ten aanzien van het parkeren. In de beleidsregels is gebruik gemaakt van de kencijfers voor parkeren van het CROW10 . Hierbij wordt de minimale parkeernorm voor een weinig stedelijk gebied gehanteerd. Er is onderzocht of sprake is van een toename van de parkeerbehoefte door het plan middels een vergelijking tussen de bestaande en nieuwe parkeerbehoefte.
Bij de berekening van de bestaande parkeerbehoefte is uitgegaan van onbebouwd gebied waar geen functies kunnen worden gerealiseerd die een parkeerbehoefte creëren. De huidige parkeerbehoefte bedraagt derhalve nul parkeerplaatsen.
Conform het GVVP zijn de volgende parkeernormen gehanteerd:
Conform bovengenoemde parkeernorm zijn er als gevolg van de beoogde ontwikkeling in totaal 47,4 parkeerplaatsen nodig.
Bij het berekenen van het aantal beschikbare parkeerplaatsen, wordt conform het gemeentelijke GVVP gerekend met de volgende aantallen:
Bovenstaande berekeningsaantallen leveren het volgende aantal beschikbare parkeerplaatsen op in het plangebied:
Gezien het feit dat op eigen terrein 17,4 parkeerplaatsen beschikbaar zijn en in de openbare ruimte 30 parkeerplaatsen, wordt in voldoende mate voorzien in de parkeerbehoefte van 47,4 parkeerplaatsen.