direct naar inhoud van 4.1 Verkeer
Plan: Sassenheim-West
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1525.BP2010SAS03003-0501

4.1 Verkeer

4.1.1 Inleiding

In onderstaande paragraaf is de verkeersstructuur voor het plangebied Sassenheim-West beschreven. Eveneens zijn de huidige verkeersafwikkeling en de parkeersituatie in de verschillende wijken beschreven en is gekeken of de nieuwe ontwikkeling zal leiden tot problemen op deze aspecten.

4.1.2 Verkeersstructuur

Bereikbaarheid voor gemotoriseerd verkeer

De belangrijkste ontsluitingsroute door het plangebied Sassenheim-West wordt gevormd door de Rijksstraatweg, Hoofdstraat en de Teijlingerlaan. Bij Sassenheim sluit deze route met drie aftakkingen (één ter hoogte van het spoor Leiden - Haarlem, één via de Warmonderweg en één via de Parklaan – N208 (Van Palandtlaan)) aan op de ten zuiden van Sassenheim gelegen A44. De A44, N208/N443, N206 en de meer westelijk van Sassenheim gelegen N444 vormen samen een min of meer ruitvormig wegenstelsel rond Sassenheim en het nabijgelegen Voorhout.

De Teijlingerlaan - Carolus Clusiuslaan maakt deel uit van de N443. Deze weg verbindt Sassenheim met de westelijk gelegen N206 en sluit oostwaarts aan op de N208. De N206 vormt samen met de N441 en de N208 de provinciale weg van Wassenaar via Katwijk naar Haarlem.

Binnen het woongebied van Sassenheim West vormen de Rijksstraatweg, Hoofdstraat, Zandslootkade, Willibrorduslaan en de Westerstraat de belangrijkste ontsluitende wegen. De Zandslootkade met de daarop aansluitende Van de Berch van Heemstedeweg vormt een verbindende route vanaf de Hoofdstraat naar Voorhout.

De Rijksstraatweg en Hoofdstraat zijn gecategoriseerd als gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 50 km/h. De overige wegen in het plangebied zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h.

Bereikbaarheid voor langzaam verkeer en verkeersveiligheid

De belangrijkste oostwest verbinding wordt gevormd door de fietsroute langs de Rijksstraatweg en Hoofdstraat. Binnen het plangebied zijn langs deze wegen, conform de inrichting van deze wegen volgens Duurzaam Veilig, vrijliggende fietsvoorzieningen gelegen. Op de 30 km/h wegen binnen het plangebied vindt een gemengde verkeersafwikkeling plaats. De fietsroute via de Van de Berch van Heemstedeweg geeft verbinding met het buitengebied en sluit via de Prinsenweg aan op de N443.

Voor de kern Sassenheim is de relatie met Noordwijk aan Zee en Noordwijk belangrijk. Een snelle en directe verbinding tussen Voorhout- Oost en Sassenheim ontbreekt echter nog.

Bereikbaarheid per openbaar vervoer

Door het plangebied Sassenheim West loopt een busroute van de openbaarvervoersdiensten in de richtingen Leiden en Haarlem, Noordwijk en Nieuw Vennep en Lisse en Den Haag. De haltes van deze diensten zijn gelegen langs de Rijksstraatweg ter hoogte van Warmonderdam, langs de Hoofdstraat ter hoogte van Mecklenburg en langs de Westerstraat (hier halteert alleen de dienst in de richtingen Noordwijk en Nieuw Vennep). Langs de Hoofdstraat ter hoogte van de Zuiderstaat is eveneens een halte gelegen met verbinding in de richtingen Noordwijk en Schiphol. De woningen binnen het plangebied zijn binnen 500 m van de verschillende haltes gelegen.

4.1.3 Verkeersgeneratie en verkeersafwikkeling

Algemeen

In het in 2009 opgestelde GVVP1 blijkt dat zich enkele knelpunten in de verkeersafwikkeling voordoen. De Teijlingerlaan wordt, ondanks reeds genomen verkeersmaatregelen, als te druk ervaren. Tevens wordt gesteld dat op de route Teijlingerlaan – Westerstraat – Wilhelminalaan sluipverkeer aanwezig zou zijn, dat de route via de Van Pallandtlaan en Parklaan wil omzeilen. Dit sluipverkeer zorgt voor overlast in de woonwijk.

Nieuwe ontwikkeling

Het sportcomplex Rode Molenpolder wordt heringericht. Op de locatie van het trainingsveld (voetbal) wordt een tenniscomplex aangelegd, bestaande uit tien tennisbanen en een clubhuis. Het verlies van het trainingsveld (voetbal) wordt gecompenseerd door de aanleg van twee volwaardige voetbalvelden ten zuidwesten van het bestaande hoofdveld (voetbal). Hier liggen in de bestaande situatie 2 kleinere (voetbal) velden. De aanleg van de twee volwaardige voetbalvelden leidt tot een beperkte uitbreiding van het sportcomplex. De herinrichting zal dan per saldo ook niet leiden tot extra verkeer van en naar de locatie ten gevolge van de voetbalclubs.

De uitbreiding van de tennisbanen zal wel extra verkeer van en naar de locatie tot gevolg hebben. Het sportcomplex wordt in de huidige situatie ontsloten vanaf de Roodemolenweg welke aansluiting geeft op de Hoofdstraat. Deze ontsluiting zal gehandhaafd blijven.

De verkeersgeneratie van de tennisbanen is bepaald aan de hand van kencijfers uit publicatie 272 (CROW), zie onderstaande tabel.

Tabel 4.1 Verkeersgeneratie per weekdagetmaal

  Aantal banen   Kencijfer   Verkeersgeneratie  
Per tennisbaan   10   27,3 *   273 mvt/etmaal  

*ligging in rest bebouwde kom

De totale verkeersgeneratie bedraagt dan ongeveer 300 mvt/etmaal. Zoals eerder gesteld wikkelt dit verkeer zich af via de Roodemolenweg naar de Hoofdstraat. De Hoofdstraat is een gebiedsontsluitingsweg. Voor dergelijke wegen wordt doorgaans een verkeersintensiteit van minder dan 12.000 mvt/etmaal aanvaardbaar geacht.

In 2020 zal de verkeersintensiteit op de Hoofdstraat ter hoogte van de ontwikkeling 10.440 mvt/etmaal bedragen (RVMK februari 2010). Met het extra verkeer ten gevolge van de nieuwe ontwikkeling ligt de verkeersintensiteit (circa 10.740 mvt/etmaal) nog steeds onder de maximaal toelaatbare intensiteit op deze weg. Gesteld kan dan ook worden dat de Hoofdstraat voldoende is ingericht om een adequate en veilige afwikkeling van het verkeer mogelijk te maken. Eveneens is de verkeersveiligheid van het fietsverkeer voldoende gewaarborgd gezien het vrijliggende fietspad langs de Roodemolenweg naar het sportpark toe.

4.1.4 Parkeren

Algemeen

In het eerder genoemde GVVP is eveneens een parkeeronderzoek uitgevoerd. Hierbij is de parkeerdruk in de verschillende woongebieden in de nacht (maatgevende periode) bepaald. Uit dit onderzoek blijkt dat het grootste deel van het plangebied Sassenheim West een zeer lage tot matige parkeerdruk kent. Een klein deel van het plangebied kent echter een hoge parkeerdruk. Over het algemeen is binnen een acceptabel loopafstand voldoende restcapaciteit aanwezig voor het parkeren van de auto.

Figuur 4.1 Parkeerdruk in de verschillende gebieden

afbeelding "i_NL.IMRO.1525.BP2010SAS03003-0501_0009.png"

Nieuwe ontwikkeling

Zoals eerder gesteld gaat het om een beperkte uitbreiding van het sportcomplex. De herinrichting leidt naar verwachting per saldo dan ook niet tot een toename van de parkeerbehoefte voor de voetbalclubs.

Ten behoeve van de nieuwe tennisbanen zijn wel extra parkeerplaatsen benodigd. De parkeerbehoefte is bepaald aan de hand van kencijfers uit publicatie 182 (CROW). Voor de tennisbanen geldt een parkeerkencijfer van minimaal 2 en maximaal 3 parkeerplaatsen per baan, uitgaande van matig stedelijk gebied en ligging in de rest bebouwde kom. Dit betekent dat voor de 10 nieuwe tennisbanen minimaal 20 en maximaal 30 parkeerplaatsen benodigd zijn.

In de huidige situatie zijn circa 130 parkeerplaatsen op het terrein aanwezig. Dit is voldoende om eveneens in de parkeerbehoefte van de tennisbanen te kunnen voorzien.

4.1.5 Conclusie

De bereikbaarheid voor het gemotoriseerd verkeer is goed te noemen. Eveneens is de bereikbaarheid voor het langzaam verkeer en het openbaar vervoer goed. Door de inrichting van de verschillende wegen conform Duurzaam Veilig, is de verkeersveiligheid in het plangebied voldoende gewaarborgd.

In het GVVP is gesteld dat het sluipverkeer in delen van het plangebied voor overlast zorgt, waarvoor oplossingsmaatregelen zijn voorgesteld. De herinrichting van het sportcomplex zal echter niet leiden tot problemen in de verkeersafwikkeling. Uit het parkeeronderzoek komt naar voren dat binnen het plangebied geen grote parkeerproblemen zijn, in een klein deel is de parkeerdruk in de avond hoog. Ook de herinrichting van het sportcomplex zal niet tot parkeerproblemen leiden. Het aspect verkeer staat deze uitbreiding van de sportvelden dan ook niet in de weg.