Plan: | Teylingen, NS-station Sassenheim |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1525.BP2009TEY01001-0402 |
B4.1. Beleidskader en normstelling
In paragraaf 4.3 zijn de hoofdpunten van de geldende wetgeving voor luchtkwaliteit beschreven. In deze bijlage worden enkele aanvullende punten uit de Wet milieubeheer luchtkwaliteitseisen (Wlk) nader benoemd en wordt aandacht besteed aan het onderzoek luchtkwaliteit.
Wet milieubeheer luchtkwaliteitseisen
Maatgevende stoffen langs wegen
Voor luchtkwaliteit als gevolg van wegverkeer is stikstofdioxide (NO2, jaargemiddelde) het meest maatgevend, aangezien deze stof door de invloed van het wegverkeer het snelst een overschrijding van de grenswaarde uit de Wlk veroorzaakt ). Daarnaast zijn ook de concentraties van fijn stof (PM10) van belang. Andere stoffen uit de Wlk hebben een beperkte invloed op de luchtkwaliteit bij wegen en worden daarom bij deze toetsing buiten beschouwing gelaten.
Regeling beoordeling Luchtkwaliteit 2007
Op grond van de Wlk is bepaald dat concentraties van stoffen die zich van nature in de buitenlucht bevinden en die niet schadelijk zijn voor de volksgezondheid, bij de beoordeling van de grenswaarden voor fijn stof buiten beschouwing worden gelaten. In de Regeling beoordeling Luchtkwaliteit 2007 is bepaald dat alleen de bijdrage van zeezout kan worden afgetrokken van de concentratie fijn stof. Aangegeven is hoe groot de aftrek van het jaargemiddelde en 24-uurgemiddelde per gemeente bedraagt. Voor de gemeente Teylingen bedraagt de aftrek voor het jaargemiddelde fijn stof 6 ìg/m³ en voor het 24-uurgemiddelde 6 overschrijdingen per jaar.
De Regeling omvat eveneens regels voor het meten en berekenen van de gevolgen voor de luchtkwaliteit. Er wordt onderscheid gemaakt tussen drie verschillende situaties (binnenstedelijk, buitenstedelijk en industriële bronnen), per situatie is bepaald welke standaardrekenmethode (SRM) gebruikt mag worden. Er mag van een andere methode gebruik worden gemaakt indien deze is goedgekeurd door het Ministerie van VROM.
Milieubeleidsplan 2003-2010
Uit het oogpunt van een goede ruimtelijke ordening wordt beoordeeld of het aanvaardbaar is om het project op de betreffende locatie te realiseren. Daarbij speelt de mate van blootstelling een rol. De ambitie uit het Milieubeleidsplan luidt dat op het merendeel van de plaatsen waar mensen wonen, sporten of anderszins langdurig verblijven de concentratie luchtverontreinigende stoffen in 2010 beduidend lager is dan de toegestane grenswaarden (beduidend lager komt overeen met 36-38 ìg/m³). Hierbij is aangesloten bij het regionaal beleidskader duurzame stedebouw.
B4.2. Onderzoek luchtkwaliteit
Uitgangspunten onderzoek luchtkwaliteit
In het plangebied wordt de ontwikkeling van stationsgebied Sassenheim mogelijk gemaakt. Doordat deze nieuwe functies verkeer genereren, is het mogelijk dat de realisatie ervan gevolgen heeft op de luchtkwaliteit. Zodoende is onderzocht welke gevolgen de toename van verkeer heeft op de luchtkwaliteit in de omgeving. Tevens is de luchtkwaliteit ter plaatse van het plangebied onderzocht.
Onderzoeksmethode
De luchtkwaliteit als gevolg van de nabijgelegen wegen is berekend met behulp van het CAR II-programma). Het CAR II-programma geldt als het standaardrekenprogramma voor luchtkwaliteit in binnenstedelijke situaties met enige vorm van bebouwing. Het plangebied en zijn omgeving worden als zodanig aangeduid. De onderzochte wegen betreffen wegen met in enige mate bebouwing erlangs, waardoor van dit programma gebruik kan worden gemaakt. |
Gevolgen luchtkwaliteit voor de omgeving (verkeersaantrekkende werking)
Relevant voor de gevolgen van de beoogde ontwikkeling op de luchtkwaliteit in de omgeving is de toename van het aantal verkeersbewegingen. Om de gevolgen voor de luchtkwaliteit in de omgeving inzichtelijk te maken zijn de Wasbeekerlaan, de Wasbeeklaan en de Hoofdstraat als maatgevend genomen, aangezien op deze wegen de verkeerstoename relatief het grootst is. Indien aangetoond kan worden dat de ontwikkeling niet leidt tot overschrijdingen van de grenswaarden uit de Wlk langs deze wegen is daarmee aangetoond dat dit ook geldt voor de verdere omgeving. De concentratie luchtverontreinigende stoffen wordt immers lager naarmate een locatie verder van de wegas ligt.
Onderzoek luchtkwaliteit ter plaatse
In het kader van een goede ruimtelijke ordening is de luchtkwaliteit ter plaatse van de ontwikkeling onderzocht. Relevant in dit kader is de ontsluitingsweg, de Wasbeekerlaan. Indien direct langs deze weg voldaan wordt aan de grenswaarden uit de Wlk, kan zonder verdere berekeningen geconcludeerd worden dat dit ook het geval is ter plaatse van stationsgebied Sassenheim.
Invoergegevens
De verkeersintensiteiten op de Wasbeekerlaan, de Wasbeeklaan en de Hoofdstraat zijn weergegeven in tabel B4.1. Voor meer informatie hierover wordt verwezen naar de verkeersparagraaf.
Tabel B4.1 Verkeersintensiteiten (in mvt/etmaal)
straatnaam | 2008 | 2010 | 2018 | ||
excl. ontw. | excl. ontw. | incl. ontw. | excl. ontw. | incl. ontw. | |
Wasbeekerlaan (ten zuiden van Jagtlustkade) |
2.200 | 2.300 | 2.900 | 2.500 | 3.200 |
Wasbeeklaan | 200 | 200 | 300 | 300 | 300 |
Hoofdstraat (ten noorden van Wasbeekerlaan) |
10.700 | 11.100 | 11.200 | 12.500 | 12.600 |
Jagtlustkade | 2.900 | 3.000 | 3.100 | 3.400 | 3.500 |
Oosteinde | 6.100 | 6.100 | 6.300 | 7.100 | 7.300 |
In het CAR II-programma wordt daarnaast nog een aantal basisgegevens ingevoerd, zoals de rijksdriehoekscoördinaten voor het wegvak, de voertuigverdeling op de relevante wegen, de gemiddelde snelheid op deze wegen en het wegprofiel (wel/niet veel bomen en/of gebouwen). Conform de Regeling beoordeling Luchtkwaliteit worden de concentraties van stikstofdioxiden (NO2) en fijn stof (PM10) bepaald op maximaal 10 m van de wegrand. Bij het berekenen van de luchtkwaliteit met behulp van CAR II is deze afstand verrekend in de aan te houden afstand tot de wegas. Deze invoergegevens zijn weergegeven in tabel B4.2. Voor alle wegen is uitgegaan van 25 parkeerbewegingen.
Tabel B4.2 Invoergegevens
straatnaam | RD-coördinaten | voertuigverdeling (licht/middel/ zwaar) | weg- type | snelheids- type | bomenfactor | afstand tot de wegas (m) | |
X | Y | ||||||
Wasbeeker- laan | 95399 | 469991 | 0,78 / 0,13 / 0,09 | 3a | normaal stadsverkeer | 1 | 7 |
Wasbeek- laan | 95298 | 469628 | 0,94 / 0,04 / 0,02 | 1 | normaal stadsverkeer | 1 | 7 |
Hoofdstraat | 95103 | 470469 | 0,89 / 0,07 / 0,04 | 3a | normaal stadsverkeer | 1 | 7 |
Jagtlustkade | 94922 | 470026 | 0,66 / 0,20 / 0,14 | 3a | normaal stadsverkeer | 1 | 7 |
Oosteinde | 95008 | 469468 | 0,89 / 0,10 / 0,01 | 1 | stadsverkeer met minder congestie | 1 | 10 |
Resultaten onderzoek luchtkwaliteit
Resultaten CAR
In tabel B4.3 zijn de resultaten van de berekeningen direct langs de relevante wegen voor 2007, 2010 en 2017 vermeld. Hierbij is reeds rekening gehouden met de aftrek van de zeezoutbijdrage bij fijn stof.
Tabel B4.3 Berekeningsresultaten luchtkwaliteit verkeersaantrekkende werking
straatnaam |
stikstofdioxide (NO2) jaargemiddelde (in µg/m³) |
fijn stof (PM10) jaargemiddelde (in µg/m³) |
fijn stof (PM10) 24-uurgemiddelde (aantal overschrijdingen per jaar) |
|||
excl. ontw. | incl. ontw. | excl. ontw. | incl. ontw. | excl. ontw. | incl. ontw. | |
in 2008 | ||||||
Wasbeekerlaan | 26,7 * | n.v.t. | 19,9 | n.v.t. | 6 | n.v.t. |
Wasbeeklaan | 23,7 * | n.v.t. | 19,4 | n.v.t. | 5 | n.v.t. |
Hoofdstraat | 32,8 * | n.v.t. | 21,1 | n.v.t. | 9 | n.v.t. |
Jagtlustkade | 29,2 * | n.v.t. | 20,0 | n.v.t. | 6 | n.v.t. |
Oosteinde | 25,2 * | n.v.t. | 19,7 | n.v.t. | 5 | n.v.t. |
in 2010 | ||||||
Wasbeekerlaan | 24,1 | 24,8 | 18,9 | 19,0 | 3 | 4 |
Wasbeeklaan | 21,4 | 21,5 | 18,4 | 18,4 | 2 | 2 |
Hoofdstraat | 30,1 | 30,2 | 20,0 | 20,0 | 6 | 6 |
Jagtlustkade | 26,7 | 26,8 | 19,0 | 19,0 | 4 | 4 |
Oosteinde | 22,8 | 22,9 | 18,7 | 18,7 | 3 | 3 |
in 2018 | ||||||
Wasbeekerlaan | 19,0 | 19,4 | 17,3 | 17,4 | 0 | 0 |
Wasbeeklaan | 17,3 | 17,3 | 17,0 | 17,0 | 0 | 0 |
Hoofdstraat | 23,4 | 23,5 | 18,1 | 18,1 | 2 | 2 |
Jagtlustkade | 20,8 | 20,9 | 17,4 | 17,4 | 0 | 0 |
Oosteinde | 18,3 | 18,3 | 17,2 | 17,2 | 0 | 0 |
* Deze grenswaarde is in 2008 nog niet in werking getreden.
Resultaten langs Rijksweg A44
Op korte afstand van het plangebied ligt de A44. Het CAR II-programma is niet geschikt voor het rekenen langs snelwegen. De luchtkwaliteit rond het Rijkswegennet wordt jaarlijks door Rijkswaterstaat bepaald en beschreven in de 'rapportage Blk 2007'. Aan de hand van deze rapportage is de concentratie luchtverontreinigende stoffen ter hoogte van het beoogde stationsgebied (Wasbeeklaan) bepaald.
Uit de resultaten van Rijkswaterstaat blijkt dat er direct langs de rand van de A44 (in 2007) geen grenswaarden uit de Wlk worden overschreden. Dit is het geval wat betreft de jaargemiddelde concentraties voor stikstofdioxide (NO2) en fijn stof (PM10). De concentraties luchtverontreinigende stoffen zullen, als gevolg van maatregelen op Rijksniveau, schonere motorvoertuigen en een lagere achtergrondconcentratie, in de toekomst lager worden (zie ook berekeningsresultaten CAR).
De Wasbeeklaan kruist de snelweg, het plangebied ligt op een afstand van circa 40 m uit de rand van de A44. Ter hoogte van de ontwikkeling bedraagt de jaargemiddelde concentratie stikstofdioxide (NO2) 33,2 ìg/m³, voor fijn stof (PM10) gaat het om een jaargemiddelde concentratie van 27,4 ìg/m³. Ten opzichte van de achtergrondconcentraties betekend dit een bijdrage ten gevolge van het verkeer op de snelweg van respectievelijk 9,5 ìg/m³ en 1,9 ìg/m³. Als deze bijdragen worden opgeteld bij de met CAR berekende waarden langs de Wasbeeklaan, dan blijven de concentraties NO2 en PM10 ruim onder de gestelde grenswaarden.
Aangezien aan de rand van het plangebied wordt voldaan aan de grenswaarden uit de Wlk, zal dit binnen het hele plangebied het geval zijn. De concentratie luchtverontreinigende stoffen wordt immers lager naarmate de afstand tot de weg groter wordt.
Conclusie
Toetsing aan de Wlk
Uit de berekeningsresultaten blijkt dat de ontwikkeling een zeer beperkte bijdrage levert aan de concentratie luchtverontreinigende stoffen in de omgeving.
Dit is het geval wat betreft de jaargemiddelde concentratie voor stikstofdioxide langs de Wasbeekerlaan, Hoofdstraat en Jagtlustkade in 2010 en 2018 en de Wasbeeklaan en het Oosteinde in 2010. Met de bijdrage van de concentratie luchtverontreinigende stoffen ten gevolge van de A44 worden de grenswaarden tevens niet overschreden.
Daarnaast is er sprake van een geringe bijdrage aan de jaargemiddelde concentratie fijn stof langs de Wasbeekerlaan in 2010 en 2018. Ook levert de ontwikkeling een bijdrage aan het aantal overschrijdingen van het 24-uurgemiddelde voor fijn stof langs de Wasbeerkerlaan in 2010.
Deze toenames leiden echter in geen geval tot een overschrijding van één van de grenswaarden uit de Wlk. Langs geen van de onderzochte wegen worden grenswaarden uit de Wlk overschreden.
Aangezien op 10 m uit de as van de ontsluitende wegen wordt voldaan aan de grenswaarden uit de Wlk die in de betreffende onderzochte jaren van toepassing zijn, zal dit ook ter plaatse van de beoogde ontwikkeling het geval zijn. De concentraties luchtverontreinigende stoffen worden immers lager naarmate de locatie verder van de wegas ligt.
Geconcludeerd wordt dat ter plaatse van de beoogde ontwikkeling ruimschoots wordt voldaan aan alle grenswaarden uit de Wlk.
Toetsing aan Milieubeleidsplan
Uit de resultaten blijkt dat de concentraties luchtverontreinigende stoffen in 2010 beduidend lager zijn dan de gestelde grenswaarden. Hiermee wordt voldaan aan de ambitie uit het Milieubeleidsplan 2003-2010.