Plan: | Teylingen, NS-station Sassenheim |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1525.BP2009TEY01001-0402 |
Beleid en normstelling
Bij de realisatie van nieuwe functies dient rekening te worden gehouden met eventuele milieuhinder in de omgeving. Uitgangspunt daarbij is dat er ter plaatse van woningen sprake is van een aanvaardbaar woon- en leefklimaat en dat bestaande bedrijven niet in hun bedrijfsvoering worden beperkt.
De afstemming van bestaande en nieuwe functies is mogelijk door het aanhouden van zogenaamde richtafstanden. Hierbij kan gebruik worden gemaakt van de publicatie Bedrijven en Milieuzonering van het VNG (herziene versie, 2009). Bij deze richtafstanden wordt rekening gehouden met milieuaspecten als geur-, stof- en geluidshinder. De richtafstanden gelden ten opzichte van een rustige woonwijk. Uit jurisprudentie en de genoemde VNG-publicatie blijkt dat in het geval van een afwijkende referentiesituatie kleinere richtafstanden gelden.
Onderzoek
Op het plangebied wordt een nieuw stationsgebied (halte en voorplein) gerealiseerd. Op basis van de VNG-publicatie blijkt dat het station (SBI-code 601-1) valt in milieucategorie 3.2, waarvoor een richtafstand geldt van 100 m ten opzichte van een rustig woongebied. Het maatgevende milieuaspect voor deze richtafstand is geluid.
Aangezien er sprake is van een verhoogd hinderniveau door de invloed van de snelweg en de spoorbaan, worden het plangebied en de directe omgeving beschouwd als een gemengd gebied. In een gemengd gebied kan met één afstandsstap van de richtafstanden worden afgeweken. Voor de nieuwe stationshalte geldt derhalve een richtafstand van 50 m ten opzichte van gevoelige functies in de omgeving.
In de omgeving van het plangebied zijn enkele woningen gesitueerd. Ten westen van het plangebied zijn twee woningen (Wasbeeklaan 4 en 6) gesitueerd tussen het spoor en de snelweg. Deze woningen liggen op een afstand van ruim 65 m van de beoogde halte, hiermee wordt voldaan aan de richtafstand. Direct ten zuiden van het plangebied is een woning gesitueerd op het perceel Wasbeeklaan 37, de afstand tussen de bestaande woning en het beoogde perron is 48 m. Op basis van het akoestisch onderzoek in de verkeersparagraaf, blijkt dat de maatgevende voorkeursgrenswaarde ter plaatse niet wordt overschreden.
Conclusie
Er wordt geconcludeerd dat het aspect bedrijven en milieuhinder de uitvoering van het project niet in de weg staat.