direct naar inhoud van 4.1 Verkeersgeneratie
Plan: Teylingen, NS-station Sassenheim
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1525.BP2009TEY01001-0402

4.1 Verkeersgeneratie

De verkeersgegevens die ten grondslag liggen aan de onderzoeken met betrekking tot de verkeersafwikkeling en geluidshinder, zijn ontleend aan het rapport Verkeersveiligheid station Sassenheim. In deze rapportage worden de verkeersgegevens voor diverse wegen rondom het treinstation weergegeven. Tevens wordt op basis van de te verwachten reizigersaantallen en de modalsplit een inschatting gemaakt aangaande de vervoersstromen van en naar het treinstation. De verkeersgegevens zijn afkomstig uit het verkeersmodel 2005. De gehanteerde autonome groei bedraagt 1,5% per jaar. Er zijn geen relevante ontwikkelingen de komende periode gepland, waardoor aanleiding zou zijn om af te wijken van de autonome groei. Op basis van het verkeersveiligheidsrapport wordt gesteld dat:

  • de verkeersgeneratie als gevolg van de verkeersproductie van het station (het aantal motorvoertuigen dat naar het station rijdt en daar parkeert) 300 mvt/etmaal bedraagt;
  • de verkeersgeneratie als gevolg van de verkeersattractie van het station (het aantal motorvoertuigen dat naar het station rijdt om reizigers af te zetten/op te halen en taxi's) 376 mvt/etmaal bedraagt.

Er wordt uitgegaan dat 90% van het verkeer via de Wasbeekerlaan wordt afgewikkeld. Hiervan zal 20% via de Jagtlustkade en 70% via de Hoofdstraat het gebied verlaten. Daarnaast wordt aangenomen dat 10% van het verkeer via de Wasbeeklaan ten zuiden van het spoor de locatie zal bereiken. In tabel 4.1 zijn de verkeersintensiteiten weergegeven.

Tabel 4.1 Verkeersintensiteiten (afgerond op 100-tallen)

wegdeel
   
bron    2005    2007    2008    2018  
          excl.   incl.   toename t.o.v. 2007  
Wasbeekerlaan                
ten zuiden van Jagtlustkade   verkeers-
model  
2.100   2.200   2.200   2.500   3.200   46%  
ten noorden van Jagtlustkade   verkeers-
model  
2.100   2.200   2.200   2.500   3.000   37%  
Wasbeeklaan                
ten zuiden van viaduct A44   verkeers-
model  
200   200   200   300   600*   200%  
ten zuiden van spoortunnel tot Oosteinde   mechani-
sche telling  
200   200   200   300   330**   65%  
Hoofdstraat                
ten noorden van Wasbeekerlaan   verkeers-
model  
10.300   10.600   10.700   12.500   12.600   19%  
ten zuiden van Wasbeekerlaan   verkeers-
model  
10.000   10.300   10.500   12.200   12.500   22%  
Jagtlustkade   verkeers-
model  
1.300   2.900   2.900   3.400   3.500   21%  
Oosteinde   verkeers-
model  
5.800   6.000   6.100   7.100   7.300   22%  

* Uitgaande van de afsluiting van de spoortunnel.

** Afgerond op 10-tallen, om verschil inzichtelijk te maken.

Tabel 4.2 Voertuigverdeling

wegdeel
 
voertuigverdeling   dag-, avond- en nachtverdeling  
  licht   middel-
zwaar  
zwaar   dag   avond   nacht  
Wasbeekerlaan              
ten zuiden van Jagtlustkade   78%   13%   90%   7,0%  
2,6%  

0,7%  
ten noorden van Jagtlustkade   78%   13%   90%   7,0%  
2,6%  

0,7%  
Wasbeeklaan              
ten zuiden van viaduct A44   95%   4%   2%   7,0%  
2,6%  

0,7%  
ten zuiden van spoortunnel tot Oosteinde   95%   4%   2%   7,0%  

2,6%  


0,7%  
Hoofdstraat              
ten noorden van Wasbeekerlaan   89%   7%   4%   7,0%  
2,6%  

0,7%  
ten zuiden van Wasbeekerlaan   93%   5%   2%   7,0%  
2,6%  

0,7%  
Jagtlustkade   66%   20%   14%   7,0%   2,6%   0,7%  
Oosteinde   89%   10%   1%   7,0%   2,6%   0,7%