Plan: | Teylingen, NS-station Sassenheim |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1525.BP2009TEY01001-0402 |
De parkeerbehoefte is bepaald op basis van de referentiestations Voorhout en Nieuw-Vennep. Van deze stations is een gemiddeld autogebruik van 23% respectievelijk 31% bekend. Beide stations hebben een belangrijke stedelijke functie, maar vervullen geen rol als transferium. Voor Sassenheim wordt verondersteld dat het autogebruik ongeveer in overeenstemming is met station Voorhout, en wordt gesteld op 20%. Het station heeft dan vooral een belangrijke functie voor de kernen Sassenheim en Warmond en zal niet als P+R-station dienen voor verkeer vanaf de nabijgelegen autosnelweg A44. Verder is het niet wenselijk dat bijvoorbeeld verkeer naar de luchthaven Schiphol gebruik zal maken van het station om voor langere tijd de auto te parkeren.
Uitgaande van een autogebruik van 20% en een verkeersproductie van 75% levert dit 300 autobewegingen per etmaal op. Derhalve is er een parkeerbehoefte van 150 parkeerplaatsen. Om een mogelijke verschuiving in de modalsplit op te kunnen vangen, worden 250 parkeerplaatsen aangelegd. De parkeersituatie is daarmee goed te noemen.
Verder worden er vier Kiss & Rideplaatsen, 2 taxiplaatsen, 1 busplaats en 4 doelgroepenparkeerplaatsen (gehandicapten) gerealiseerd. Deze voorzieningen worden ten noorden van het station geprojecteerd. Op basis van het onderzoek Verkeersveiligheid wordt ervan uitgegaan dat 10% van het verkeer het station vanaf de zuidzijde (Wasbeeklaan) zal bereiken. Aan deze zijde worden geen parkeerplaatsen gerealiseerd en tevens geen Kiss & Ride.
Voor het fietsverkeer wordt in 560 stallingsplaatsen en 88 fietskluizen voorzien. Op basis van de modalsplit (fietsgebruik 50%) kan gesteld worden dat er voldoende parkeervoorzieningen zijn voor fietsverkeer. Een deel van deze parkeervoorzieningen wordt aan de zuidzijde van het station gerealiseerd.