Plan: | Teylingen, NS-station Sassenheim |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1525.BP2009TEY01001-0402 |
Onder het project 'Stedenbaan' hebben de provincie Zuid-Holland, gemeenten en NS Commercie een concept opgesteld voor stadsgewestelijk vervoer op de belangrijkste spoortrajecten in de Zuidvleugel van de Randstad. Binnen dit concept wordt onder meer voorgesteld om een nieuw stoptreinstation Sassenheim in de gemeente Teylingen, aan de spoorbaan tussen Schiphol en Leiden te realiseren. De bereikbaarheid van Sassenheim per openbaar vervoer zal door de komst van dit station sterk verbeteren. Tevens zal het station fungeren als overstaplocatie voor de recreatieve en toeristische gebieden rondom Sassenheim.
Station en voorplein
De entree van het station is aan de noordzijde van de Wasbeeklaan gesitueerd, tussen de spoorbaan en de A44. Vanaf het voorplein zijn twee opgangen naar het perron. Eén opgang met een normale trap en één opgang in de vorm van een hellingbaan.
Het voorplein zal worden ingericht voor 250 parkeerplaatsen voor langparkeren, vier Kiss & Rideplaatsen, twee taxistandplaatsen en vier invalidenparkeerplaatsen. Om het langwerpige parkeerterrein heen is een ontsluitingsweg voor auto's en busverkeer.
Voor fietsers zullen 280 fietsenplaatsen komen en 44 fietskluizen.
![]() |
![]() |
Impressie van voorplein | Impressie van zuidzijde |
Zuidplein
Het zuidplein is niet bereikbaar voor gemotoriseerd verkeer. Het terrein omvat fietsklemmen en -kluizen, een trap en een hellingbaan als opgang naar het perron. De beide opgangen zijn nagenoeg op dezelfde locatie gesitueerd. Tussen het zuidelijke perron en het voorplein zal overigens geen doorgang komen. De spoortunnel van de Wasbeeklaan vormt de verbinding tussen de voor- en zuidzijde.
Perron
Aan weerszijden worden aan de buitenzijde van het spoor de perrons aangelegd. De perrons hebben een lengte van minimaal 270 m. Op een afstand van circa 20 m van de Zandsloot zullen de perrons eindigen. Het perron zal een breedte krijgen van circa 4 m en ter hoogte van de opgangen naar de perrons nabij de abri's een breedte van circa 6,5 m.
Tunnel/viaduct
De tunnel onder de spoorlijn zal gezien de grote stromen van voetgangers en fietsers en de beperkte breedte vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid in ieder geval afgesloten worden voor gemotoriseerd verkeer naar het station. Gezien de beperkte doorrijhoogte is de tunnel ook niet geschikt voor de bus.
Spoortunnel/Wasbeeklaan
Het viaduct A44 zal moeten worden aangepast om busverkeer mogelijk te maken. Het bus- en autoverkeer in de verlaagde tunnelbak zal gescheiden worden van het langzame verkeer. Hiervoor wordt het viaduct A44 verbreed.
Viaduct A44/Wasbeekerlaan
Recreatief informatiepunt
Voor de nabijgelegen recreatieve functies in het gebied is het wenselijk om een recreatief informatiepunt te vestigen op het voorplein van het station. De openbaarvervoerreizigers kunnen bij het informatiepunt een impressie krijgen van de recreatiemogelijkheden in de omgeving.