Plan: | Supermarkt Veldstraat, Ulft |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.1509.BP000109-VA01 |
Het plangebied van dit bestemmingsplan ligt in het gebied waarvoor de gemeenteraad op 29 januari 2009 een verkeerscirculatieplan (VCP) heeft vastgesteld. Dit plan maakt onderdeel uit van de Structuurvisie Centrum Ulft en is opgesteld vanwege een te verwachte verkeerstoename door de herinrichting van het centrum en een stijging van het aantal inwoners. Het plan moet leiden tot een goede, veilige en duidelijke verkeersafwikkeling voor het centrum van Ulft. Daarvoor zijn in het VCP voorstellen gedaan voor de toekomstige verkeerscirculatie van het personenverkeer en het vrachtverkeer. E.e.a. is verwoord in de volgende afbeeldingen.
verkeerscirculatieplan personenverkeer
verkeerscirculatieplan vrachtverkeer
Doel van het verkeerscirculatieplan is optimalisering van de ontsluiting van het centrum van Ulft door:
Onderdeel van het verkeerscirclatieplan is de realisatie van een dwarsverbinding tussen de Middelgraaf en de Veldstraat, die al tijdelijk is aangelegd. Aangezien over de haalbaarheid van deze dwarsverbinding onzekerheid is ontstaan, is onderzoek verricht naar mogelijke alternatieven die er zijn als deze dwarsverbinding niet wordt gerealiseerd. Met de realisatie van een supermarkt aan de Veldstraat is de beoogde dwarsverbinding zeer zeker niet haalbaar. Dit maakt aanpassing van het verkeerscirculatieplan uit 2009 noodzakelijk.
In het onderzoek is derhalve gekeken welke veranderingen er optreden als er geen "nieuwe" dwarsverbinding wordt gerealiseerd en hoe de negatieve effecten daarvan beperkt kunnen worden door gebruik te maken van circulatiemaatregelen. Het rapport beperkt zich daarbij tot het personenautoverkeer, waarbij een drietal varianten zijn onderzocht. De variant "verdelen centrumverkeer" geniet uiteindelijk de voorkeur. In deze variant vormen de Kerkstraat - Middelgraaf en Bongersstraat - Keurkamer de hoofdentrees van het centrum. Voor het autoverkeer in het centrum van oost naar west en omgekeerd ontstaat een route ten zuiden van het voetgangersgebied. Van oost naar west vanaf de Keurkamer via de Diergaarde naar de Middelgraaf. Van west naar oost rijdt het centrumverkeer via de Middelgraaf en het Heggenseveld en Kortestraat naar de Keurkamer. E.e.a. is in de volgende afbeelding weergegeven:
Voorkeursvariant 2012 Bron: Onderzoek Goudzappel Coffeng 12 december 2012
Voor het bevoorradingsverkeer gelden andere routes van en naar het centrum. Uitgangspunt is dat het vrachtverkeer minimaal gebruik maakt van de woonstraten. Voor het vrachtverkeer geldt dat voor het binnenrijden van Ulft al een keuze is gemaakt voor een westelijke of oostelijke route, afhankelijk van de eindbestemming. Onderstaand kaartbeeld maakt inzichtelijk welke routes het vrachtverkeer dienen te gebruiken met een route vanuit het noorden. De routes worden met bebording aangegeven en gecommuniceerd met de winkeliers.
Voorgestelde routes vrachtverkeer (oost en west) Bron: Onderzoek Goudzappel Coffeng 12 december 2012
Om te komen tot de realisatie van een supermarkt aan de Veldstraat in Ulft is dit bestemmingsplan opgesteld op basis van het voorlopig bouwontwerp d.d.15 februari 2013. Aan de hand daarvan is tevens een parkeerbalans opgesteld (bijl. 10).
Gelet op de ligging van het plangebied in het centrum van Ulft zijn de in 2007 vastgestelde parkeernormen van toepassing. Daarbij hebben de landelijke parkeerkencijfers van het CROW aan de basis gestaan. Voor dit plangebied houdt dat in, dat er een parkeernorm van 2,815 / 100 m2 bvo (=bruto vloeroppervlak) voor bezoekers wordt gehanteerd en een norm van 0.469 / 100 m2 bvo voor werknemers. Een totale norm aldus van 3,3, dat daarmee tussen de minimale (3,0) en maximale parkeernorm (4,5) ligt.
Aan de hand van het voorlopig bouwontwerp d.d. 15 februari 2013 is het bruto vloeroppervlak (bvo) vastgesteld op 2.693 m2.
Voor bezoekers zijn aldus 75,81 (2,815 x 26,93) parkeerplaatsen nodig en voor werknemers 12,63 parkeerplaatsen (0,469 x 26,93). In totaal komt het benodigd aantal parkeerplaatsen daarmee uit op 88,44, afgerond 89 parkeerplaatsen. Het voorlopig bouwontwerp voorziet in de realisatie van een parkeerdek voor in totaal 78 parkeerplaatsen en 9 parkeerplaatsen aan de westzijde van de supermarkt t.b.v. het personeel. Het totaal komt hiermee op 87 parkeerplaatsen. Door de inrichting van het parkeerterrein t.b.v. het personeel effectiever in te richten wordt voldaan aan de gemeentelijke parkeernorm.
In de voorbereidende besprekingen om te komen tot de realisatie van een supermarkt aan de Veldstraat in Ulft, zijn met de ontwikkelaar afspraken gemaakt over het aantal benodigde fietsstallingsplaatsen. De situering zal nabij de ingang van de supermarkt aan de Veldstraat zijn. Op basis van de Fietsparkeerkencijfers 2010 (Fietsberaad) dient voorzien te worden in minimaal 70 en maximaal 103 fietsstallingsplaatsen. Bij de inrichting van de openbare ruimte wordt hiermee rekening gehouden.
Geconcludeerd kan worden dat vanuit het aspect verkeer en parkeren geen belemmeringen bestaan ten aanzien van de voorgenomen ontwikkelingen.