direct naar inhoud van 5.4 Verkeer en parkeren
Plan: Kom Sinderen, locatie Kromkamp e.o.
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.1509.BP000060-DE01

5.4 Verkeer en parkeren

Bij nieuwe ontwikkelingen dient rekening te worden gehouden met verkeer en parkeren. Hierbij is het van belang om een goede bereikbaarheid en voldoende parkeermogelijkheden te hebben.

De nieuwe locatie zal worden ontsloten door twee wegen, één vanaf de Aaltenseweg en één vanaf de Kapelweg. De toegangswegen staan in verbinding met elkaar. Op deze manier wordt het toekomstige verkeer verdeeld. De verwachting is dat dit geen knelpunten oplevert.

Parkeren

In onderstaande parkeerberekening wordt deze woning apart berekend, omdat er vanuit parkeren geen relatie is met de locatie Kromkamp. Behalve de woningen moet ook rekening worden gehouden met het buurtschapshuis dat naast Kromkamp ligt.

Woningen locatie Kromkamp

Op deze plek komen 6 vrijstaande woningen, 10 twee-onder-één-kapwoningen en 6 rijwoningen. De benodigde parkeerruimte wordt berekend aan de hand van de CROW-kencijfers. Voor dure woningen gaan we uit van een norm van 2,2 pp per woning, woningen in de middencategorie kennen een norm van 1,9 pp per woning en goedkope woningen 1,7.

Voor deze locatie betekent dit het volgende:

  • 6 x 2,2 (vrijstaande woningen) = 13,2 pp;
  • 10 x 1,9 (twee-onder-één-kap) = 19 pp;
  • 6 x 1,7 (rijwoningen) = 10,2 pp.


In totaal zijn er voor de woningen 42,4 parkeerplaatsen nodig. Er zijn in het plangebied parkeerplaatsen in de openbare ruimte opgenomen, daarnaast kan waarschijnlijk (deels) op eigen erf worden geparkeerd. Uit het stedenbouwkundig plan blijkt nu nog niet goed waar dit precies kan en hoeveel ruimte er op eigen terrein beschikbaar is. Op dit moment wordt daarom uitgegaan van:

  • vrijstaande woningen: 4 woningen garage met oprit (1,0 pp) en 2 woningen garage met lange oprit (1,3 pp);
  • twee-onder-één-kap: 4 woningen met enkele oprit (ruimte voor 1 auto, telt mee als 0,8 pp) en 6 woningen met lange oprit (ruimte voor 2 auto's, telt mee als 1,0 pp);
  • rijwoningen: geen parkeerruimte op eigen erf.


Hiervan uitgaande betekent dit dat op eigen erf 4 + 2,6 + 3,2 + 6 = 15,8 pp beschikbaar zijn. Daarnaast zijn in de openbare ruimte 28 parkeerplaatsen beschikbaar (naast 35 voor het buurtschapshuis). In totaal gaat het om 43,8 parkeerplaatsen, wat voldoende is voor het voorgenomen bouwplan. Kanttekening is wel dat er bij een aantal woningen parkeerruimte op eigen erf moet worden gerealiseeerd. Gezien de soort woningen en de ruime kavels zal dit geen probleem zijn.


Buurtschapshuis

Het buurtschapshuis heeft een oppervlakte van bijna 600 m2 bvo (gegevens Ingrid). Voor een cultureel centrum/wijkgebouw geldt een parkeernorm van 4 pp per 100 m2 bvo. Dit betekent dat er ongeveer 24 parkeerplaatsen nodig zijn. Er zijn 35 parkeerplaatsen beschikbaar, dus ruim voldoende. Daarnaast is er een overloopterrein beschikbaar bij evenementen.


Woning Kapelweg

Aan de Kapelweg wordt nog een vrijstaande woning gerealiseerd. Hiervoor geldt een parkeernorm van 2,2 parkeerplaats. Het bezoekersaandeel hiervan is 0,3 pp. Hiervoor is elders wel plek, bijv. bij het buurtschapshuis. In de directe nabijheid van de woning is echter weinig ruimte. Er kan eventueel wel op de weg worden geparkeerd, maar het is in deze nieuwe situatie veel fraaier en ook netter richting de buurt om het parkeren op eigen terrein op te lossen. Er zal dan minstens een garage met dubbele oprit (min. 4,5 meter breed) moeten komen. Deze wordt gerekend als 1,8 pp.