direct naar inhoud van 5.1 Wro, Wabo en bestemmen
Plan: Noordersluis 2012
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0995.BP00035-VG01

5.1 Wro, Wabo en bestemmen

Het bestemmingplan valt onder de Wet ruimtelijke ordening (Wro). Het bestemmingsplan is opgezet volgens de wettelijke regelgeving en qua systematiek volgens de Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen (SVBP 2008), met inachtneming van de aanpassingen die voortvloeien uit de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) die op 1 oktober 2010 in werking is getreden. Het plan is digitaal raadpleegbaar uitgevoerd. Het digitale plan verschaft de burger 'online' informatie over het bestemmingsplan. Bovendien is de digitale versie bedoeld voor uitwisseling van gegevens binnen de gemeente en met andere overheidsinstanties.

Handboek bestemmingsplannen Lelystad
Naast dat het bestemmingsplan voldoet aan de Wro en de Wabo, voldoet het (waar mogelijk) ook aan het handboek van de gemeente Lelystad. Het handboek maakt het mogelijk om bestemmingsplannen te maken die op vergelijkbare manier zijn opgebouwd en op eenzelfde manier worden verbeeld.

Globaal en flexibel bestemmen
Het gemeentebestuur heeft in 2010 het besluit genomen om bestemmingsplannen globaler en flexibeler op te zetten. Hierbij wordt het gemakkelijker mogelijk om functies uit te wisselen en flexibeler om te gaan met bijvoorbeeld de afmetingen van gebouwen en bepaalde functies. Ook dit bestemmingsplan is op die manier opgezet. Uitgangspunt is dat waar mogelijk de verschillende bestemmingen ten opzichte van de "oude" manier van bestemmen veel meer uitwisselbaar zijn gemaakt. Vervolgens is op de verbeelding de ruimtelijke hoofdstructuur als basis neergelegd. Dit betekent dat alleen de hoofdwater- en de hoofdwegenstructuur nog op de plankaart terug te vinden zijn met de bestemming "Verkeer" en "Water". De overige water- en wegenstructuren zijn ondergebracht in de bestemming "Bedrijventerrein", waaraan zij ten dienste staan. De voor Noordersluis kenmerkende groene begeleiding van de hoofdwegenstructuur is echter wel teruggekomen op de verbeelding.
Aan bestaande en nieuwe bedrijven wordt zo veel als mogelijk maximale ruimte voor ontwikkeling geboden. Zo is geen bebouwingspercentage meer opgenomen. Wel dient rekening te worden gehouden met de bouwgrenzen en parkeren op eigen erf, met de daarvoor geldende parkeernormen.