Plan: | Lelystad - Luchthaven |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0995.BP00030-VG02 |
In het aanwijzingsbesluit (2009) zijn voorzetten gedaan voor afspraken over de verdeling van de kosten. De kosten zijn onder te verdelen in verschillende kostenposten. In het aanwijzingsbesluit is enerzijds uitgegaan van de uitvoerbaarheid van het plan inclusief de baanverlenging en anderzijds zonder de baanverlenging. Voor de situatie in dit bestemmingsplan is in eerste instantie de situatie zonder baanverlenging van belang. De situatie inclusief de baanverlenging wordt echter via een wijzigingsbevoegdheid mogelijk gemaakt en is daarom ook van belang.
Ontwikkeling luchthaven
De exploitant heeft aangegeven welke financiële effecten de voorgenomen uitbreiding heeft op de exploitatie van de luchthaven. Het uitgangspunt daarbij is dat alle investeringen in het eerste jaar plaatsvinden. Daarbij wordt uitgegaan van het op gang komen van de passagiersstroom in het tweede jaar. De passagiersstroom loopt op van 500.000 in het tweede jaar, naar 900.000 in het derde jaar en ruim 1.000.000 in het vierde jaar.
Er is rekening gehouden met een investeringsvolume van ruim € 39 miljoen. Hierin zijn de volgende aspecten begrepen: de aanleg van de verlengde start- en landingsbaan, een parallelle taxibaan en een nieuwe (bescheiden) passagiersterminal met voorzieningen. Deze laatste wordt gebouwd voor het maximale aantal passagiers.
De Schiphol Group heeft in het "Convenant ontwikkeling luchthaven Lelystad" (november 2007) toegezegd te investeren in de luchthaveninfrastructuur. Op grond van het voorgaande kan binnen een periode van 4 tot 5 jaar een positief netto resultaat worden bereikt.
Ontwikkeling bedrijventerrein
Naast de luchthaven wordt ook luchthavengebonden en platformgebonden bedrijvigheid in het plangebied mogelijk gemaakt. De kosten die hierbij gemaakt moeten worden voor bijvoorbeeld bouwrijp maken, kunnen gedekt worden door de uitgifte van de grond.