direct naar inhoud van 2.1 Historische kenschets
Plan: Lelystad - Luchthaven
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0995.BP00030-VG02

2.1 Historische kenschets

Lelystad Airport

Bij het ontstaan van Flevoland waren in de provincie diverse grasbanen aangelegd voor de vliegtuigen die nodig waren voor het droogleggen van de polder. De verschillende grasbanen waren niet efficiënt; er moest een locatie worden gekozen voor een vliegveld, dat in de toekomst kon uitbreiden voor groter luchtverkeer. In 1973 werd Lelystad Airport officieel een vliegveld, maar had alleen een grasbaan. Door het relatief vele verkeer moest er een verharde baan komen. Die kwam in 1981 gereed, twee jaar na het verharden van de taxibaan. Lelystad Airport groeide in het begin goed, maar bereikte niet de zakelijke functie waarvoor het bestemd was. In 1991 werd de landingsbaan verlengd naar de huidige lengte van 1.250 meter, met een RESA van 600 meter. en uitgebreid met de benodigde verlichting. In 1993 heeft de gemeente Lelystad Airport verkocht aan de Schiphol Group, waarmee het de huidige naam kreeg. Daarbij hebben de gemeente en de provincie aangegeven zich in te willen spannen om uitbreidingen van de luchthaven mogelijk te maken.

afbeelding "i_NL.IMRO.0995.BP00030-VG02_0003.png"

De huidige ontvangst- en vertrekhal

 

Bedrijventerrein luchthaven

Het bedrijventerrein bij de luchthaven is ontstaan vanuit de wens om luchthavengerelateerde bedrijven een vestigingsmogelijkheid te bieden. Het terrein is sinds het ontstaan ervan uitgegroeid tot een bedrijventerrein waarvan circa 20 ha uitgegeven is voor hoofdzakelijk luchthavengerelateerde bedrijven. In de loop van de tijd zijn ook functies als een luchtvaartthemapark (Aviodrome, verplaatst vanaf Schiphol) en een hotel toegevoegd aan het terrein bij de luchthaven.