Plan: | Lelystad - Luchthaven |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0995.BP00030-VG02 |
Ten zuiden van Lelystad ligt Lelystad Airport (onderdeel van de Schiphol-group), een vliegveld met een belangrijke regionale functie. Al lange tijd wil het vliegveld uitbreiden tot een moderne regionale luchthaven, als satelliet van Schiphol, waar benodigde opvang van vluchten van Schiphol plaats kan vinden (Twin-Airport). Daarbij gaat het om zakelijke vluchten, waarbij gebruik kan worden gemaakt van een Boeing 737 of Airbus A320, of daar-mee te vergelijken vliegtuigen. Hiervoor moet onder andere de start- en landingsbaan worden verlengd en is het gewenst een nieuwe terminal met platform te bouwen.
Basis in beleid
Al langere tijd bestaan uitbreidingswensen voor de luchthaven van Lelystad. De provincie Flevoland en gemeente Lelystad zien het belang van de uitbreiding en zijn positief hierover. In het Omgevingsplan Flevoland en het Structuurplan Lelystad 2015 is de uitbreiding van de luchthaven in het toekomstbeleid opgenomen. Daarbij wordt ook uitbreiding van de bedrijvigheid bij de luchthaven voorzien.
De aanwijzing
De luchthaven kan echter niet zomaar uitbreiden, hiervoor is een luchthavenbesluit (voorheen aanwijzingsbesluit) van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu nodig. De luchthaven heeft al wel een aanwijzing gekregen voor kleinere luchtvaart (1991), die in 2001 is vernieuwd. Deze aanwijzing biedt echter onvoldoende ruimte voor de gewenste uitbreiding naar 2.100 meter.
In mei 2008 heeft Lelystad Airport een nieuw aanwijzingsverzoek ingediend bij de (toenmalige) minister van Verkeer en Waterstaat (VenW), om de gewenste uitbreiding mogelijk te maken. Uitgangspunten daarbij waren:
De minister heeft op 16 oktober 2009 het aanwijzingsbesluit genomen, het is op 16 mei 2010 in werking getreden, maar 7 december 2011 vernietigd door de Raad van State. Het aanwijzingsbesluit van 2001 is daarmee het geldende besluit voor Lelystad Airport. De Commissie Alders heeft inmiddels wel weer een nieuw advies uitgebracht waarbij zij aangeeft achter de hiervoor genoemde uitgangspunten te blijven staan. Voor 1 november 2014 moet voor de luchthaven van Lelystad een nieuw luchthavenbesluit zijn genomen.
Het planMER van de aanwijzing
Voor het aanwijzingsbesluit van 2009 is een milieueffectrapport opgesteld. Hierin zijn onderzoeken gedaan naar de effecten van de ontwikkeling, waarbij de uitgangspunten, zoals hiervoor opgenomen, het uitgangspunt waren. Door de vernietiging van het aanwijzingsbesluit is de basis voor het planMER verdwenen. De resultaten van het planMER echter niet, omdat de wens om de luchthaven uit te breiden vanuit de verschillende partijen nog steeds bestaat en er voldoende aanwijzingen zijn dat dit ook gaat plaatsvinden. Voor het nieuwe luchthavenbesluit wordt een MER-procedure doorlopen.
Doel
Het provinciale en gemeentelijke beleid, de hiervoor opgenomen uitgangspunten voor het (nieuwe) luchthavenbesluit, het Masterplan en de gemeentelijke reactie daarop vormen de aanleiding voor dit nieuwe bestemmingsplan. Deze stukken zijn beleidsuitgangspunten, op basis waarvan de gemeente Lelystad dit bestemmingsplan voor de gewenste ontwikkeling van de luchthaven van Lelystad op heeft gesteld. Hierbij moet worden opgemerkt dat de verlenging van de start- en landingsbaan (en de bouw van de nieuwe terminal) pas mogelijk wordt gemaakt is na de vaststelling van het luchthavenbesluit, waarvoor dan een nieuwe MER is gemaakt.