direct naar inhoud van 6.4 Verkeer
Plan: Centrum Venlo
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0983.BP201227CENTRVENLO-VA02

6.4 Verkeer

Het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan 2005-2015 (GVVP) geeft een wegenstructuur voor Venlo aan, met een stelsel van hoofdwegen (autosnelwegen en hoofdontsluitingswegen) (zie ook 3.2.2 Ruimtelijk beleid). De overige straten krijgen dan alleen nog met het eigen verkeer van wijk of buurt te maken en blijven daardoor rustig.

afbeelding "i_NL.IMRO.0983.BP201227CENTRVENLO-VA02_0035.jpg"

Kaart hoofdwegenstructuur

afbeelding "i_NL.IMRO.0983.BP201227CENTRVENLO-VA02_0036.jpg"

Uitsnede centrum

In het GVVP zijn de Eindhovenseweg, Roermondsepoort, Koninginnesingel, Burg. van Rijnsingel en de Krefeldseweg aangeduid als primaire hoofdontsluitingswegen. De Goltziusstraat, Puteanusstraat en de St. Urbanusweg zijn aangemerkt als secundaire hoofdontsluitingsweg.

Deze ontsluitngswegen in het plangebied zijn bestemd als Verkeer. De overige, niet doorgaande, wegen zijn bestemd als Verkeer - Verblijfsgebied. Binnen deze bestemming zijn bijvoorbeeld ook speelvoorzieningen toegestaan. Parkeren is mogelijk binnen diverse bestemmingen, waaronder de bestemming Groen.

Parkeren

In het centrum liggen momenteel 4 grote parkeergarages (Roermondsepoort, Maasboulevard, Arsneaal en Nolensplein), daarnaast zijn er momenteel nog drie grote parkeerterreinen in het centrum (Maaskade, bovendek Nolensplein en locatie Weerdtoren). Deze parkeerlocaties voldoen op normale momenten prima in de parkeerbehoefte en is er zelfs een ruim overschot op de doordeweekse dagen. Op drukke koopdagen ontstaat er echter een piekbehoefte waabij de vraag groter is dan het aanbod. Uit recent onderzoek is gebleken dat deze piekbehoefte echter onvoldoende financiƫle dekking biedt voor de bouw van een nieuwe parkeergarage. Om toch tegemoet te komen aan de vraag naar parkeerplaatsen op deze piekmomenten worden er alternatieve parkeerlocaties aangelegd op bestaande (niet bebouwde) percelen. Afhankelijk van de toekomstige ontwikkeling op deze locaties zijn deze parkeerplaatsen van tijdelijke aard. Daarnaast wordt er ook gestudeerd op toekomstige park and ride/walk locaties aan de rand van het centrum.

Fietsverkeer

Voor het fietsverkeer komt het GVVP ook met een hoofdstructuur. In noord zuid richting loopt de fietsruggengraat dwars door het centrum via de Nieuwstraat, Grote Kerkstraat, St. Martinusstraat. Daarnaast zijn er een aantal primaire fietsroutes opgenomen. Noord-zuid langs de maas via de maaskade, weerdsprong en oost-west via de Peperstraat, St. Jorisstraat, Keulerstraat. Fietsen in het voetgangersgebied is alleen toegestaan buiten de winkeluren en op enkele (terras) locaties zelfs helemaal verboden.