direct naar inhoud van 4.11 Mer-regelgeving
Plan: Mosaïque-N271
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0893.BP12MOSAN271NBG-VA01

4.11 Mer-regelgeving

Toetsingskader

In onderdeel C en D van de bijlage bij het Besluit m.e.r. is aangegeven welke activiteiten of projecten in het kader van het bestemmingsplan planmer-plichtig, projectmer-plichtig of mer-beoordelingsplichtig zijn. Voor deze activiteiten zijn in het Besluit m.e.r. drempelwaarden opgenomen. Daarnaast dient het bevoegd gezag bij de betreffende activiteiten die niet aan de bijbehorende drempelwaarden voldoen, na te gaan of sprake kan zijn van belangrijke nadelige gevolgen voor het milieu, gelet op de omstandigheden als bedoeld in bijlage III van de EEG-richtlijn milieueffectbeoordeling. Deze omstandigheden betreffen:

  • de kenmerken van de projecten;
  • de plaats van de projecten;
  • de kenmerken van de potentiële effecten.

Onderzoek en conclusie

De voorgenomen ontwikkelingen in het plangebied zouden kunnen worden aangemerkt als 'de wijziging of uitbreiding van een autosnelweg of autoweg' zoals genoemd in categorie D1.1 uit de D-lijst in de bijlage bij het Besluit m.e.r. Het plan maakt de wijziging van een bestaande autoweg mogelijk, ervan uitgaande dat de bestaande weg voldoet aan de definitie 'autoweg' zoals die wordt gehanteerd in het Besluit mer:

'een voor autoverkeer bestemde weg die alleen toegankelijk is via knooppunten of door verkeerslichten geregelde kruispunten en waarop het verboden is te stoppen of te parkeren'.

De wijziging vindt plaats in een wegvak dat wordt begrensd door gelijkvloerse, door verkeerslichten geregelde kruisingen of rotondes (waaronder de beoogde ovonde). Gelet op de kenmerken van het plan (zoals het korte tracé waar de wijziging plaatsvindt in vergelijking met de drempelwaarde van 5 km uit het Besluit m.e.r.), de plaats van het project en de kenmerken van de potentiële effecten zullen geen belangrijke negatieve milieugevolgen optreden. Dit blijkt ook uit de onderzoeken naar de verschillende milieuaspecten zoals deze in voorgaande paragrafen zijn opgenomen. Voor dit bestemmingsplan is dan ook geen mer-procedure of mer-beoordelingsprocedure noodzakelijk conform het Besluit m.e.r.

Verder is sprake van de aanleg van een nieuwe weg bij sport- en zalencentrum Den Asseldonk. Omdat deze binnenstedelijk gelegen weg niet aan beide zijden begrensd wordt door knooppunten en stoppen op de rijbaan niet verboden is, wordt de weg niet beschouwd als autoweg in de zin van het Besluit m.e.r. en geldt voor de aanleg van deze weg geen mer-(beoordelings)plicht.