direct naar inhoud van 3.1 Ruimtelijke karakteristiek
Plan: Beeker Hoek, herziening 2009
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0888.BPBEEKERHOEK09-VA01

3.1 Ruimtelijke karakteristiek

Stedenbouwkundige en landschappelijke karakteristiek

Stedenbouwkundig en landschappelijk gezien kan Beeker Hoek worden getypeerd als een stadsrandzone, waarin stedelijke functies de boventoon voeren. Het deelgebied dat gelegen is ten oosten van de autosnelweg (A2) biedt voor een groot deel ruimte aan het winkelcentrum Makado en de daarbij behorende parkeerterreinen. Rondom de Makado is een aantal bedrijven gesitueerd. De gronden die gelegen zijn tussen de Makado en de spoorlijn zijn ingevuld met bedrijvigheid. Langs de spoorlijn is aan de Middelweg een smalle groenstrook aanwezig. Tussen de Wethouder Sangersstraat en de Dr. Schaepmanlaan

is een bredere groenstrook met dichte beplanting van circa 45 meter breed aanwezig als visuele overgang naar het woongebied. Daarnaast zijn aan de Dr. Schaepmanlaan een 9-tal bedrijfswoningen gelegen.

Het deelgebied dat gelegen is ten westen van de autosnelweg heeft een stedenbouwkundig rommelig beeld. Aan de noordzijde is het station Beek-Elsloo gelegen. In de hoek tussen de spoorlijn en de autosnelweg is het uitgaanscentrum Mondial gelegen met bijbehorende parkeerplaats. Aansluitend hieraan hebben zich een aantal bedrijven gevestigd. Ten zuiden en zuidwesten van de Stationstraat en de Schuttersstraat is een soortgelijke ontwikkeling, met stedelijke en bedrijfsfuncties, waarneembaar als aan de noordoostzijde van de Stationstraat en langs Aan de Drie Heren.

Aan de zuidzijde sluit het gebied aan op het landelijke gebied. Terwijl het overige plangebied redelijk vlak is, is er in dit gebied duidelijk meer reliƫf. Het terrein stijgt hier van globaal 75m+NAP ter hoogte van de Stationstraat tot 80/85m +NAP aan de zuidelijke rand van het plangebied. Verder naar het zuiden loopt deze glooiing op om ter hoogte van Catsop de hoogte van 100m+NAP te bereiken. In het verleden heeft in de overgang tussen het buitengebied en de bebouwing langs de Stationstraat een aantal ontwikkelingen plaatsgevonden, dat sporen heeft achtergelaten in het landschap. Achter de steenfabriek Facade heeft kleiwinning plaatsgevonden ten behoeve van de baksteenfabricage. Hierdoor zijn terrasachtige terreinsituaties en hoge taluds ontstaan. Er wordt momenteel geen klei meer gewonnen. Een deel van het ontginningsgebied is later gebruikt als vuilstort, een deel door de steenfabriek voor het storten van puin. Een groot deel van de ontginning is reeds afgewerkt en beplant. De resterende hoogteverschillen en begroeiing vormen een duidelijke begrenzing en afscherming van de bedrijfsfuncties.

Meer naar het westen langs de Schuttersstraat is deze begrenzing minder duidelijk en vormt de aanwezige bedrijfsbebouwing nog een storend element in het landschap.