Plan: | Schaesberg-Zuid |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | beheersverordening |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0882.BVKOMSCHZUID03001-VG01 |
Op basis van de risicokaart zijn geen risicovolle objecten in het besluitgebied of de directe omgeving aanwezig die in het kader van externe veiligheid nader geanalyseerd moeten worden.
Groepsrisicokaart transport
Effect afstandenkaart transport
Het risico op ongevallen in en rondom het besluitgebied komt voornamelijk voor o ter hoogte van de spoorlijn Heerlen-Aken, in het uiterste noorden van het besluitgebied. Uit de groepsrisicokaarten transport van de gemeente Landgraaf blijkt dat het groepsrisico als gevolg van het vervoer van gevaarlijke stoffen kleiner is dan de oriëntatiewaarde. Een nader onderzoek naar externe veiligheidsrisico's vanwege de aanwezige spoorlijn is derhalve niet nodig.
Rondom het besluitgebied zijn enkele locaties waar gevaarlijke stoffen aanwezig zijn. Ook is in het zuidelijke puntje van het besluitgebied een tankstation met LPG vulpunt. Dit station heeft overeenkomstig de milieuvergunning een doorzet van maximaal 1.500 m3/jaar. Hett plaatsgebonden risico bedraagt 40 meter. Het invloedsgebied groepsrisico bedraagt 150 meter.
Risicokaart
In 2009 is voor het LPG-tankstation een groepsrisico-analyse uitgevoerd (AVIV, rapportnr 091584; 26 oktober 2009). Daarin wordt geconcludeerd dat het groepsrisico bij bevoorrading overdag kleiner is dan de oriëntatiewaarde en dat dit groepsrisico nagenoeg volledig wordt bepaald door het lossen van de tankauto. Het maximum aantal slachtoffers is circa 50. Het groepsrisico is bij bevoorrading 's avonds groter dan bij bevoorrading overdag. Bij bevoorrading 's avonds is het groepsrisico eveneens kleiner dan de oriëntatiewaarde en het maximum aantal slachtoffers bedraagt circa 100. Als de tankauto is voorzien van een hittewerende coating dan neemt het groepsrisico af.
Het aantal personen binnen het besluitgebied neemt naar verwachting niet toe, omdat uitsluitend de bestaande situatie wordt vastgelegd. Er zullen geen nieuwe activiteiten/ontwikkelingen plaatsvinden die meer mensen aantrekken. Kortom de personendichtheid zal naar verwachting gelijk blijven.
Nu de normering onder de oriëntatiewaarde blijft, wordt het aspect externe veiligheid aanvaardbaar geacht.