direct naar inhoud van 4.1 Ruimtelijke en functionele kwaliteit
Plan: Wolberg
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0858.BPwolberg-VA01

4.1 Ruimtelijke en functionele kwaliteit

In dit hoofdstuk wordt ingegaan op de karakteristiek, de functies en de structuur van het plangebied. Deze zal bestaan uit een beschrijving van de ruimtelijke- en functionele structuur.

4.1.1 Ruimtelijke structuur

Het grootste gedeelte van de Wolberg bestaat uit gemengde bebouwing. Kenmerkend voor gebied zijn de smalle, diepe kavels gelegen aan oude wegenstructuren, zoals de Zandbergstraat en de Zeelberg. Het gebied kent over het algemeen een vrij hoge bebouwingsdichtheid. De verdichting van het gebied heeft over een langere periode plaatsgevonden. De verdichting over een langere periode heeft tot gevolg gehad dat er een grote diversiteit aan bebouwing in het gebied staat wat een gevarieerd gevelbeeld oplevert. Oude, karakteristieke boerderijen worden afgewisseld door vrijstaande-, twee-onder-een-kap- en geschakelde eengezinswoningen. De bebouwing is veelal haaks danwel evenwijdig gesitueerd aan de weg, waarbij de rooilijn volgend is aan het verloop van de weg.
De bebouwing bestaat over het algemeen uit één, maximaal twee bouwlagen met kap. De veelvoorkomende zadeldaken (met name twee-onder-één-kap- en geschakelde woningen) worden afgewisseld met (samengestelde) schild- en piramidedaken (vrijstaande woningen).

De Scheepsvork en omgeving is een inbreidingslocatie tussen de vooroorlogse lintbebouwing van de Wolbergstraat, Ramstraat en het Scheperseind. Door de onregelmatige begrenzing van de locatie is de stedenbouwkundige samenhang van de inbreiding beperkt. Dit resulteert in een onoverzichtelijk stratenpatroon en een gevarieerde situering van de woonbebouwing. De woningen bestaan voornamelijk uit strokenbouw bestaande uit eengezinswoningen met aan de straatzijde een ondiepe voortuin en een tuin aan de achterzijde.
Aan de Scheerstraat staan voornamelijk vrijstaande woningen en halfvrijstaande woningen. De kappen van deze woningen zijn vrij gevarieerd en geven deze straat daardoor een gevarieerd maar ook een samenhangend beeld.

De vrij ruim bemeten Europalaan, die de westelijke grens van het plangebied vormt, is aangelegd op het voormalige tracé van de opgeheven spoorverbinding Valkenswaard- Aalst-Eindhoven. De betekenis van de Europalaan is reeds vergroot met de totstandkoming van de aansluiting op de Eindhovenseweg.
De belangrijkheid zal in de toekomst nog verder toenemen vanwege de voorziene doortrekking naar de Zuidelijke Randweg. De gemeente Valkenswaard is voornemens een gewijzigde verkeersstructuur te realiseren ter ontlasting van het centrum van Valkenswaard. De Europalaan zal als stroomweg voor het gemotoriseerde verkeer een belangrijke functie krijgen, ter ontlasting van de N69. In het kader van een goede doorstroming van het verkeer in relatie met verkeersveiligheidsaspecten zal de bestaande infrastructuur hierop aangepast dienen te worden. Dit betekent dat het gehele tracé van de Europalaan wordt aangepast en heringericht om als stroomweg te kunnen fungeren. De parallelwegen zijn gelet op de functie van de Europalaan gehandhaafd.
De aanwezigheid van parallelwegen aan weerszijden van de Europalaan is een gevolg van de barrière, die de vroegere spoorlijn moet hebben gevormd. Ook de grote afstand van de bebouwing aan weerszijden moet in dit historisch perspectief worden gezien. De percelen langs deze parallelweg zijn ruim van opzet.

4.1.2 Functionele structuur

De gronden van het plangebied zijn hoofdzakelijk in gebruik als woongebied. Op enkele percelen is een specifieke bedrijfsbestemming gelegd.

Wonen

Woonfunctie

Het plangebied kent hoofdzakelijk een woonfunctie, variërend van historisch gegroeide linten met diverse bouw- en woonvormen tot planmatige woonuitbreidingen. In het plangebied zijn voornamelijk koopwoningen aanwezig.

Niet-woonfuncties

Verder is op verschillende locaties binnen het plangebied sprake van nevenfuncties binnen of naast de woonfunctie. Het betreft met name enkele aan huis-verbonden-beroepen of kleinschalige bedrijfsmatige activiteiten.

Detailhandel en horeca

Binnen het plangebied zijn geen horeca- en detailhandelsvoorzieningen gelegen.


Bedrijven en dienstverlening

Binnen het plangebied zijn enkele bedrijfs- of kantoorvestigingen bekend. Binnen het plangebied zijn met name aan huis verbonden beroepen aanwezig.


Maatschappelijke voorzieningen

Binnen het plangebied zijn geen maatschappelijke voorzieningen gelegen, zoals onderwijsgebouwen, religieuze gebouwen en kinderdagverblijven.

Sport en recreatie

Binnen het plangebied is geen sportterrein gelegen. Wel zijn er enkele trapveldjes en speellocaties aanwezig. Deze locaties zijn veelal gelegen in het structureel groen.

4.1.3 Verkeer en parkeren

Verkeersstructuur

De belangrijkste weg in de verkeersstructuur in dit gebied is gebiedsontsluitingsweg van het type A, de Europalaan. De John F. Kennedylaan is een erftoegangsweg type A. De overige wegen zijn te kenmerken als een erftoegangsweg type B en hebben voornamelijk een verblijfsfunctie. De wegen in dit plangebied zijn veelal ingericht volgens de principes van Duurzaam Veilig. Met betrekking tot het openbaar vervoer beschikt dit gebied niet over bushaltes. Fietsers gebruiken op de gebiedsontsluitingsweg de parallelstructuren.


Parkeren

Parkeren in het plangebied vindt zowel plaats op eigen terrein als op de openbare weg.