Plan: | Bedrijventerrein Vossenberg 2008, 2e herziening (Boterberg 2) |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0855.BSP2011019-e001 |
Leefbaarheid en bereikbaarheid staan voorop in het Tilburgs Verkeers- en Vervoersplan (TVVP). Om zich verder te kunnen ontwikkelen moet de stad goed bereikbaar zijn per auto, fiets en openbaar vervoer. De planhorizon van het TVVP is 2015.
Het bouwwerk is bedoeld om de artikelen die in het vaste assortiment van de Hornbach vestiging aan de Hestiastraat aanwezig zijn, op een doelgericht en efficiënte manier aan de Hornbach klanten uit te kunnen leveren. Het concentreren van de uitgifte van (omvangrijke of zware) goederen in een speciaal daarvoor ingericht bouwwerk (waar men met de auto in kan rijden) bevordert de snelheid van uitgifte. De verwachting van Hornbach is dat de realisatie van de drive-in zal resulteren in een beperkte toename van het aantal bezoekers van de hoofdvestiging. In wezen is de drive in een uitgifteservice voor de klanten die de hoofdvestiging bezoeken. Er behoeft door de logistieke opzet van het bouwwerk (dat in belangrijke mate bestaat uit verkeersruimte) niet te worden voorzien in extra parkeerplaatsen. De verkeersruimte in het bouwwerk volstaat voor de verkeersafwikkeling. Parkeren is behoudens om in en uit te laden ook niet toegestaan. In de drive zelf zijn wel 4 parkeerplaatsen geprojecteerd die zijn bestemd voor heftrucks en de voertuigen van Hornbach voor het laad en loswerk en de bevoorrading. In plaats van parkeerplaatsen voor de bezoekers worden opstelplaatsen gerealiseerd. De verblijfsduur is beperkt tot het laden en lossen van gekochte of gehuurde goederen.
Om de verkeerssituatie in en rondom de locatie van de vestiging van Hornbach en de invloed van de drive-in hierop in beeld te brengen is een onderzoek verricht. De resultaten van dit onderzoek zijn verwerkt in de rapportage verkeerseffecten drive-in Hornbach Tilburg van 21 mei 2008 (zie Bijlage 1). De conclusie van het rapport is dat de verwachting is dat het realiseren van de drive-in geen noemenswaardige invloed heeft op de verkeersafwikkeling op de omliggende wegen. Hiervoor zijn de volgende redenen:
Naar aanleiding van een geactualiseerd verkeersmodel van de gemeente Tilburg en de daarmee samenhangende nieuwe prognosejaren zijn de berekende verkeersintensiteiten geactualiseerd (zie Bijlage 2). Met de actualisatie van de berekende verkeersintensiteiten blijft bovengenoemde conclusie onverdeeld gelden:
Parkeren
De drive-in heeft geen verkoopfunctie. Er is in de drive-in dan ook niet in een kassamogelijkheid voorzien. De af te halen producten kunnen door de klanten niet ter plaatse worden gekocht, maar dienen in de Hornbach vestiging aan de Hestiastraat te worden besteld en betaald. Uit het aanvullend rapport van BRO van 24 maart 2009 (zie Bijlage 3) blijkt dat, uitgaande van het "worst case" scenario, te weten de piekuren van de drukste dag, er 8 extra personenauto's aan de Hestiastraat zullen parkeren. Om te kunnen beoordelen of de bestaande parkeerruimte aan de Hestiastraat voldoende is om deze extra parkeerdruk op te kunnen vangen, is er op dinsdag 14 april 2009, donderdag 16 april 2009 en zaterdag 25 april 2009 op een drietal momenten (10.00 uur, 14.00 uur en 19.00 uur) parkeertellingen gehouden. Uit deze tellingen blijkt dat in de huidige situatie reeds voldoende ruimte is om de extra parkeervraag op te vangen. Op zaterdagmiddag is de parkeerdruk het hoogste. Op dat moment staat het parkeerterrein zo goed als vol. In de huidige situatie wordt een gedeelte van het parkeerterrein gebruikt voor opslag van grote artikelen. Met de realisatie van de drive-in komt deze ruimte weer vrij voor parkeren, waardoor de parkeerruimte ruim voldoende zal zijn om de extra parkeervraag op te vangen.