direct naar inhoud van 5.4 Geluid
Plan: Groenewoud 2008, 1e herziening (Vogelenzang 4 en 5)
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0855.BSP2011017-e001

5.4 Geluid

Sinds het einde van de jaren zeventig vormt de Wet geluidhinder (Wgh) het juridische kader voor het Nederlandse geluidsbeleid. De Wgh bevat een uitgebreid stelsel van bepalingen ter voorkoming en bestrijding van geluidshinder door wegverkeer, railverkeer en industriƫle activiteit. Het stelsel is gericht op het voorkomen van nieuwe geluidgehinderden.

5.4.1 Wegverkeerslawaai

Binnen het plangebied zijn geluidsgevoelige bestemmingen gelegen binnen de zones van wegen, zoals bedoeld in hoofdstuk VI van de wet ("zones langs wegen"). Het betreft psycho-geriatrische woningen, zorgwoningen en een burgerwoning. Voor deze geluidsgevoelige bestemmingen is een akoestisch onderzoek uitgevoerd (zie Bijlage 6) en heeft een toetsing plaatsgevonden aan de normen uit de Wet geluidhinder.

Uit het akoestisch onderzoek blijkt dat voor een aantal geluidsgevoelige bestemmingen de voorkeursgrenswaarde wordt overschreden; de maximale grenswaarde wordt niet overschreden. Er zijn maatregelen onderzocht om de geluidsbelasting te reduceren. De resultaten staan in het akoestisch onderzoek. Bij afweging van de te nemen maatregelen bleek dat, gezien de geringe omvang van het bouwplan en de overschrijding het gevolg is vanwege meerdere wegen, bronmaatregelen en overdrachtmaatregelen niet doelmatig zijn. Daarnaast zijn andere wegdektypes en geluidschermen vanuit verkeerskundig en stedenbouwkundig oogpunt niet wenselijk. Het verlenen van een hogere waarde wegverkeerslawaai is om deze redenen mogelijk. De beschikking hogere grenswaarde Wet geluidhinder is als Beschikking hogere grenswaarde Wgh bij de regels van dit bestemmingsplan toegevoegd.

5.4.2 Railverkeerslawaai

Binnen het plangebied zijn geluidsgevoelige bestemmingen gelegen, namelijk een vrijstaande woning en een complex met groeps- en/of zorgwoningen. Deze zijn echter niet gelegen binnen de zone van het spoortraject Tilburg-Breda / Tilburg-Eindhoven / Tilburg-'s-Hertogenbosch. De normen uit hoofdstuk VII ("zones langs spoorwegen") van de Wet geluidhinder zijn hierdoor niet van toepassing.

5.4.3 Industrielawaai

In het plangebied is de vestiging uitgesloten van bedrijven die vallen onder artikel 2.4 van het Inrichtingen en Vergunningen Besluit (c.q. de desbetreffende bijlage bij de Wabo). Hoofdstuk V "Zones rond industrieterreinen" van de Wet geluidhinder is hierdoor niet van toepassing.

5.4.4 Luchtvaartlawaai

Als gevolg van de nabijheid van het militaire vliegveld Gilze-Rijen gelden in delen van Tilburg geluidcontouren (de zogenaamde Ke-contouren). Deze contouren liggen niet over het plangebied.