direct naar inhoud van 5.5 Lucht
Plan: Bedrijventerrein Loven, Bosscheweg e.o. 2008, 2e herziening (Bosscheweg 160 - 162)
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0855.BSP2010024-e001

5.5 Lucht

Het doel van de Wet luchtkwaliteit (opgenomen in hoofdstuk 5, titel 2 van de Wet milieubeheer) is het beschermen van mens en milieu tegen de negatieve effecten van luchtverontreiniging. Het besluit is primair gericht op het voorkomen van effecten op de gezondheid van mensen. De grenswaarden voor zwaveldioxide, stikstofdioxide en stikstofoxiden, zwevende deeltjes (PM10; fijn stof), lood, koolmonoxide en benzeen geven het kwaliteitsniveau van de buitenlucht aan, dat op een gegeven tijdstip moet zijn bereikt en waar het juiste kwaliteitsniveau al aanwezig is, zoveel mogelijk in stand gehouden moet worden.

De bestemmingen in het plangebied zijn getoetst aan de luchtkwaliteitsnormen uit hoofdstuk 5, titel 2 van de Wet milieubeheer. Het betreft een bestemmingsplanwijziging voor het gebied van maatschappelijk naar een bedrijfsbestemming maximaal categorie 3.1 De bestemmingsplanwijziging is noodzakelijk om de komst van een éénmans metselbedijf mogelijk te maken.

Om de gevolgen op de luchtkwaliteit inzichtelijk te maken is een berekening gemaakt met behulp van een rekenprogramma van Infomil. In dit rekenblad kan de verwachte verkeersproductie worden ingevuld en bekeken of de ontwikkeling " niet in betekenende mate" bijdraagt. Uitgegaan is van een "wordt case situatie" waarbij het bedrijf zorgt voor 20 extra voertuigbewegingen per dag waarvan 50% afkomstig van vrachtverkeer. Uit de berekening volgt dat de bijdrage voor stikstofdioxide (NO2) maximaal 0,18 ug/m3 zal bedragen, voor fijn stof bedraagt de bijdrage maximaal 0,02 ug/m3.
Deze waarden zijn ruimschoots minder dan de NIBM grens van 1,2ug/m3. Het project draagt "niet in betekenende mate" bij aan de luchtkwaliteit.

afbeelding "i_NL.IMRO.0855.BSP2010024-e001_0003.png"

Het plan kan het plan worden gekenmerkt als een "niet in betekenende mate"-project, zoals bedoeld in het Besluit niet in betekenende mate bijdragen (luchtkwaliteitseisen). Er zijn geen luchtgevoelige bestemmingen, zoals bedoeld in het Besluit gevoelige bestemmingen (luchtkwaliteitseisen). Vanuit de Wet milieubeheer bestaat dan ook geen bezwaar tegen dit plan.

De gemeente Tilburg neemt deel aan het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL). Bij de totstandkoming van het NSL is de luchtkwaliteit voor Tilburg in beeld gebracht voor de prognosejaren 2011, 2015 en 2020. Dit is gebeurd met de zogenaamde saneringstool. Uit de rekenresultaten blijkt dat er voor de genoemde prognosejaren geen overschrijdingen van luchtkwaliteitsnormen te verwachten zijn. Vanuit het aspect luchtkwaliteit zijn er dan ook geen bezwaren tegen voorgenomen bestemmingsplanwijziging.