Plan: | Noordwesttangent (Dalem Zuid - Vossenberg West) |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0855.BSP2006012-e001 |
Tijdens de voorbereiding van een bestemmingsplan moet inzicht worden gegeven in de geluidsbelasting van nieuwe infrastructuur en de effecten van wijzigingen aan bestaande wegen (reconstructie). Voor het nieuw aan te leggen wegvak binnen het bestemmingsplangebied en de te wijzigen bestaande wegvakken is een akoestisch rapport opgesteld (Akoestisch onderzoek Aanleg Noordwesttangent te Tilburg nr 197846, revisie 05 d.d. juni 2009). De belangrijkste bevindingen uit dit rapport worden in deze paragraaf kort samengevat.
Voor de aanleg van nieuwe wegen en de aanpassing van bestaande wegen zijn verschillende regelingen in de Wet geluidhinder opgenomen. De uitkomsten van het onderzoek zijn per regeling samengevat.
Aanleg nieuwe wegvakken
De wegen waarvan de aanleg is beoogd betreffen de Noordwesttangent, gedeelte Dalem Zuid - Vossenberg West, 3 aansluitingen van deze weg op bestaande wegen te weten de aansluiting Dalem Zuid en Dalem Noord, een verbindingsweg tussen de Noordwesttangent en de nieuwe rotonde in de Vierbundersweg en de aansluiting op de Dopheidestraat/ Heidebloemstraat. De geluidsgrenswaarden voor dit wegvak bestaan uit een voorkeursgrenswaarde en een bovengrens. De voorkeursgrenswaarde bedraagt 48 dB. De bovengrens voor de geluidsbelasting van bestaande woningen is 58 dB.
Ten gevolge van de aanleg van de Noordwesttangent gedeelte Dalem Zuid - Vossenberg West inclusief verbindingsweg wordt de voorkeursgrenswaarde bij de volgende woningen overschreden:
Dongenseweg 274 | 52 dB |
Eindsestraat 125 | 50 dB |
Eindsestraat 143 | 53 dB |
Eindsestraat 145 | 53 dB |
Heibloemstraat 14 | 51 dB |
Heibloemstraat 16 | 52 dB |
Langendijk 188 | 49 dB |
Langendijk 190 | 53 dB |
Uiterste Stuiver 7 | 50 dB |
Uiterste Stuiver 40 | 50 dB |
Voldijk 1 | 56 dB |
Voldijk 2 | 51 dB |
De geluidsbelasting is reeds zoveel mogelijk gereduceerd middels het gebruik van een stille dunne deklaag. Tevens zal een geluidscherm van circa 4m hoog opgericht worden langs de noordzijde van de Letschertweg ten oosten van de aansluiting Dongen. En een geluidsscherm van 1 meter aan de zuid zijde van Vierbundersweg ter hoogte van Uiterste Stuiver 50tussen de rotonde en de afslag Dongen Centrum.
Voor de woningen waarvoor een hogere grenswaarde wordt afgegeven dient tevens te worden onderzocht op welke wijze kan worden voldaan aan de vereiste binnenwaarde van de geluidsbelasting. Daarbij dient rekening te worden gehouden met cumulatie van wegverkeerslawaai en industrielawaai van Vossenberg en De Wildert.
Wijziging van bestaande wegen/Reconstructie
Niet iedere wijziging op- of aan een bestaande weg is een reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder. Het hoofdstuk Reconstructies van de wet is van toepassing, indien voldaan wordt aan alle navolgende criteria:
Het weggedeelte van de Vierbundersweg nabij de kruising met de Eindsestraat dient aangemerkt te worden als te wijzigen weg in de zin van de Wet geluidhinder.
Door de gemeente Dongen zullen voor de volgende panden de hierna genoemde hogere waarden vastgesteld dienen te worden.
Uiterste Stuiver 40 | 50 dB |
Eindsestraat 111 | 50 dB |
Door de provincie Noord Brabant zal voor de woning Eindsestraat 112 een hogere grenswaarde van 55 dB vastgesteld dienen te worden.