direct naar inhoud van 5.4 Geluid
Plan: Noordwesttangent (Dalem Zuid - Vossenberg West)
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0855.BSP2006012-e001

5.4 Geluid

Tijdens de voorbereiding van een bestemmingsplan moet inzicht worden gegeven in de geluidsbelasting van nieuwe infrastructuur en de effecten van wijzigingen aan bestaande wegen (reconstructie). Voor het nieuw aan te leggen wegvak binnen het bestemmingsplangebied en de te wijzigen bestaande wegvakken is een akoestisch rapport opgesteld (Akoestisch onderzoek Aanleg Noordwesttangent te Tilburg nr 197846, revisie 05 d.d. juni 2009). De belangrijkste bevindingen uit dit rapport worden in deze paragraaf kort samengevat.

Voor de aanleg van nieuwe wegen en de aanpassing van bestaande wegen zijn verschillende regelingen in de Wet geluidhinder opgenomen. De uitkomsten van het onderzoek zijn per regeling samengevat.

Aanleg nieuwe wegvakken

De wegen waarvan de aanleg is beoogd betreffen de Noordwesttangent, gedeelte Dalem Zuid - Vossenberg West, 3 aansluitingen van deze weg op bestaande wegen te weten de aansluiting Dalem Zuid en Dalem Noord, een verbindingsweg tussen de Noordwesttangent en de nieuwe rotonde in de Vierbundersweg en de aansluiting op de Dopheidestraat/ Heidebloemstraat. De geluidsgrenswaarden voor dit wegvak bestaan uit een voorkeursgrenswaarde en een bovengrens. De voorkeursgrenswaarde bedraagt 48 dB. De bovengrens voor de geluidsbelasting van bestaande woningen is 58 dB.

Ten gevolge van de aanleg van de Noordwesttangent gedeelte Dalem Zuid - Vossenberg West inclusief verbindingsweg wordt de voorkeursgrenswaarde bij de volgende woningen overschreden:

Dongenseweg 274   52 dB  
Eindsestraat 125   50 dB  
Eindsestraat 143   53 dB  
Eindsestraat 145   53 dB  
Heibloemstraat 14   51 dB  
Heibloemstraat 16   52 dB  
Langendijk 188   49 dB  
Langendijk 190   53 dB  
Uiterste Stuiver 7   50 dB  
Uiterste Stuiver 40   50 dB  
Voldijk 1   56 dB  
Voldijk 2   51 dB  

De geluidsbelasting is reeds zoveel mogelijk gereduceerd middels het gebruik van een stille dunne deklaag. Tevens zal een geluidscherm van circa 4m hoog opgericht worden langs de noordzijde van de Letschertweg ten oosten van de aansluiting Dongen. En een geluidsscherm van 1 meter aan de zuid zijde van Vierbundersweg ter hoogte van Uiterste Stuiver 50tussen de rotonde en de afslag Dongen Centrum.

Voor de woningen waarvoor een hogere grenswaarde wordt afgegeven dient tevens te worden onderzocht op welke wijze kan worden voldaan aan de vereiste binnenwaarde van de geluidsbelasting. Daarbij dient rekening te worden gehouden met cumulatie van wegverkeerslawaai en industrielawaai van Vossenberg en De Wildert.

Wijziging van bestaande wegen/Reconstructie

Niet iedere wijziging op- of aan een bestaande weg is een reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder. Het hoofdstuk Reconstructies van de wet is van toepassing, indien voldaan wordt aan alle navolgende criteria:

  • 1. het moet een bestaande en gezoneerde weg betreffen;
  • 2. er moet een fysieke wijziging op- of aan de weg plaatsvinden;
  • 3. als gevolg van deze wijziging moet het geluidsniveau, aan de gevels van geluidgevoelige bestemmingen die in de zone van de weg liggen, met 2dB(A) of meer toenemen. Deze toename wordt bepaald over een periode van 11 jaar (vergeleken wordt de geluidsbelasting 1 jaar vóór en 10 jaar na de reconstructie).

Het weggedeelte van de Vierbundersweg nabij de kruising met de Eindsestraat dient aangemerkt te worden als te wijzigen weg in de zin van de Wet geluidhinder.

Door de gemeente Dongen zullen voor de volgende panden de hierna genoemde hogere waarden vastgesteld dienen te worden.

Uiterste Stuiver 40   50 dB  
Eindsestraat 111   50 dB  

Door de provincie Noord Brabant zal voor de woning Eindsestraat 112 een hogere grenswaarde van 55 dB vastgesteld dienen te worden.